I ichigo skrev:
Jag skulle nog satsa på matta, målad vägg, och sedan duschkabin. Dvs samma våtstandard som i gästtoalett, men med duschkabin. Kanske är det okej lösning? Porslin osv, om ni ska få nytt senare kan ni ju köpa beg också!

Varför inte våtrumsmatta o draperi?

• Gilla
Mistersvan
  • Laddar…
jo, om det är billigare med våtrumstapeter (som är tät) än kabin, så.

• Gilla
Mistersvan
  • Laddar…
Tack för svaren.

Allt ska utföra av auktriserad firma, alltså kommer ej göra en sak själv då det är en förening som bär ansvaret och vi skall betala från ytskikt enligt gällande stadgar får du ej göra detta arbete i våtrum på egen hand alls.

Frågan verkar vara svår att svara på. Vad ingår när man benämner FRAM till YTSKIKT.
Vi kommer behöva ha det i skrift när någon/några firma har räknat och lämnat offert verkar det svårt att veta.

Vad är rimligt för 6 kvm badrum med normal std. 120 000 kr????
Kanske föreningens del fram till utskikt vara 40 000 kr???(rivning, torka fuktskada samt bygga fram till just ytskikt)

Jag skulle säga, som amatör 60-80’ innan rot, utan kakel. Då bilas golvet bort och man gjuter nytt.

• Gilla
Mistersvan
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag skulle säga, som amatör 60-80’ innan rot, utan kakel. Då bilas golvet bort och man gjuter nytt.
Så du tänker kostnad blir ca 60-80’ för oss och ca 40-60’ för föreningen? (Vid std badrum:))

H Holmspel skrev:
Vis av erfarenhet från styrelseperspektiv vet jag att upphandlingar kan dra ut på tiden, rejält.

Själva offertförfrågningarna kan gå snabbt men mycket annat kan stå i vägen.

Är det bestämt och protokollfört att renovering är beslutad? Det ska isåfall finnas med i den ekonomiska planen.

Vet inte riktigt om stamrenoveringar ska bestämmas av stämman men det vet nog säkert någon annan.

Ja det är bestämt, budgeterat! Håller på att upphandlas och förhoppingen är att påbörja innan året är slut! Alla badrum återställs inom en viss standard av föreningen utan kostnad eller hyrehöjning för bostadsrättsinnehavaren.

Håller på att få till vad exakt det innebär för std när det väl görs ett stambyte. Vad de tänkt upphandla för std i alla de lgh som ingår i stambytet

Hyr du?

Ska badrummet snart göras om så bör man ju inte göra mer än nödvändigt. Jag renkomenderar absolut tapet. Ska porslinet bytas så finns det ofta billigt på blocket. Jag renoverade ett badrum för 30kkr för 10år sedan. Med nya rör och porslin. Det var helrenoverat, men lågbudget. Tapeter, utanpåliggande rör, porslin från blocket. Lampa och spegel och skåp från Ikea.

Jag är inte helt säkert på om allt ingick i summan jag minns. Men det går absolut att hålla ner kostnaden. Jag rev gammal tapet och monterade bort och in porslinet. I övrigt var det hantverkare. Målade taket gjorde jag också.

D Daniel 109 skrev:
Hyr du?

Ska badrummet snart göras om så bör man ju inte göra mer än nödvändigt. Jag renkomenderar absolut tapet. Ska porslinet bytas så finns det ofta billigt på blocket. Jag renoverade ett badrum för 30kkr för 10år sedan. Med nya rör och porslin. Det var helrenoverat, men lågbudget. Tapeter, utanpåliggande rör, porslin från blocket. Lampa och spegel och skåp från Ikea.

Jag är inte helt säkert på om allt ingick i summan jag minns. Men det går absolut att hålla ner kostnaden. Jag rev gammal tapet och monterade bort och in porslinet. I övrigt var det hantverkare. Målade taket gjorde jag också.

Nej, detta har varit en hyrsbostad som ombildades till bostadsrätter, därav renoverinsgbehov, men egentlig bara badrum som har problem, det andra helt okej skick......Denna lgh får jag köpa till en bra rabatt, därav vill jag veta vad det medför för kostnad direkt då badrummet ej får brukas utan att återställas nu.

Varför frågar du inte ansvarig vad ”fram till ytskikt” betyder?

H Holmspel skrev:
Varför frågar du inte ansvarig vad ”fram till ytskikt” betyder?
Problemet är att alla säger olika. Alla verkar tolka det olika.

jag renoverade vårat badrum för 3år sen, 14kvm, 230000 gick de på å då reglades de nytt golv med spån sen flytspacklades det å klinka golv kakel på vägg. ytskikt i min värld är klinker å kakel. de som är under det faller på föreningen.

M Mistersvan skrev:
Nej, detta har varit en hyrsbostad som ombildades till bostadsrätter, därav renoverinsgbehov, men egentlig bara badrum som har problem, det andra helt okej skick......Denna lgh får jag köpa till en bra rabatt, därav vill jag veta vad det medför för kostnad direkt då badrummet ej får brukas utan att återställas nu.
Då har du ingen hyra som kan påverkas med andra ord.

Generellt när försäkringsbolag pratar om ytskikt så räknar man med tätskiktet som en del i ytskiktet eftersom man gör åldersavdrag även på detta.

Sen kan föreningen förstås ha en annan åsikt om vad fram till ytskikt är, men jag anar att föreningens försäkringsbolag år inblandad i vattenskadan och då är det till 99% säkert som ovan nämnt.

Vad är anledningen till att ni inte får någon ersättning för något ytskikt? Även om man varit oaktsam är det sällan man helt avskrivs någon ersättning, 20% brukar vara minimum förutom på det som är själva skadeorsaken, vilket i detta fall är golvet då det låter som en tätskiktsskada.

M Mistersvan skrev:
Hej,

. (Vi kommer få rivning, torkning och uppbyggnad fram till ytskikt bekostad av föreningen då det är deras ansvar, vi bekostar sedan från ytskikt till färdigt badrum)
G
Det spelar ingen roll om ”alla säger olika” (hänvisar till ditt tidigare svar till mig).

Fråga föreningen, dom har svaret du söker!

H Holmspel skrev:
Det spelar ingen roll om ”alla säger olika” (hänvisar till ditt tidigare svar till mig).

Fråga föreningen, dom har svaret du söker!
Problemet är vi vill ha det i skrift

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.