Lity Lity skrev:
Tack! Nej håltagningarna ser ju inte bra ut var jag än läser, men jag är inte ingenjör och kan svära på att det är fel liksom... Så tänkte ifall någon vet säkert att det är fel som de gjort. Åtminstone att det borde stöttas upp. Förstår verkligen inte varför de inte bara förstärker så att vi slipper bråka om det. Lär ju varken vara tidskrävande eller dyrt att göra det.

Tack för tipset! Har helt glömt att titta på vad golvvärmens tillverkare säger, så ska kika på det. Men går det att sätta dit med 300cc nu när det ligger massa avlopp mellan bjälkarna?
som jag uppfattar det så skall det ske håltagning relativt mitt i bjälkarna. Så mitt svar blir mej det går inte att eftermontera bjälkarna i efterhand. I mina ögon måste avloppet bort.

Är ingen expert men var jag än läser så får man inte holka ur en bjälke varken ovanpå eller under.

D Dr Benz skrev:
Intressant. Då får jag nog backa på detta.
Jag hade dock aldrig vågat chansa utan vi kommer att göra cc 300 eller gjuta igen.
Sen har vi håltagningarna som inte verkar alls bra om man läser lite i säkert vatten. Men någon som verkligen vet får nog uttala sig.

så här skriver LK när det gäller deras golvvärme.
Såhär står det på Ebecos monteringsanvisningar. Det borde innebära att de nöjer sig med kortlingar för att förstärka om jag tolkar rätt (och underlaget med spackel eller deras cable board)?

• Skärmbild av Ebecos monteringsanvisningar för golvkonstruktioner och rekommenderad effekt för uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dr Benz skrev:
som jag uppfattar det så skall det ske håltagning relativt mitt i bjälkarna. Så mitt svar blir mej det går inte att eftermontera bjälkarna i efterhand. I mina ögon måste avloppet bort.

Är ingen expert men var jag än läser så får man inte holka ur en bjälke varken ovanpå eller under.
Ja precis, och tittar man på hur de dragit vattenledningarna genom de som är närmare dörren så tror jag att de sitter för nära både under- och överdelen, för tätt och för många?Men de hålen tänker jag inte ens börja bråka om, för då blir det väl aldrig klart...

Nej jag hittar om att man ska vara restriktiv med urtag i överdelen, och ska det göras så bör det vara över upplag. Det finns även tabeller för hur stor procent av bjälken som får tas bort och hur brett det får vara beroende på procent. Urtaget till toaletten är okej om man tittar på måtten i procent och så, men frågan är ju om det verkligen kan räknas som "över upplag" om det är 80cm ifrån... I tabellen är högsta procent de visar 50% av höjden, men här är det mellan 60 och 65% av höjden, och ganska brett. I tabellen står det att urtaget får vara 1,2xhöjden brett om det är 50% urtaget på höjden (dvs 26cm brett om det är urtaget 11cm på höjden). Finns inga siffror på större urtag i procent, vilket kanske innebär att det inte är okej?

Ang EBECO Så låter det ju som att det är ok och det är ju bra.

Men när det kommer till hålen så vill jag nog låta någon som de facto vet exakt vad som gäller och inte.

Jag är iaf väldigt försiktig med dom 28mm hål som jag borrar till golvvärmen i bjälklaget.

D Dr Benz skrev:
Ang EBECO Så låter det ju som att det är ok och det är ju bra.

Men när det kommer till hålen så vill jag nog låta någon som de facto vet exakt vad som gäller och inte.

Jag är iaf väldigt försiktig med dom 28mm hål som jag borrar till golvvärmen i bjälklaget.
Ja precis, så förutom att de borde förstärka så ska det nog vara okej med 600cc.

Ja jag känner också så... Avvaktar återkoppling från en arkitekt och en besiktningsman, men ser inte jättelovande ut att hinna få ut någon innan de täcker igen golv och väggar igen... Vill ju inte framtvinga att de får pausa och att det står ofärdigt i flera månader heller, om firman är uppbokade på annat sedan. Har redan dragit över tiden...

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Fredrik_T Fredrik_T skrev:
Hej!

jag tycker att även golvbrunnen ser ut att vara felaktigt monterad. Den skall ha som en uppreglad ”låda” runt sig.
Ser ut som rörigt bara fäst den, snickaren har inte vart där efter röris för att regla i varken för nytt spån eller brunn va de ser ut som.

Lity Lity skrev:
Ja precis, så förutom att de borde förstärka så ska det nog vara okej med 600cc.

Ja jag känner också så... Avvaktar återkoppling från en arkitekt och en besiktningsman, men ser inte jättelovande ut att hinna få ut någon innan de täcker igen golv och väggar igen... Vill ju inte framtvinga att de får pausa och att det står ofärdigt i flera månader heller, om firman är uppbokade på annat sedan. Har redan dragit över tiden...
Cc 60 med limmad 22 spån, flyttspackel med rotnät min 20mm är en godkänd konstruktion, dock bör de förstärka uttagen.

• Gilla
Jontha och 1 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Cc 60 med limmad 22 spån, flyttspackel med rotnät min 20mm är en godkänd konstruktion, dock bör de förstärka uttagen.
Tack!

P Patzie skrev:
Ser ut som rörigt bara fäst den, snickaren har inte vart där efter röris för att regla i varken för nytt spån eller brunn va de ser ut som.
Du har rätt. Det där var tidigt i processen. Sedan dess har de klätt in golv och väggar, men sedan fick de riva allt igen för att de gjort massa fel, och när det blev "naket" igen upptäckte vi massa mer. Brunnen var dock felmonterad ändå. Går en regel på samma ledd som bjälken nu, så brunnen är stöttad på två sidor, men inte alla fyra. Tanken var ju inte att de skulle riva upp golvet igen, så han måste ha tänkt att det var tillräckligt.

Lity Lity skrev:
Tack! Menar du i förebyggande syfte om det händer något efteråt, till en besiktningsman, eller att du ville se fler bilder?

Ja, jag har kört på röstinspelning när jag varit där och pratat med dem, och resten tar jag via sms för att ha allt nedskrivet.
Jag menade till förebyggande och till besiktningsman.

M Mortsken skrev:
Jag menade till förebyggande och till besiktningsman.
Tack för tipset! Har fotat en hel del redan, men ska se till att fota ännu mer framöver.

Lity Lity skrev:
Brunnen var dock felmonterad ändå. Går en regel på samma ledd som bjälken nu, så brunnen är stöttad på två sidor, men inte alla fyra..
Brunnen skall vara uppreglad längs alla fyra sidor för att det skall vara ett godkänt montage (var så när jag monterade sist i alla fall). Med de försvagningar som de gjort på golvbjälkarna så skulle jag inte känna mig trygg.

• Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Fredrik_T Fredrik_T skrev:
Brunnen skall vara uppreglad längs alla fyra sidor för att det skall vara ett godkänt montage (var så när jag monterade sist i alla fall). Med de försvagningar som de gjort på golvbjälkarna så skulle jag inte känna mig trygg.
Ja precis. Ska försöka hålla koll så att de gör rätt den här gången. Känner mig så jäkla jobbig som mikrostyr deras jobb, men litar inte på att de gör rätt...
Nej vi känner oss inte alls trygga med det, men förhoppningsvis får vi till en lösning på måndag när de är tillbaka igen.

Heij83
Är golvbrunnen verkligen 200mm från väggen?

Som tidigare nämnts, var faan är konstruktionen för brunnen?? Den ska ju kortlas upp med minst 195 bjälkar.

Hålen är riktigt grova. Det verkar inte vara så långt avstånd i rummet samt att de ligger över den kortare sidan. Man kan/ska förstärka de där bjälkarna vid hålet genom att limskruva plywood på båda sidor om hålet. Bara såga ur profilen för hålet.

Sen är det fritt fram att kortla och förstärka bjälkar.

• Gilla
Lity
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.