5 791 läst · 51 svar
6k läst
51 svar
Badrums renovering ENKELT utförande
Ytskikt är väl helt uppenbart tex kakel, målarfärg, papperstapet eller vad som nu är just ytskikt i det rum som man pratar om. Tätskikt i ett våtrum är ju något annat.
Kan du ta en bild på dessa stadgar där denna ytskiktsparagraf står?
Med det sagt får du ju fråga styrelsen. Ditt svar på det var ”alla säger olika” men om det är ditt slutgiltiga bud i den frågeställningen så kommer ju inte en tråd på Byggahus att hjälpa dig. Du får ju givetvis be om ett förtydligande. Lägger du in en bild på aktuell paragraf (inte din egen skriftliga sammanfattning av paragrafen) så kan du ju få stöd till tolkning.
Med det sagt får du ju fråga styrelsen. Ditt svar på det var ”alla säger olika” men om det är ditt slutgiltiga bud i den frågeställningen så kommer ju inte en tråd på Byggahus att hjälpa dig. Du får ju givetvis be om ett förtydligande. Lägger du in en bild på aktuell paragraf (inte din egen skriftliga sammanfattning av paragrafen) så kan du ju få stöd till tolkning.
N noupe skrev:Ytskikt är väl helt uppenbart tex kakel, målarfärg, papperstapet eller vad som nu är just ytskikt i det rum som man pratar om. Tätskikt i ett våtrum är ju något annat.
Spackling innan målning räknas även det som ytskikt, i varje fall i försäkringsbolagens värld. Så nej, helt uppenbart är det inte.
Jag har bara fått vad det står i stadgarna. Har ej dem i handen mer än övergripande. Dessa är mer exakta. Förstår den frågande.N noupe skrev:Ytskikt är väl helt uppenbart tex kakel, målarfärg, papperstapet eller vad som nu är just ytskikt i det rum som man pratar om. Tätskikt i ett våtrum är ju något annat.
Ansvaret är tydligt:
Fram till ytskikt står föreningen
Från ytskikt står bostadsrättinnehavaren för.
Å
Måste ju vara finnas tydligt vad som dessa
Två saker innefattar??!??!??
Men om vi räknar med att den som skrev stadgarna inte var professionell entreprenör inom målning så är det för mig fortfarande helt uppenbart att det är kakel etc - så som det vanligen definieras av försäkringsbolag etc. Men igen, det hjälper ju inte TS för det är ju i slutändan styrelsen som måste ha en tolkning.
Jag jobbar dagligen med kalkyler och projektledning gentemot 3 olika försäkringsbolag vi har avtal med, varav ett av dom är sveriges största försäkringsbolag och det dom blandannat har gemensamt är att stommen i ett badrum är gipsad vägg, därefter tar ytskiktet vid. Likaså golv så är golvspånskivan stomme och flytspackel hör till ytskikt. Köksstommar hör till ytskikt osv osv...N noupe skrev:Men om vi räknar med att den som skrev stadgarna inte var professionell entreprenör inom målning så är det för mig fortfarande helt uppenbart att det är kakel etc - så som det vanligen definieras av försäkringsbolag etc. Men igen, det hjälper ju inte TS för det är ju i slutändan styrelsen som måste ha en tolkning.
Att få tag på bra hantverkare och själv "upphandla" kan ta flera år...
Sen finns det avfuktare och duschkabiner också. Dra på avfukt och in med en kabin kanske kan ta ner värdena tills stambytena kommer igång. Lite overkill att byta badrum två gånger på lika många år.
Sen finns det avfuktare och duschkabiner också. Dra på avfukt och in med en kabin kanske kan ta ner värdena tills stambytena kommer igång. Lite overkill att byta badrum två gånger på lika många år.
Så inte ens du som jobbar med försäkringsärende kan ge svar på vad det menas med fram till ytskikt?F Facket skrev:Jag jobbar dagligen med kalkyler och projektledning gentemot 3 olika försäkringsbolag vi har avtal med, varav ett av dom är sveriges största försäkringsbolag och det dom blandannat har gemensamt är att stommen i ett badrum är gipsad vägg, därefter tar ytskiktet vid. Likaså golv så är golvspånskivan stomme och flytspackel hör till ytskikt. Köksstommar hör till ytskikt osv osv...
Innefattar det:
Rivning,bila upp golvet samt ta upp alla rör, torka skadan, byta alla rör i golvet, gjuta nya rör, sätta tätskiktet?
Ja det medför dubbla kostnader med två uppbyggnader av badrum med allt det innebärT tobiast skrev:
Som jag och många andra nämnt tidigare så kan föreningens stadgar ha egen uppfattning om vad fram till ytskikt innebär. Däremot om det hade varit ett rent försäkringsärende där du är försäkringstagare så hade fram till ytskikt menats med (om vi antar att det är regelstommen i vägg och bjälklag):M Mistersvan skrev:
- Demontering installationer/inredning
- Rivning av ytskikt (här tillämpas åldersavdrag)
- Friläggning och uttorkning av skadat stomm-material
- Branschanpassningar som behöver göras för att följa aktuell byggstandard, tex anvisningar från Säker Vatten (även här kan åldersavdrag tillämpas)
- Återställning av stomme fram till gips på väggar och golvspånskiva på golv
De skulle ju ta olika delar av kostnaden.
Ok. Nej jag skulle säga att du bör klara 60-80 i totalpris. Om man har våtrumstapet så är ytskiktet klart när våtskiktet är det. Kvar är endast möbler och uppsättning, vilket bör bli en mycket liten post, säg 5’.D Daniel 109 skrev:
Jag betalade innan rot 140’ för vårt 6kvm badrum. Då bilades plattan ut, golvvärme med pump. Bytte avloppsstam från vind till källare. Fuktskikt matta, plattsättning golv och väggar, inbyggt badkar. Spottar. Uppsättning av möbler. Det hade varit ungefär 2x8x2 timmar billigare om jag haft löpande.
Redigerat:
Och det får du be FÖRENINGEN om.M Mistersvan skrev:
Ingen här kan svara eller garantera vad din förening anser vara ytskikt.
Hade du bett föreningen, i ett Mail, så hade du nog haft svar bra mycket snabbare än här i tråden, och då ett svar som du kan luta dig emot med full trygghet.
Om föreningen står för tätskiktet förstår jag inte problemet.
Ni måste väl inte kakla? Och i så fall är ju tätskiktet även ytskikt. Tätskikt väljs efter vilket ytskikt man vill ha, det är inte ens säkert att man kan måla eller sätta matta på ett tätskikt avsett för kakling.
Sätter man matta (man sätter våtrumsmatta på väggen också) är det dessutom mattsn som är tätskiktet.
Att renovera badrum med en matta brukar väl dessutom gå på typ 80000 före rot, och det är arbetskostnaden som överväger.
Priskillnaden mellan ett tätskikt för kakling och en våtrumsmatta som ytskikt torde vara försumbar, och arbetet att sätta upp mattan är exakt samma som för att montera tätskiktet.
Slura gissa, hör med föreningen.
Ni måste väl inte kakla? Och i så fall är ju tätskiktet även ytskikt. Tätskikt väljs efter vilket ytskikt man vill ha, det är inte ens säkert att man kan måla eller sätta matta på ett tätskikt avsett för kakling.
Sätter man matta (man sätter våtrumsmatta på väggen också) är det dessutom mattsn som är tätskiktet.
Att renovera badrum med en matta brukar väl dessutom gå på typ 80000 före rot, och det är arbetskostnaden som överväger.
Priskillnaden mellan ett tätskikt för kakling och en våtrumsmatta som ytskikt torde vara försumbar, och arbetet att sätta upp mattan är exakt samma som för att montera tätskiktet.
Slura gissa, hör med föreningen.