J Johan 81 skrev:
Visst menar du län, inte kommun...?
nej jag menar kommun. Så har jag fått veta, men ska undersöka det vidare.
 
Jag blir lite förvånad att flera stycken verkar tro att det är jättesvårt eller tom. omöjligt att bygga ett 170m2 hus för 1.8 mille + eget arbete. Det motsvarar ca 10.500 kr/m2 och även om vissa materialpriser gått upp sista månaderna så är det fullt realistiska m2-priser även om bygget innehåller gjuten platta, golvvärme, braskamin och ekparkett.
 
  • Gilla
wangefors och 3 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag blir lite förvånad att flera stycken verkar tro att det är jättesvårt eller tom. omöjligt att bygga ett 170m2 hus för 1.8 mille + eget arbete. Det motsvarar ca 10.500 kr/m2 och även om vissa materialpriser gått upp sista månaderna så är det fullt realistiska m2-priser även om bygget innehåller gjuten platta, golvvärme, braskamin och ekparkett.
Problemet är inte att bygga så billigt, problemet är att få lån på merparten av kostnaden och göra det på utsatt tid.
Risken som bankerna upplever är ju inte tagna ur luften utan baseras såklart på att det ofta är otroligt svårt att hålla en tidsplan med en tajt budget och samtidigt jobba heltid. Särskilt om man inte gjort det förut.
Men vi får hoppas på det bästa på att TS får till en bra och förtroendeingivande plan och får loss lånet.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
L Lena21 skrev:
Vilka är dom storabankerna!!! Tips!!! Båda har anställda vilket innebär att dom kan jobba lite extra på huset, annars är det tänkt efter jobb och på helgerna. Det blir säkert tufft, och blir aldrig som man tänkt/planerat, men har kompisar som gjort så flera stycken och sett att man kan lyckats.
Hur ser arbetsplanen ut? Din man och din bror skall huvudsakligen bygga huset på kvällar och helger. Hur många timmar i veckan blir det?
 
Hemmakatten
Räknar man inte uppåt 2000 timmar för att bygga ett bostadshus? Och för amatörer ändå mer? Lär ta många år om man bara bygger på helger.
 
Alebaleportocale
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Räknar man inte uppåt 2000 timmar för att bygga ett bostadshus? Och för amatörer ändå mer? Lär ta många år om man bara bygger på helger.
Men ett arbetsår räknas till 1650 timmar för en person anställd på heltid (iaf där jag jobbar). Så 2000 timmar blir väl 16 månader? Inte flera år, iaf. Sen: har man 2 pers under en helg är det 4 dagar/vecka jämfört med 5 dagar i en vanlig arbetsvecka. Så det tar 20% mer tid on man jobbar bara på helgen, men med dubbelt manstyrka. Påslaget för amatörlaget vet jag inte men man åker inte in till ahlsell heller stup i kvarten....
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Men ett arbetsår räknas till 1650 timmar för en person anställd på heltid (iaf där jag jobbar). Så 2000 timmar blir väl 16 månader? Inte flera år, iaf. Sen: har man 2 pers under en helg är det 4 dagar/vecka jämfört med 5 dagar i en vanlig arbetsvecka. Så det tar 20% mer tid on man jobbar bara på helgen, men med dubbelt manstyrka. Påslaget för amatörlaget vet jag inte men man åker inte in till ahlsell heller stup i kvarten....
Nu skulle väl arbetet utföras på kvällar och helger, kan ju vara tufft att jobba heltid 40 tim i veckan på ordinarie jobb och dessutom 40 tim i veckan med att bygga hus, åtminstone under en längre tid.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
2000 timmar låter lite om det inte är väldigt lättbyggt/redan stomrest.
Vi hade runt 5000 timmar på vårt hus/nästan 5 års tid med uteslutande bygge på fritiden. Jag hade räknat med 3500 timmar, och i effektiv tid var det nog ungefär så mycket, men det är svårt bygga effektivt när man bygger på fritiden och pendlar.
Det tar lätt en timme få fram verktyg/städa undan i slutet på dagen och då blir det mycket dötid om man inte bygger långa dagar. Kan man bo på/nära bygget och lämna verktyg framme utan risk för stöld etc vinner man mycket.
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Men ett arbetsår räknas till 1650 timmar för en person anställd på heltid (iaf där jag jobbar). Så 2000 timmar blir väl 16 månader? Inte flera år, iaf. Sen: har man 2 pers under en helg är det 4 dagar/vecka jämfört med 5 dagar i en vanlig arbetsvecka. Så det tar 20% mer tid on man jobbar bara på helgen, men med dubbelt manstyrka. Påslaget för amatörlaget vet jag inte men man åker inte in till ahlsell heller stup i kvarten....
Är det realistiskt att jobba 7 dagar i veckan i 2 år, om nu 2000 tim räcker, jag räknar då med att man inte kan räkna fullt ut med brodern (låt oss gissa att han gör 500 tim). Jag saknar en kalkyl eller åtminstone en gissning hur arbetet skall utföras, kanske saknar banken det också.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
D Dr Jumping Jack skrev:
Är det realistiskt att jobba 7 dagar i veckan i 2 år, om nu 2000 tim räcker, jag räknar då med att man inte kan räkna fullt ut med brodern (låt oss gissa att han gör 500 tim). Jag saknar en kalkyl eller åtminstone en gissning hur arbetet skall utföras, kanske saknar banken det också.
nu svarade jag timmässigt. Klart det är orealistiskt men jag känner flera som jobbar 7 dagar i veckan av olika anledningar och har gjort det i flera år. Vill man så går det :)
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
nu svarade jag timmässigt. Klart det är orealistiskt men jag känner flera som jobbar 7 dagar i veckan av olika anledningar och har gjort det i flera år. Vill man så går det :)
Men man tar en stor risk. Redan vid övertid över längre tid (då talar vi inte 7 dar i veckan) ökar risken för medicinska komplikationer t ex för stroke 50%, speciellt hos unga personer, ökad alkoholkonsumtion, ökad fetma och mer relationsproblem. Klart det går men man bränner ljuset i båda ändar.
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
nu svarade jag timmässigt. Klart det är orealistiskt men jag känner flera som jobbar 7 dagar i veckan av olika anledningar och har gjort det i flera år. Vill man så går det :)
Ja, men tufft att dessutom jobba från tidig morgon till sen kväll alla dessa dagar! Oavbrutna 100-timmarsveckor i ett år tär nog på både kropp, knopp och äktenskap.
 
Hej TS
Min fråga är om ni måste gå till banken till att börja med.
Hur långt kommer ni med 600k?
Kan ni få till grundläggning stomme och ett färdigt skal för era pengar?
Hur lång tid tar det för er att få till ett färdigt skal, och hur mycket deg hinner flyta in under tiden tills det datumet som ni har ett färdigt skal?

Det pratas mycket pengar här och hur andra gjort, men hur ser et tidplan och er ekonomiska plan ut över tid.
Vad jag vill komma till är hur ni har "skivat elefanten".
Har ni råd att bygga sakta?

Hursom lycka till med ert bygge.

/W
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.