Jag skulle önska praktiska tips på hur man förvandlar ett stort, tråkigt trädäck/altan till något mer inbjudande, mysigt och ”rumsligt”. Utan att riva och bygga nytt. Gärna olika nivåer i pris och engagemang. Typ billigaste - lägg på en matta, mellan - bygg en pergola, dyrast - glasa in den. Och/eller olika nivåer av återbruk (typ bygg en blomlåda av spillvirke)
Om ni vill kan min altan stå som modell - den är stor och tråkig och har all potential för förbättring :)
 
Snygga insynsskydd. Växter för soliga områden. Fina verandor. Insektsvänlig trädgård. Belysning i trädgården. Inbyggd belysning inne. Köksrenovering. Ta bort överskåp i kök. Renovera trappor. Ni har redan väldigt bra tester
 
Jag hade helt klart velat läsa lite "diy med små medel tips" om t.ex odlinglådor, förvaring, kompost, soptunneinhängnad.
 
Cheesen
Jag hade gärna sett en artikelserie om markarbeten i trädgård. Du vet dom där sakerna som man inte gör så ofta men som gör så mycket.

Anlägga trädgådsgång.
Olika uppfarter
Stensättning och plattsättning.
Kanter av olika slag och ställen.
Cortenstål fult eller snyggt.

Jag hade även gärna sett en artikel om olika trädgårdsutsmycknader såsom skulpturer, träarbeten, konstverk, formklippta buskar, fontäner o.s.v.
 
  • Gilla
JoJ3
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[media]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
 
  • En uteplats med bord och stolar framför ett hus, inramat av prydnadsbuskar och stenplattor.
T
Jag skulle gärna se en artikel/artikelserie om trädgårdsplaneringsverktyg.
Tex program och webbaserade verktyg för att göra en tomtplanering för amatörer.
 
Jag skulle gärna vilja se veckoteman om hur man anlägger olika trädgårdar från olika delar av världen. Vare sig det är japansk, engelsk, fransk trädgård. Det hade även varit intressant med tips kring trädgården ute på landet (sommarstugan?) eller om man bor inne i stan och har någon liten gräsplätt.

Andra intressanta teman är ju även med olika reportage och intervjuer med privatpersoner men även "kända" personer hur de designat och tänkt kring sina trädgårdar. Tycker att kostnadsestimaten på olika projekt som ni brukar ha på hemsidan är mycket tacksamma för att se om ett projekt är realistiskt eller ej att göra.

Olika presenterade trädgårdsmallar skulle vara värdefulla att utgå från när man ska anlägga en trädgård beroende på hur ens tomt ser ut. Trädgårdsmallarna kan vara ett grundtema för att efterföljande veckor göra mer av de lite mer fördjupade teman jag nämnt ovan. Det viktiga är att man får utrymme att sätta sin egen prägel på sin trädgård.

Ett annat intressant och högsktuellt ämne är ju hållbara odlingar och "compact living"-odlingar. Alltså hur man går tillväga när man vill odla men har begränsad boyta.

Ett personligt tema jag skulle vilja se är hur och vilka typ av träd och växter som passar vid sankmark och i växtzoner där det regnar mycket. Hur anlägger man en vattenträdgård?

Tack för en mycket fin hemsida, har fått mycket hjälp och inspiration härifrån.
 
  • Gilla
JoJ3
  • Laddar…
Jag skulle vilja se ett test av handgräsklippare.
Sen skulle jag gärna läsa en artikelserie om jordkällare, hur man idag placerar och bygger den och hur man gjorde förr.
Artiklar om olika metoder för att gödsla sin trädgård vore också intressant att läsa och gärna om bokashi.
 
Önskar tips och idéer kring planteringar vid havet, Vilka växter som tål saltstänkta vindar. Fiffiga roliga tips om hur man kan inreda trädgården så det blir mysigt. Gärna inslag som sticker ut och har lite kitsch. Hur man ska tänka när man nyanlägger rabatter/planteringar med buskar.
 
  • Gilla
JoJ3
  • Laddar…
Jag skulle gärna vilja läsa mer om:

  • Hur man beskär sina fruktträd (kanske t.o.m en live Q&A session)
  • Bästa perennaväxterna för din trädgård
  • Trädgårdsmästaren svarar: Medlemmar får skriva in med specifika frågor kring sin trädgård och får specifika svar anpassade för just dem. Möjligtvis att man har tema där man samlar fler frågor (kan röra frågor som vilken typ av växt ska jag plantera, hur tar jag hand om den, hur kan jag utforma min rabatt, varför får jag ingen frukt etc)
  • Tema: Så här får du en.trädgård som...
    - är lättskött
    - passar dig som älskar frukt och bär
    - passar i skuggiga lägen
    - passar i soliga lägen
    - maximerar blommningsperioden
    - är inspirerad av japan/england
    - vildäng/attraherar bin
    - skapar odlingsglädje
    - optimerar nyttjande på liten yta
    - har naturligt insynsskydd
    - är vacker både på dagen och natten (mha beslysning)
  • DYI instruktioner (inspiration och praktiska instruktioner, inkl. bilder från medlemmarnas egna projekt)
    - bygga damm
    - bygga lekstuga
    - anlägga uteplats
    - plantera växter och träd
    - bygga pergola
    - anlägga stengång
    - bygga och odla i odlingslådor och landen
  • Test av:
    - Varmkomposter
    - Jord
    - Sekatörer / verktyg för beskäring
 
  • Gilla
JoJ3
  • Laddar…
Hej!
Poolbygge! Dess fallgropar, skötsel mm. -Undrar även om varför Poolfirmor ska ha full förskottsbetalning, men förhoppningsvis är detta ngt som inte pågår längre...
Exempel:
-När jag byggde pool var det en d-a cirkus på alla möjliga sätt.
Första firman leverade inte baljan i tid(Dag 5 efter markberedningen istället för dag 1) varpå markberedaren inte kunde garantera plant underlag och tyvärr fick han rätt.... Poolen kom in i våg.
Det var inte det ena Den firman strulade med... bl a poolskyddet var ju ett skämt. Dragförstärkning enbart på ena kortsidan.... Det återlämnades dock. Troligen en dålig kopia av andra vi sett, men ungefär samma pris....
När de skulle åtgärda nivåproblemet fixade de fram ett flertal uppblåsbara "budgetpooler" utspridda på tomten för att förvara 30kubik poolvatten... De var nästan klara, men tyckte att de skulle lämna allt över en helg, men där fick de ändra sig till slut..

Ett poolskydd var ju ett måste så det blev ett skjutbart tak... Denna gång en annan firma av förklariga skäl.
Här leverades det med en trasig låsning till dörren som åtgärdades över ett år senare och ändå blev det inte bra.

Skenorna skulle ha 5 spår, vilket checkades av flera ggr, men lik f-t så var där 4 när de dök upp, vilket gjorde att nedsänkningen av skenorna i trallen, som förberetts innan taket kom, inte funkade som det skulle...

Om jag mot förmodan skulle bygga en pool igen så blir det definitivt ingen förskottsbetalning. En handpenning kunde möjligen vara ok.
 
Jag hade gärna velat läsa en artikel/artikelserie om hur man fixar fast bevattningssystem i trädgården (gräsmatta, rabatter mm) med test av olika produkter från marknaden.
 
Skulle vara intressant med en guide/artikel som tar upp olika sorters design och utseende på avgränsningar kring tomtgränser och även också vilka regler som gäller vad gäller bygghöjd/storlek och annat som kan vara viktigt att känna till om sånt man sätter upp, planterar eller bygger precis intill gräns.

Vi har tillexempel en del av tomten som är helt öppen mot kommunal cykelväg och vi har lite idétorka på hur man kan få till en snygg avgränsning där. Finns nog mycket mer kul man kan göra förutom att bygga ett plank eller plantera tujor och det vore kul att läsa mer om :)
 
Jag vill väldigt gärna se bilder på trädgårdar runt om i världen. Få höra hur trädgård designer tänker när de planerar olika delar av trädgården.
 
Jag ser gärna en serie där läsare kan skicka in hur de lagt upp arbetet i sin trädgård. Då ha olika vinklingar för att få olika nyanser, typ presentationer. Olika exempel kan vara; "för den som älskar böommor", "den som vill odla frukt och bär", eller det som gäller mig "lättskött med automatik för småbarnsföräldrar".

Andra områden kan vara hållbarhet och ekonomi, med fokus på hur man utvecklar trädgården på ett hållbart sätt eller med låg budget. Exempelvis vattensamlande och sparande, hur man flyttar, delar, tar skott och ympar från träd buskar man egentligen vill behålla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.