Jag har en tomt där ca 7-800kvm är en gammal vildvuxen fd trädgård. Nu är det dags för mig att lite i taget konvertera det området till en riktig trädgård.

Det jag skulle vilja se hos er är trädgårdsprojekt från scratch där ni förklarar alla stegen i att lägga gräsmatta, bygga växthus, lägga trädgårdssten etc.
Kanske kan ni ha en trädgård som ni gör alla dessa förbättringar på så man ser en trädgård växa fram från ingenting:).
 
  • Gilla
JoJ3
  • Laddar…
Vilka insekter man har i trädgården, vilka som är bra och vilka som är dåliga. Samt vad man skall göra för att få se bra att trivas.
 
Jag skulle vilja läsa om hur man bekämpar ogräs på svåråtkomliga ställen på bästa sätt. T ex sådant som kommer upp från under trallen, eller som växter där det är sten och elände.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

[bild]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
Jag skulle vilja att ni följde två olika häckar en längre tid. En där ni trimmar häcken redan från start (för att den ska förgrena sig fint och bli tät småningom. Och en där man inte nänts trimma den under "uppväxten". För att se skillnaden och se behovet av en bra trimmer!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

[bild]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
Information om hur mycket eller hur lite vatten olika växter behöver
 
Reportage hur man underhåller att gräset inte växer mellan plattor på uppfart.
 
Jag tycker alltid det är trevligt att läsa reportage om växthus som är kombinerat med uterum.
Finns så ofantligt mycket växthus för olika budgetar och lika många sätt att inreda dem idag.
Vore kul att läsa reportage som inspirerar att bygga växthus för den med liten till stor plånbok.
 
Jag läser gärna:
  • Hur man behåller plattsatta gångar och utrymmen fina över tid. Det växer så mkt ogräs i fogarna.
  • Hur man underhåller sin häck allt eftersom den blir äldre. Jag läste att man ska klippa äldre grenar men jag förstår inte hur det går till i praktiken.
  • Hur man underhåller sin gräsmatta när den torkat ut kraftigt och ogräs fått tag.
  • Hur man sätter upp planteringslådor på ett hållbart sätt. Alla vi har ruttnar så fort.
  • Beslysning i trädgården! Hur får man det fint på sommarkvällarna.
 
Jag skulle genuint vilja se en checklista/startpaket för den nya hemägaren och vilka verktyg och trädgårdsredskap som du kommer sakna mest om du inte redan har dem. Det behöver inte vara vad som är bäst eller allt för alla arbeten, utan mer en genomgång av vad du kan förväntas behöva när du stöter på vanliga problem eller återkommande åtgärdsbehov i ett hem. Som ny husägare känns det som att jag aldrig är ute i god tid, utan jag märker av något som behöver åtgärdas och får skynda att skaffa det som behövs. Speciellt i trädgården, där är den känslan nästan konstant och det blir inte bättre av att eftersom problemen är säsongsbetonade, så är det rusning på sakerna i affären just då. Skulle varit trevligt att veta att att en spridare kunde vara bra för att så gräsmattan när våren kommer, eller att jag borde vara redo med en bra kratta eller elkratta mot mossan.

Hade man bara riktat in sig på trädgården hade varit trevligt med ett årshjul som påminde en om vad man ska stå redo för så att man inte missar bästa perioden att ta tag i saken.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

[bild]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
Vad tror ni om "Veckans infästning och/eller snitt"?
Jag är av åsikten att "alla kan men bara de som gör lyckas" alltså att inget blir gjort om man inte börjar försöka och testa sina teser. Vem som kan fästa en hylla om man har "verktygen". Menar då inte bara skruvdragare eller borrmaskin utan verktygen i huvet att lyckas.
Man behöver veta hur en skruv fäster i ex gips, dubbelgips eller betong, man behöver också veta hur man enklast gör vinklar i socklar (kanske bygga sin fotoram) eller sågar fingerskarvar med en tigersåg (nja, hehe)!

Vet man bara lite kan man sen läsa och ställa följdfrågor på världens bästa forum Bygga Hus eller kika på Youtube :)
Hälsningar Gammal eleltriker som skolade om och spenderat 4år vid skrivbord men efter några rastlösa projekt renoverade en sommarstuga till permanentboende. Årets projekt, ny altan och nytt tak
 
Jag hade gärna sett att ni gjort någon form av serie.
Tänker att man får se antingen hur man förbereder för trädgård eller restaurerar upp en gammal från början. Sen får man följa den trädgården, hur man väljer ut blommor buskar träd, vad som passar ihop etc.
Sen får vi läsare följa den trädgården under ett år för att se vad man gör under de olika årstiderna.
Får trädgården skadedjur tar man upp vad som behöver göras. Hur förbereder man trädgården under hösten för att den ska klara vintern osv.
Ja ni fattar vad jag menar
 
  • Gilla
JoJ3
  • Laddar…
Fantastiska hus växer fram men många glömmer bort trädgården.

Jag önskar tips på hur man ska tänka och planera. Vad kan man göra själv och vad behöver man få hjälp med? Vilka växter trivs ihop och hur kombinerar man gräsmatta, stenläggning och trall för skön harmoni?

Det kanske går att ta fram en grundmall/app där man själv kan applicera önskade objekt och testa sig fram till sin drömträdgård. För visst vore det häftigt att lära sig att designa sin egen trädgård?

By the way har jag länge önskat mig en trimmer till buxbom och annat. Tänker mig kanske inte att gå bananas som på Liseberg men inget går upp mot en välskött (välklippt) trädgård. Trevlig sommar.
Trädgårdsdesignskiss med gräsmatta, växtområden, stenläggning och husets planritning.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Wow, precis vad jag skulle behöva!
I februari flyttade vi ner från den stora "hästgården", och bor nu i en bostadsrättslägenhet i markplan.
Med små gräsplättar och häckar på båda sidor om huset. Spireahäckarna ser ut så här, växer så det knakar:
Ovårdad spireahäck framför hus som behöver trimmas, med blommande växt i orange kruka i förgrunden.
Och hustrun har försökt få folk, bl.a. Farmartjänst, att komma och klippa, men alla har för mycket att göra nu.
Så en enkel, lätthanterlig häcksax skulle rädda sommaren och utsikten för oss!

Ja, ni vet väl vem jag är? Gammal gubbe, här sedd från baksidan:
Man i byggmiljö med Bygghus.se-logga på ryggen håller i verktyg och tittar ut genom fönster.
 
Hej,
Vad jag skulle vilja läsa mer om på Byggahus.se är:
Hur skapar man en fin trädgård av en skogstomt? vilka växter passar? Vad kan man odla? Hur kan man designa trädgården, bevara en del av skogstomten?
Jag har själv en skogstomt och ska bygga ett fritidshus på tomten våren 2022.

Hälsningar Karin
 
  • Skogstomt med tallar och barrmark, potentiell plats för trädgårdsdesign och fritidshusbygge.
Jag tävlar gärna om en busk- och grässax.

Jag önskar att få läsa mer om hur man får bort skadedjur/svampar på växter, typ mjöldagg, rosrost mm. Guidning för att få bort och hur man måste göra över tid så det blir hållbart.

/Pia

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Visa bilaga 526107

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: https://www.byggahus.se/test-busk-och-grastrimmer-vilken-ar-bast

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till![/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.