17 153 läst · 86 svar
17k läst
86 svar
Avlopp genom bjälklag?
Lity skrev:Här är en bild på nuläget i badrummet. Där ser ni också hur de hade reglat för brunnen i duschen.
En till fråga. Jag undrar om det är okej att de sågat ur för vattenledningarna så som de gjort i den vågrätta regeln som går längs golvet som väggarnas reglar står på?
Regeln som är vid vattenledningen till toaletten ser ju också ut att vara lite tveksam (men den har säkert sett ut så redan innan de var i farten).
dom måste regla upp bättre runt golvbrunnen och dom måste förstärka hålen i golvbjälklag som dom gjort hål i. Sen går man inte upp med rör från golvet till vasken. Det är amatörer som gör så. Det ska vara snyggt. Det dom har sågat ur för vatten ledning i väggen. Är ok. Så länge dom har satt extra skruvar på dom som är kvar. Mvh snickare.Lity skrev:Här är en bild på nuläget i badrummet. Där ser ni också hur de hade reglat för brunnen i duschen.
En till fråga. Jag undrar om det är okej att de sågat ur för vattenledningarna så som de gjort i den vågrätta regeln som går längs golvet som väggarnas reglar står på?
Regeln som är vid vattenledningen till toaletten ser ju också ut att vara lite tveksam (men den har säkert sett ut så redan innan de var i farten).
Avloppsröret menar du? Nej jag har inte heller sett det gå via golvet så ofta på nya badrum, men antar att det ändå är okej att göra så? Har sett ut så i de nybyggda hyresrätter jag bott i också.P Pflugmacher skrev:dom måste regla upp bättre runt golvbrunnen och dom måste förstärka hålen i golvbjälklag som dom gjort hål i. Sen går man inte upp med rör från golvet till vasken. Det är amatörer som gör så. Det ska vara snyggt. Det dom har sågat ur för vatten ledning i väggen. Är ok. Så länge dom har satt extra skruvar på dom som är kvar. Mvh snickare.
Det var kanske därför ett par av de gamla klinkerplattorna var spruckna hos oss Det var utsågat precis som för TS vid senaste renoveringen på 70-talet. Nu är det iallafall förstärkt, på samma sätt med plywood på båda sidor.S SCS0709 skrev:Nu har du fått massa bra svar redan på håltagningen och att den behöver göras om, vi hade samma problem när vårt badrumm renoverades 2018, stora uttag i bjälklaget. 2 år efter det var klart märkte jag att en klinkerplatta frasade när vi gick på den. Efter mycket om och men visade det sig att tätskiktet släppt från flytspacklet. Antalgigen pga svikten i bjälklaget då det försvagats så mycket av urtagningen.
Hela badrummet revs ut och gjordes om tidigare i år med kraftiga förstärkningar i bjälklaget. Då med 15mm plywood som skruvlimmades precis som svaret ovan säger.
Så stå på er, ta in en besiktningsman som gör en 3 stegsbesiktning av badrummet (konstruktion, tätskikt och slutbesiktning) så kan ni känna er säkra på att det är byggt enligt alla regler sen.
Men vad tråkigt för er! Behövde ni betala för den andra renoveringen?
Såg att jag missad att skriva om avlopp röret. Den ska gå ut genom vägen. Bakom skåpet som vasken sitter på. Man låter aldrig rören gå upp genom golvet mer. Inte blad dom jag jobbar med.Lity skrev:
Nej, vi gjorde badrummet via Badrumsvärlden på Bauhaus så dom stod för allting i o m att dom lämnar garanti.M mrsnhp skrev:
Den nya firman dom tog in hittade en del andra rätt grova fel när dom rev så i slutändan var det skönt att göra om det.
Det här är också via bauhaus. Får jag fråga vilken stad?S SCS0709 skrev:
styrkan i en balk är direkt kopplat till höjden på livet. Såbalken(regeln har i princip ingen styrka kvar, i vart fall kraftigt försvagad. Att förstärka är självklart sen kommer ju golvskiktet att stabilisera konstruktionen. Så med enkla medel så löser en yrkesman detta.Lity skrev:Tack ☺️ Ja jag "bråkar" ju hellre nu än är missnöjd med resultatet. Och ja, det är ju så små summor i det stora hela, så det kan ju vara värt det isf. Vi ska säga till om isolering i väggarna också. Den tog de bort, men satte inte tillbaka (nu när väggarna ändå är nedplockade igen). Behöver vi betala extra för det med så är det ju värt det. Så tråkigt om det ekar i hela huset från badrummet.
Jag är amatörsnickare och skulle inte göra sådär.
Tack! Ska fortsätta argumentera med dem på måndag, och det känns mycket bättre att ni är flera som håller med om att de borde förstärkas. Ska sätta mig imorgon och sammanfatta alla punkter, och så ska vi se till att de inte täcker in väggar och golv förrän vi kunnat kolla att de åtgärdat allt.O oldtimersmc skrev:styrkan i en balk är direkt kopplat till höjden på livet. Såbalken(regeln har i princip ingen styrka kvar, i vart fall kraftigt försvagad. Att förstärka är självklart sen kommer ju golvskiktet att stabilisera konstruktionen. Så med enkla medel så löser en yrkesman detta.
Jag är amatörsnickare och skulle inte göra sådär.
Ja reglarna sitter inte där för att de som byggde huset hade några över, de ser ganska rejäla ut och även det har en anledning.Lity skrev:
Är INTE iponerad av "Proffs" "Doctorerar" när jag skall göra ngt
Håller på med att byta en motor i en 2015XC70 som jag emot mina principer lämnade in till volvo för kamremsbyte...
7000 mil senare så rasade motorn då meken INTE återmonterade muttern till remskivan på vevaxeln...
Kostar mig ca 40 000kr och en djävla massa timmar.
Nej men visst...O oldtimersmc skrev:Ja reglarna sitter inte där för att de som byggde huset hade några över, de ser ganska rejäla ut och även det har en anledning.
Är INTE iponerad av "Proffs" "Doctorerar" när jag skall göra ngt
Håller på med att byta en motor i en 2015XC70 som jag emot mina principer lämnade in till volvo för kamremsbyte...
7000 mil senare så rasade motorn då meken INTE återmonterade muttern till remskivan på vevaxeln...
Kostar mig ca 40 000kr och en djävla massa timmar.
Nej men gud... Men stod de inte för den kostnaden om det var de som gjorde fel? Nej bilmekaniker och hantverkare ligger lågt på listan över vilka yrkesgrupper jag har förtroende för.
De sa att det inte kunde ha gått till på annat sätt men svårt att kräva sin rätt efter så lång tid...
Så därför är det viktigt att ni är med och dockumenterar nu och visar att ni har opponerat er skriftligt i annat fall så kan ord stå emot ord mm
Fan inge roligt men du skall ju betata och då skall det vara fackmannamässigt utfört!
Så därför är det viktigt att ni är med och dockumenterar nu och visar att ni har opponerat er skriftligt i annat fall så kan ord stå emot ord mm
Fan inge roligt men du skall ju betata och då skall det vara fackmannamässigt utfört!