17 929 läst · 30 svar
18k läst
30 svar
Avlsut på nockpannor ser lustigt ut - Ska det se ut så?
Jag har sett alla alternativen som nämns men jag personligen föredrar när plåten går över nockpannan men ibland vid låga lutningar på tak så kan det vara svårt och man kan bli tvungen att ha nockpannan över men som även nämnts så får man ju såga till den så den ligger så nära plåten som möjligt och att den inte sticker upp som den ser ut att göra på dina bilder. Men du ser inte ut att ha speciellt låg lutning på ditt tak så egentligen borde man kunna haft plåten över nockpannan men det är inte så snabbt fixat nu i efterhand.
Varför används inte avslutningspannor i större utsträckning som dessutom är kompatibla med gavelpannorna? Då kan man ha plåt under som går ner och skyddar.
Här på byggbutiken svarar de alltid om man ska ha något speciellt att "så här brukar "de" göra" och önskar helst att man köper det som finns hemma. de = alla andra, snickarna
Tillverkarnas specialsortiment säljs nog inte mycket av och tack vare det blir sådana detaljer dyra, lite moment 22.
Det är samma sak med t.ex avslut på rensrör till avloppen, brukar sitta tillfälliga plastlock i evig tid när det ändå finns att köpa riktiga avslut, som dock oftast inte finns hemma och är svindyra då ingen köper eller efterfrågar.
Här på byggbutiken svarar de alltid om man ska ha något speciellt att "så här brukar "de" göra" och önskar helst att man köper det som finns hemma. de = alla andra, snickarna
Tillverkarnas specialsortiment säljs nog inte mycket av och tack vare det blir sådana detaljer dyra, lite moment 22.
Det är samma sak med t.ex avslut på rensrör till avloppen, brukar sitta tillfälliga plastlock i evig tid när det ändå finns att köpa riktiga avslut, som dock oftast inte finns hemma och är svindyra då ingen köper eller efterfrågar.
Det är väl framför allt en smaksak och sen att de är mer jobb med gavelpannor än med vindskiveplåt. Jag personligen tycker det är snyggare med plåt som sagt. Men de ska ju inte vara några problem o köpa gavelpannor om man nu föredrar det. Tycker alla tillbehör till ett tak är väldigt dyra om man jämför vad själva pannorna kostar.H hydrolift skrev:Varför används inte avslutningspannor i större utsträckning som dessutom är kompatibla med gavelpannorna? Då kan man ha plåt under som går ner och skyddar.
[bild]
Men håller absolut med om locken till avloppen då jag vet att jag själv har ett sånt tillfälligt plastlock här hemma som egentligen skulle bytats ut. Men har dock för mig att ja sett såna riktiga lock i gjutjärn på byggmax som inte ska va alldeles för dyra men kostar väl ändå ett par hundralappar
Men det är väl ett nytt hus och inte du som bygger, TS.?
Klaga och de ska göra om och göra rätt.
Plåten ska gå över nockpannan
Felet är att nockpannan ligger på vindskivan. Den ska sluta före så kommer den i rätt höjd för plåten.
Klaga och de ska göra om och göra rätt.
Plåten ska gå över nockpannan
Felet är att nockpannan ligger på vindskivan. Den ska sluta före så kommer den i rätt höjd för plåten.
Det borde väl ge det bästa skyddet och minsta underhållet.H hydrolift skrev:Varför används inte avslutningspannor i större utsträckning som dessutom är kompatibla med gavelpannorna? Då kan man ha plåt under som går ner och skyddar.
[bild]
Därför att det är otroligt fult.H hydrolift skrev:Varför används inte avslutningspannor i större utsträckning som dessutom är kompatibla med gavelpannorna? Då kan man ha plåt under som går ner och skyddar.
[bild]
Annars har du byggt en fågelholkR RoBo skrev:
Takpannan ligger vid sidan av nockbrädan precis som nockpannan ska göra, inte ligga uppe på den.
Enda gångerna den ligger på är när taket använder gavelpannor.
Använder man gavelbeslag ligger återigen pannorna vid sidan av nockbrädan.
Gavelpannor eller gavelbeslag är båda sådana att plåt inte behövs, men nu var det inte sådana aktuella utan vanligt tak med plåt.
Läs gärna på hos www.benders.se
Prova gärna deras takberäkningsprogram, En riktig höjdare kan jag lova.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Nockpannan skall gå över plåten alla dagar i veckan.
Om man höjer upp vindskivorna så mycket att vindskiveplåten "passar" att lägga över nockpannan så blir det enligt mitt sätt att se det onaturligt och fult men det är ju en smaksak...
Jag tycker att snickaren i detta fallet gjort rätt! men givet så ska det ju kapas ur för att få rätt vinkel på nockpannan.
Om man höjer upp vindskivorna så mycket att vindskiveplåten "passar" att lägga över nockpannan så blir det enligt mitt sätt att se det onaturligt och fult men det är ju en smaksak...
Jag tycker att snickaren i detta fallet gjort rätt! men givet så ska det ju kapas ur för att få rätt vinkel på nockpannan.
Jag tror att problemet beror på att det är svårt att få tag på nockpannor med rätt vinkel nuförtiden, de verkar bara tillverkas i en enda form? För vissa takvinklar ligger de då ganska slätt an mot takpannorna och vindskiveplåten behöver bara höjas 2-3 cm, men för flackare tak kan nockpannorna lätt sticka upp 7-8 cm över takpannornas linje och då blir det fult att höja vindskiveplåten lokalt, samt medför stora glipor mellan plåt och översta pannraden.
Så båda metoderna kan vara rätt, det beror på vinklarna.
Så båda metoderna kan vara rätt, det beror på vinklarna.