K koolla skrev:
Jag har också kollat där i listan. Jaja. Nu kan jag ju få en anledning att köpa en smart uppkopplad klippare utan grund åsikter.
Det hade jag förvisso kunnat innan också. Kunde ju bara hitta på att den är trasig, hon hade ju inte kunnat felsöka ändå
Hittade du felet eller blev det en ny?
 
B Bosemannen skrev:
Hittade du felet eller blev det en ny?
Det blev en ny. Men felet var strömadaptern.
 
  • Gilla
Bosemannen
  • Laddar…
Händer inte så mycket i denna tråden längre men tänkte ändå dela med mig av hur jag fixade min laddstation (305a från 2010) som inte funkade och gav ologisk felindikering. Åtgärden var att byta kretskortet i stationen.

Först så var den "död", efter sett över inkopplingarna och fixat till dem så blinkade den rött (antennslingan under bottenplattan trasig). Mäter antennslingan och den är inte alls trasig.Hittar ytterligare en dålig klämming på ingående, den till guide slingan, fixar det och då lyser inte indikatorlampan alls. Gör en helt ny temporär slinginkoppling av nya kabblar, samma sak, indikator lampan släkt, mäter upp DC aggregatet och det ligger snyggt på 21,6v.. Då måste det vara kretskortet som för övrigt ser helt intakt och fräscht ut, köper nytt på skog och trägård för 1220:- , installerar och allt funkar, ja efter att jag parat klipparen med det ny krestkortet, innan man parat så säger klipparen "ingen slinga".
 
  • Gilla
Bosemannen
  • Laddar…
Bra att veta.
Min gick igång idag trots att kontakterna inte såg så bra ut. Man får högre och högre puls för varje år som går om den ska gå igång eller inte. #vardagsedge
 
Min går fortfarande bra. Men i år så var ena hjulet "spärrat" dvs snurrade inte när jag fick den från service. Efter några försök så gick den dock igång. Den har dock ett mycket högre motorljud än den brukar; låter lite som växellådan/orna (jag antar det sitter en integrerat med motorn).

Så är det vanligt att de ger upp vad det lider? Kan man smörja eller göra något själv, eller är det nya delar som gäller? Och är det i så fall ekonomiskt motiverat?
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Min går fortfarande bra. Men i år så var ena hjulet "spärrat" dvs snurrade inte när jag fick den från service. Efter några försök så gick den dock igång. Den har dock ett mycket högre motorljud än den brukar; låter lite som växellådan/orna (jag antar det sitter en integrerat med motorn).

Så är det vanligt att de ger upp vad det lider? Kan man smörja eller göra något själv, eller är det nya delar som gäller? Och är det i så fall ekonomiskt motiverat?
Hör med @GordonE han är experten på dessa växellådor och har även tagit fram rep.satser för växellådorna.
 
  • Gilla
GordonE
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hör med @GordonE han är experten på dessa växellådor och har även tagit fram rep.satser för växellådorna.
Tack för tipset! Skall kolla vad det lider.
 
Tyvärr är det ovanligt med fel på motorerna på dessa maskiner. Det brukar vara fuktskadade kretskort som gör hjulmotorproblem på dessa.
Du får växla höger och vänster motor för att se om det är motor eller kortfel!
 
G GordonE skrev:
Tyvärr är det ovanligt med fel på motorerna på dessa maskiner. Det brukar vara fuktskadade kretskort som gör hjulmotorproblem på dessa.
Du får växla höger och vänster motor för att se om det är motor eller kortfel!
Tack för tipset. Det är som sagt inte "fel" längre. Det var när jag fick den från vinterförvaring (med service) som ena hjulet var låst. Det andra snurrade lätt (ja, med normalt motor-motstånd). Efter lite motionering så kom den loss och klipparen går nu precis som den skall.

Men jag tycker som sagt att motorljudet är högre än vad jag är van vid. Låter som växellådorna "rasslar" lite högre.

Men kan ett skadat kretskort låsa ett hjul? Det låter lite ovanligt, men är ju inte omöjligt på något sätt.
 
Bra att det funkar nu då!
Är kretskortet dåligt så brukar det inte sitta fast så vitt jag vet. Låter den mer kan det ju vara läge att ta isär och tvätta och fetta om. Men det är ju lite pill med det!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
G GordonE skrev:
Men det är ju lite pill med det!
Ja, även om jag inte lyfter något vidare just nu (ryggen ;)) så funkar det att pilla! :) Finns det någon beskrivning eller dylikt?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vad är det för specification på transformator till 308?
Spänning, ström, AC eller DC?
Om DC vilken polaritet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.