L Lena21 skrev:
Hej,

är kunder på Länsförsäkringar och har egen verksamhet och sambon fastanställd, köpt tomt, men fick avslag idag på att bygga lösvirke från läns o dom sa t.o.m. att det va svårt och få lån för att bygga lösvirke hos dom flesta bankerna!!! Måste man välja samma bank som man bor i kommunen eller hur är det??? Detta är verkligen tråkiga nyheter och vi står nu och kan inte komma vidare!!! Någon som kan rekommendera en bank som beviljat lån till lösvirke bygge????
Tack

Vi byggde ut vårat hus själv med byggnadskredit från Länsförsäkringar. Fick göra en kostnadskalkyl bara. Handlar nog mycket att lyckas övertala dom att man verkligen kan bygga själv.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag var tvungen att ta ett blancolån om jag ville lägga om taket själv trots att jag hade en offert vad det skulle kosta om en firma gjorde det. Jag skulle naturligtvis inte göra det helt själv utan jag skulle göra det med hjälp vänner och byte av tjänster. Hade jag gått på att takläggarna gjort allt så hade jag fått låna allt på bolånet. Jag valde takläggarna i slutändan. Dels för att slippa blancolånet och krångel med banken. Om de är såhär för ett takbyte. Hur blir det då med ett helt hus i lösvirke?

L Lena21 skrev:
Absolut håller helt med 100%, men nu är det så att vi är helt nya i området ang bygg,tomt,lån osv osv. Vi har kanske inte har lagt ut det på bästa sätt vad angår kalkyl underlag m.m. Hoppas vi får ett personligt möte så vet vi också hur vi ska förbereda os.
Inför personligt möte (och era planer), kan vara bra att visa att ni tar själva projektledarrollen på stort allvar. Det är mycket jobb att tima all leveranser av rätt saker vid rätt tidpunkt och se till att allt flyter. Det är säkert ett plus om man visar upp att det ligger med i beräkningen.

Fairlane
S Stego1 skrev:
Marknadsvärdet har inget med riktigt värde att göra. Ett exempel: En vän till mig köpte en kåk byggd 1920 på Lidingö i början på 80 talet. Han gav ca 400 tkr. Sålde kåken 2015 för 12 miljoner. Tittar man på priset 1920 så kan det möjligen ha kostat 50 000.
Det skulle omräknat till dagens penningvärde innebära runt miljonen idag. Det är det riktiga värdet. Att det sedan säljs till 12 gånger det värdet är en sak, men att det går att få lån på det beloppet med något som har ett riktigt värde som är 12 gånger lägre är en gåta. Det innebär åtminstone från min horisont att banken tar luft som säkerhet. Säkerhet på villalån förr var kåkens faktiska värde. Ville någon betala överpris av olika anledningar, fick det kapitalet tas ur egen ficka. En fråga man kan ställa sig bara för att jäklas med sig själv, vilket är värdet på t.ex en kåk som har ett värde på 1 miljon och två intressenter bjuder 500 tkr över resp under det värdet. Vilket är då det rätta marknadsvärdet? Med den logik som gäller så är det alltid det högsta budet.
Det förutsätter att priset 1920 är det intressanta och korrekta och att inget har förändrats sen dess. Med samma logik borde en målning av Picasso också bara vara värd vad den ursprungligen såldes för ggr inflation.

• Gilla
Workingclasshero och 12 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Nu menade jag inte att det nödvändigtvis ska vara egenhändigt byggt. Lösvirke jan ju byggas av en byggfirma till nyckelfärdigt skick. Det komiska i sammanhanget är att bankerna kan låna ut summor till kåkar som egentligen har ett "riktigt" värde långt under marknadspriset utan att blinka. Hur kan banken förvänta sig att nästa köpare vill ge mer än den tidigare? I vissa fall duger tydligen en förväntad värdeökning som säkerhet.
En förväntad värdeökning duger inte som säkerhet, du får ju bara belåna 85 % inte värdet, inte över 100 % som du påstår.

• Gilla
Yxna
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Marknadsvärdet har inget med riktigt värde att göra. Ett exempel: En vän till mig köpte en kåk byggd 1920 på Lidingö i början på 80 talet. Han gav ca 400 tkr. Sålde kåken 2015 för 12 miljoner. Tittar man på priset 1920 så kan det möjligen ha kostat 50 000.
Det skulle omräknat till dagens penningvärde innebära runt miljonen idag. Det är det riktiga värdet. Att det sedan säljs till 12 gånger det värdet är en sak, men att det går att få lån på det beloppet med något som har ett riktigt värde som är 12 gånger lägre är en gåta. Det innebär åtminstone från min horisont att banken tar luft som säkerhet. Säkerhet på villalån förr var kåkens faktiska värde. Ville någon betala överpris av olika anledningar, fick det kapitalet tas ur egen ficka. En fråga man kan ställa sig bara för att jäklas med sig själv, vilket är värdet på t.ex en kåk som har ett värde på 1 miljon och två intressenter bjuder 500 tkr över resp under det värdet. Vilket är då det rätta marknadsvärdet? Med den logik som gäller så är det alltid det högsta budet.
Det var ett snurrigt resonemang. Varför skulle du kunna bestämma vad en kåk på Lidingö är värd?

• Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Hur mycket fick Picasso eller någon annan berömd konstnär för sina verk när de fortfarande var i livet?
;)

I en marknadsekonomi styrs priset av tillgång och efterfrågan

• Gilla
Omelius och 3 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
L Lena21 skrev:
Vilka är dom storabankerna!!! Tips!!! Båda har anställda vilket innebär att dom kan jobba lite extra på huset, annars är det tänkt efter jobb och på helgerna. Det blir säkert tufft, och blir aldrig som man tänkt/planerat, men har kompisar som gjort så flera stycken och sett att man kan lyckats.
Att man har kompisar som lyckats är inget argument. Det är lite som att försöka förhandla sig till en högre lön pha kompisen har fått en...

• Gilla
MoveMe
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
MARKNADSvärde = vad marknaden är villig att betala, inte det ursprungliga anskaffningsvärdet 1920 uppräknat med den allmänna inflationen...

• Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
@Lena21

Om ni kan bygga ett färdigt hur för max 2m och sälja för 5m, då borde ni jobba med att bygga/sälja hus.

Och om ni känner många som gjort så, kolla med dem hur dem löste det med bank mm

• Gilla
Erik Salhammar och 5 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
@Lena21

Om ni kan bygga ett färdigt hur för max 2m och sälja för 5m, då borde ni jobba med att bygga/sälja hus.

Och om ni känner många som gjort så, kolla med dem hur dem löste det med bank mm
Jag håller inte med. 2m innefattar bara huset, inte tomt, anslutningar mm. Dessutom kan vi nog anta att TS med sambo tänker föra en väldigt stor del av jobbet själva, som då heller inte ingår i kostnaden. Jag gissar att timpengen för de tusentals timmarna skulle bli rätt låg för TS.
P Pappa1986 skrev:
@Lena21

Om ni

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden, men jag besvarar din första fråga ändå.

Innan vi slog till på vår tomt kollade vi med Länsförsäkringar vilket var vår bank då, de sa blankt nej med motiveringen att de aldrig lånar ut pengar till husbyggnation. Oavsett om du bygger själv i lösvirke eller beställer ett kataloghus.

Så efter lite research vände vi oss till vårt lokala Handelsbanken-kontor. Gjorde en produktionsbudget, tidplan, ritningar, en privatekonomisk kalkyl (som visade att vi klarar av detta under bygget och när det är klart).

Med allt det och ett personligt möte där vi presenterade oss själva och projektet gick de med på att ge oss ett byggnadskreditiv...

Så mitt tips är väl att vända er till ett lokalt kontor hos en traditionell bank och visa på ett övertydligt sätt hur ni planerar att det här ska gå ihop ekonomiskt.

• Gilla
Jennie For och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
@Lena21

N nybyggarn3 skrev:
Jag håller inte med. 2m innefattar bara huset, inte tomt, anslutningar mm. Dessutom kan vi nog anta att TS med sambo tänker föra en väldigt stor del av jobbet själva, som då heller inte ingår i kostnaden. Jag gissar att timpengen för de tusentals timmarna skulle bli rätt låg för TS.

Helt rätt, 2 m är endast material och kostnadsarbete för VVS, El osv, alt annat arbete gör vi själva.

P Pappa1986 skrev:
@Lena21

L Lena21 skrev:
Om vi hade vilje ha ett sån företag hade jag inte ställt frågor och funderingar här, speciellt inte med byggföretag utan hade byggt och såld och tjänat pengar och kanske kommit med goda råd här.
Alla vi är olika likadant är svaret man får från banken, dom vi känner har gjort precis som vi fast dom bor inte i samma kommun, kanske det spelar en roll från kommun till kommun ‍♀️

P Pappa1986 skrev:
@Lena21

Om vi hade vilje ha ett sån företag hade jag inte ställt frågor och funderingar här, speciellt inte med byggföretag utan hade byggt och såld och tjänat pengar och kanske kommit med goda råd här.
Alla vi är olika likadant är svaret man får från banken, dom vi känner har gjort precis som vi fast dom bor inte i samma kommun, kanske det spelar en roll från kommun till kommun ‍♀️

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.