209 973 läst · 432 svar
210k läst
432 svar
Automower 305/308
Medlem
· Västra Götalands län
· 103 inlägg
Hittade du felet eller blev det en ny?K koolla skrev:
Händer inte så mycket i denna tråden längre men tänkte ändå dela med mig av hur jag fixade min laddstation (305a från 2010) som inte funkade och gav ologisk felindikering. Åtgärden var att byta kretskortet i stationen.
Först så var den "död", efter sett över inkopplingarna och fixat till dem så blinkade den rött (antennslingan under bottenplattan trasig). Mäter antennslingan och den är inte alls trasig.Hittar ytterligare en dålig klämming på ingående, den till guide slingan, fixar det och då lyser inte indikatorlampan alls. Gör en helt ny temporär slinginkoppling av nya kabblar, samma sak, indikator lampan släkt, mäter upp DC aggregatet och det ligger snyggt på 21,6v.. Då måste det vara kretskortet som för övrigt ser helt intakt och fräscht ut, köper nytt på skog och trägård för 1220:- , installerar och allt funkar, ja efter att jag parat klipparen med det ny krestkortet, innan man parat så säger klipparen "ingen slinga".
Först så var den "död", efter sett över inkopplingarna och fixat till dem så blinkade den rött (antennslingan under bottenplattan trasig). Mäter antennslingan och den är inte alls trasig.Hittar ytterligare en dålig klämming på ingående, den till guide slingan, fixar det och då lyser inte indikatorlampan alls. Gör en helt ny temporär slinginkoppling av nya kabblar, samma sak, indikator lampan släkt, mäter upp DC aggregatet och det ligger snyggt på 21,6v.. Då måste det vara kretskortet som för övrigt ser helt intakt och fräscht ut, köper nytt på skog och trägård för 1220:- , installerar och allt funkar, ja efter att jag parat klipparen med det ny krestkortet, innan man parat så säger klipparen "ingen slinga".
Medlem
· Västra Götalands län
· 103 inlägg
Bra att veta.
Min gick igång idag trots att kontakterna inte såg så bra ut. Man får högre och högre puls för varje år som går om den ska gå igång eller inte. #vardagsedge
Min gick igång idag trots att kontakterna inte såg så bra ut. Man får högre och högre puls för varje år som går om den ska gå igång eller inte. #vardagsedge
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 942 inlägg
Min går fortfarande bra. Men i år så var ena hjulet "spärrat" dvs snurrade inte när jag fick den från service. Efter några försök så gick den dock igång. Den har dock ett mycket högre motorljud än den brukar; låter lite som växellådan/orna (jag antar det sitter en integrerat med motorn).
Så är det vanligt att de ger upp vad det lider? Kan man smörja eller göra något själv, eller är det nya delar som gäller? Och är det i så fall ekonomiskt motiverat?
Så är det vanligt att de ger upp vad det lider? Kan man smörja eller göra något själv, eller är det nya delar som gäller? Och är det i så fall ekonomiskt motiverat?
Hör med @GordonE han är experten på dessa växellådor och har även tagit fram rep.satser för växellådorna.lars_stefan_axelsson skrev:Min går fortfarande bra. Men i år så var ena hjulet "spärrat" dvs snurrade inte när jag fick den från service. Efter några försök så gick den dock igång. Den har dock ett mycket högre motorljud än den brukar; låter lite som växellådan/orna (jag antar det sitter en integrerat med motorn).
Så är det vanligt att de ger upp vad det lider? Kan man smörja eller göra något själv, eller är det nya delar som gäller? Och är det i så fall ekonomiskt motiverat?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 942 inlägg
Tyvärr är det ovanligt med fel på motorerna på dessa maskiner. Det brukar vara fuktskadade kretskort som gör hjulmotorproblem på dessa.
Du får växla höger och vänster motor för att se om det är motor eller kortfel!
Du får växla höger och vänster motor för att se om det är motor eller kortfel!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 942 inlägg
Tack för tipset. Det är som sagt inte "fel" längre. Det var när jag fick den från vinterförvaring (med service) som ena hjulet var låst. Det andra snurrade lätt (ja, med normalt motor-motstånd). Efter lite motionering så kom den loss och klipparen går nu precis som den skall.G GordonE skrev:
Men jag tycker som sagt att motorljudet är högre än vad jag är van vid. Låter som växellådorna "rasslar" lite högre.
Men kan ett skadat kretskort låsa ett hjul? Det låter lite ovanligt, men är ju inte omöjligt på något sätt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 942 inlägg
Jag tror att det finns två modeller på motorerna på 308, jag har specialiserat mig på den nyare varianten.
Här finns en länk till en guide jag gjort till de större motorerna, men den kan vara rätt lik om du har rätt modell.
https://www.dropbox.com/s/azfpqu9er38fwkx/Wheel motor maintenance and repair.pdf?dl=0
Här finns en länk till en guide jag gjort till de större motorerna, men den kan vara rätt lik om du har rätt modell.
https://www.dropbox.com/s/azfpqu9er38fwkx/Wheel motor maintenance and repair.pdf?dl=0
Vad är det för specification på transformator till 308?
Spänning, ström, AC eller DC?
Om DC vilken polaritet?
Spänning, ström, AC eller DC?
Om DC vilken polaritet?
Produkter som diskuteras i tråden