Måste en luftvärmepump ha brytare vid utedelen? Eller vid innedelen för den delen..
 
Ur säkerhetspunkt JA , skulle inte gräva i en VP om det inte går att göra den strömlös. Det med på insidan inget bra, någon tycker att VV är tunt medans jobb pågår på utsidan och ser att brytaren är av och slår på. kan bli lite killigt i fingrarna då.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Måste en luftvärmepump ha brytare vid utedelen? Eller vid innedelen för den delen..
Inte i privatbostad där man kan ha koll på att det är avstängt under service.

Om man som servicetekniker inte litar på att det är strömlöst får man applicera den gamla regeln:
"Jorda och kortslut vid arbetsplatsen"
 
Jag hade två likadana Schneider Exxact uttag till tvättmaskin och torktumlare. Maskinerna hade gjutna stickproppar och stiften på stickpropparna var alltid brännhet efter att maskinerna hade körts. Bytte till Elko uttag med skruvanslutning och då försvann problemet. Snabbkopplingar tål inte långvarig hög belastning, har sett många korrekt installerade wagos som mer eller mindre smält eller faller av trådarna på grund av att dom gått varm.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det ser ut som att sjäkva uttaget har tagit mest stryk, därför vill jag tro att felet ligger där. Att shukon är bränd kan vara pga varmgång från uttaget. Jag kan givetvis ha helt fel.
Känns spontant som att elektrikern inte fått in koppartrådarna ordentligt i uttaget och att den dåliga kontakten lett till högre resistans och varmgång.

De tips du fått har varit bra. Grövre area på anslutningskabeln och fastansluta den i en allpolig/2-polig brytare.

Jordfelsbrytaren upptäcker bara om strömmer tar en annan väg än den tänkta och i detta fallet har det inte skett. Men tycker du ska testa din jordfelsbrytare på testknappen för att se så att den bryter. Om du vill vara riktigt säker på att den fungerar och klarar alla krav vad gäller utlösningstid och läckagegräns kan du höra med en elfirma om de kan komma ut och testa den åt dig. Då bör du även få ett protokoll på värdena. Lycka till!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Eldrisk: öppet eluttag, exponerade ledningar, korrosion, oprofessionellt, omedelbar åtgärd rekommenderas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti elektrisk enhet, grönt kretskort, komponenter, suddig, utom fokus, Schneider Electric-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön plasthållare, koppartrådar, svart och gul kabel, metallfäste, komponenter för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldamtag utan kåpa, synliga trådar, monteringsfäste, potentiell elrisk, ej färdig installation, på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har dissekerat stickproppen med en morakniv nu och såväl fas, nolla som jord satt fast ordentligt. Några kardeler är av på nolla och fastrådarna men det är mitt fel, alla satt fast men jag rev av några då jag rensade plasten runt anslutningarna med en skruvmejsel. Jag har även dragit i ledarna och de släpper inte från stickproppens stift.

Angående uttaget sitter trådarna fast ordentligt, jag har tagit tag i dem med en spetstång och dragit med ett visst mått av våld utan att de lossnar. Den försvunna isoleringen på ledarna beror på värmepåverkan, den satt kvar när uttaget demonterades men trillade bort när jag klippte av trådarna.

Vad jag kan se är följande:

1:

Uttaget har inte skruvanslutning på någon av anslutningarna. Det förefaller för en lekman som mig att kontakten mellan ledare och plåten vid anslutningarna inte kommer bli lika god som på ett uttag med skruvterminaler.

2:

Vid kontroll av fas och nollstiften i stickproppen ser det ut som att isoleringen är klämt i samband med pressningen. Hur isoleringen är avskalad kan jag inte se då klyvning av stiften är en smula knepig.

För mig lutar det åt följande felkällor, med en viss tonvikt åt den första jag nämner nedan:

1:

Bristande kontakt i stiften för fas / nolla i stickproppen. Förmodligen pga bristande avskalning av ledarna samt klämd isolering.

2:

Eventuellt är det moment snabbfästena i uttaget påverkar ledarnas kopparkardeler med bristfälligt, vilket skulle kunna leda till varmgång.

Punkt 1 tror jag är boven, men jag känner även en viss skepsis till konstruktionen på uttagets anslutningar. Skruvanslutning känns som en säkrare metod att få till korrekt ledningsförmåga mellan ledare och anslutningens ”bleck”, uttagen är ju trots allt godkända för 16A….

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
K krillan skrev:
Jag hade två likadana Schneider Exxact uttag till tvättmaskin och torktumlare. Maskinerna hade gjutna stickproppar och stiften på stickpropparna var alltid brännhet efter att maskinerna hade körts. Bytte till Elko uttag med skruvanslutning och då försvann problemet. Snabbkopplingar tål inte långvarig hög belastning, har sett många korrekt installerade wagos som mer eller mindre smält eller faller av trådarna på grund av att dom gått varm.
Hej

Även mitt förtroende för schneider har fått en törn av denna incident….

Skruvanslutning känns mer rejält.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Funderar på vad som exakt har hänt. Stefan såg ju att kablarna satt rimligt fast i uttag och stickpropp. Samtidigt ser vi att det varit avsevärd värmeutveckling. Vilket förutsätter dålig kontakt i någon form. Så följande ställen (rimligen) kan vara skyldiga:
1. Anslutning av kablarna i väggen till uttagets bleck.
2. Kontakten mellan uttagets bleck och stickproppens stift.
3. Anslutningen av kablarna i stickproppens sladd till stickproppens stift.
Väldigt udda möjligheter:
4. Såpass dålig ledningsförmåga i uttagets bleck (materialet) att det genererar värme. Är det ens möjligt?
5. Såpass dålig ledningsförmåga i stickproppens stift (materialet) att det genererar värme. Är det ens möjligt?

Om Stefan har rätt så ser jag 2 som troligast. (?)
Alternativt så bedrar det faktum att ledningarna sitter fast i uttag och stickpropp om huruvida ledningsförmågan verkligen är god. Dvs inuti stiften (eller uttagets bleck) är det trots allt dålig kontakt. Dålig kvalitet/sammansättning på metallen i ledningen?
Koppar är ju dyrt...

Allmänt ang stickproppsanslutning kontra fast anslutning: har inte varit med om i mitt liv stickproppsanslutning som varit nära brand (som i det här fallet), däremot för en fast anslutning (inuti vägg) där mina föräldrars hus var mycket nära att brinna ner (anslutning utförd av etablerad elfirma/elektriker). Det är allt.
Misstänker att den här faran är insignifikant, i varje fall jämfört med elektriska apparater i hemmen (laddare o batterier).
 
Mjo, lite svårt att veta exakt felkälla.

Vad jag sett som mest troligt är att isoleringen sticker in i stickproppens pressade stift, detta i kombination med med en möjlig bristfällig skalning av ledarna skulle kanske kunna ge dålig ledningsförmåga då det säkert påverkar pressningen.

Att varmgång inte sker i fler hushållsapparater beror förmodligen på att de oftast inte är långvariga högeffektförbrukare.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Min gissning baserat på dina bilder är att kontaktblecket (i Schneider uttaget) för ena blecket inte haft tillräcklig hög fjäderkraft för att kontaktera på ett korrekt sätt mot stiftet i Schuko kontakten. Tycker det är tydligt på din första bild där ena stiftet har en klar markering av gnistor. Tyvärr är ett fel av denna typ lite självförstärkande eftersom gnistorna gröper ur materialet och/eller skapar oxiderar lager på stiftet mer efter hand så kontakten blir ännu sämre.
Kortfattat, dåligt kontakt mellan bleck och stift har gjort att du fått ett litet luftgap och extrem liten kontaktyta för strömmen att ta sig fram, detta ledde till gnistbildning och hög värmeutveckling.
Frågan är, är/var sladden under spänning ? (sträckt) eller är detta att hänföra till dålig kvalité/konstruktion i väggkontakten ?
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Tony Kübek Tony Kübek skrev:
Min gissning baserat på dina bilder är att kontaktblecket (i Schneider uttaget) för ena blecket inte haft tillräcklig hög fjäderkraft för att kontaktera på ett korrekt sätt mot stiftet i Schuko kontakten. Tycker det är tydligt på din första bild där ena stiftet har en klar markering av gnistor. Tyvärr är ett fel av denna typ lite självförstärkande eftersom gnistorna gröper ur materialet och/eller skapar oxiderar lager på stiftet mer efter hand så kontakten blir ännu sämre.
Kortfattat, dåligt kontakt mellan bleck och stift har gjort att du fått ett litet luftgap och extrem liten kontaktyta för strömmen att ta sig fram, detta ledde till gnistbildning och hög värmeutveckling.
Frågan är, är/var sladden under spänning ? (sträckt) eller är detta att hänföra till dålig kvalité/konstruktion i väggkontakten ?
Hej

Nope, anslutningskabeln hängde löst och ledigt utan mer belastning än sin egenvikt. Det fanns tämligen gott om slack på kabeln, åtminstone ett par / tre dm extra.

Ena stiftet hade bränt fast i uttagets bleck en smula, men jag kan inte svara på om det beror på värmpåverkan från nästanbranden eller om det kommit innan.

Eluttaget är ett Schneider Exakt (tror jag modellen heter) av modernt snitt, som sitter inomhus i torr miljö. Schneider är vad jag förstått god kvalitet, nästan likartat som Elko. Sedan installation har det mer eller mindre alltid haft pumpens stickpropp ansluten - den har varit utdragen kanske 10 ggr på åren uttaget suttit där.

Mvh

Stefan
 
S Stefan.o skrev:
Vid kontroll av fas och nollstiften i stickproppen ser det ut som att isoleringen är klämt i samband med pressningen. Hur isoleringen är avskalad kan jag inte se då klyvning av stiften är en smula knepig.
Det skulle kunna vara felet. Om isoleringen har gått in i hylsan som kläms, så kanske det inte blivit klämt ordentligt om metallen.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
[bild][bild][bild][bild]

Jag har dissekerat stickproppen med en morakniv nu och såväl fas, nolla som jord satt fast ordentligt. Några kardeler är av på nolla och fastrådarna men det är mitt fel, alla satt fast men jag rev av några då jag rensade plasten runt anslutningarna med en skruvmejsel. Jag har även dragit i ledarna och de släpper inte från stickproppens stift.

Angående uttaget sitter trådarna fast ordentligt, jag har tagit tag i dem med en spetstång och dragit med ett visst mått av våld utan att de lossnar. Den försvunna isoleringen på ledarna beror på värmepåverkan, den satt kvar när uttaget demonterades men trillade bort när jag klippte av trådarna.

Vad jag kan se är följande:

1:

Uttaget har inte skruvanslutning på någon av anslutningarna. Det förefaller för en lekman som mig att kontakten mellan ledare och plåten vid anslutningarna inte kommer bli lika god som på ett uttag med skruvterminaler.

2:

Vid kontroll av fas och nollstiften i stickproppen ser det ut som att isoleringen är klämt i samband med pressningen. Hur isoleringen är avskalad kan jag inte se då klyvning av stiften är en smula knepig.

För mig lutar det åt följande felkällor, med en viss tonvikt åt den första jag nämner nedan:

1:

Bristande kontakt i stiften för fas / nolla i stickproppen. Förmodligen pga bristande avskalning av ledarna samt klämd isolering.

2:

Eventuellt är det moment snabbfästena i uttaget påverkar ledarnas kopparkardeler med bristfälligt, vilket skulle kunna leda till varmgång.

Punkt 1 tror jag är boven, men jag känner även en viss skepsis till konstruktionen på uttagets anslutningar. Skruvanslutning känns som en säkrare metod att få till korrekt ledningsförmåga mellan ledare och anslutningens ”bleck”, uttagen är ju trots allt godkända för 16A….

Mvh

Stefan
Av min erfarenhet är skruvanslutningar inte lika pålitliga, för man måste förlita sig på att de är rätt spända och att man inte spänt för hårt så man skadar trådarna.
 
TRJBerg
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Av min erfarenhet är skruvanslutningar inte lika pålitliga, för man måste förlita sig på att de är rätt spända och att man inte spänt för hårt så man skadar trådarna.
Nu är det väl inte applicerbart för vanliga uttag och stickproppar men ett alternativ är fjäderbelastade anslutningar. Dvs en stark stålfjäder trycker kabeln mot kontaktpunkten. Då riskerar man inte kontaktproblem pga åldersförändringar etc.
 
F
B BSOD skrev:
Bra varnande exempel, och vettig lösning. Och då är ju värmepumpen förmodligen i storleksordningen 7-10A? Inte alltför hög belastning skulle jag gissa? Har du länk kvar till TV-brytaren du föreslår?

Jag har också haft dålig erfarenhet av schuko, där långvarigt användande på hög effekt (10-13A) resulterade i en rejäl varmgång innan jag upptäckte det hela.

Jag hoppas att de som långsam-laddar elbilar med schuko regelbundet får sig en funderare. Även om standarden för schuko säger max 16A, så kan ju ålder och slitage öka risken för varmgång vid sådan användning.
Och då kanske man har uttaget utomhus som slits mer av sol och regn!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.