Klipparen fungerar fortfarande. Kan inte förstå vad som orsakat beteendet.

Tack etompau och ni andra som försökte hjälpa mig!
 
Min Husqvarna 305 låter illa från ena hjulet. Har sett att man bör fetta in kugghjulen i hjulhuset. Får inte isär hjulmotorn. Någon som kan tipsa hur man får isär det?
 
Hej.

Har problem med min 305. Den visar "FEL (25) Klippsystem blockerat". Gräset är inte alls högt men så fort den går på en gräsyta som är nån centimeter högre så stannar den och backar och försöker starta om. Den testar några gånger och sen kommer felet upp. Jag har lämnat in den och klippmotor och batteri är bytta. När de testkör den så funkar den bra eftersom den inte har nått klippmotstånd. Det känns som att den är väldigt känslig för minsta motstånd. Finns det nån sensor eller är det nåt i kretskortet som har gett upp? Den är fabriksåterställd och senaste programvaran. Servicestället vet inte vad det kan vara för fel.

Tackar för svar
 
L Lennart79 skrev:
Hej.

Har problem med min 305. Den visar "FEL (25) Klippsystem blockerat". Gräset är inte alls högt men så fort den går på en gräsyta som är nån centimeter högre så stannar den och backar och försöker starta om. Den testar några gånger och sen kommer felet upp. Jag har lämnat in den och klippmotor och batteri är bytta. När de testkör den så funkar den bra eftersom den inte har nått klippmotstånd. Det känns som att den är väldigt känslig för minsta motstånd. Finns det nån sensor eller är det nåt i kretskortet som har gett upp? Den är fabriksåterställd och senaste programvaran. Servicestället vet inte vad det kan vara för fel.

Tackar för svar

Hur länge har du haft klipparen? Har den haft detta beteende hela tiden eller har det nu kommit?
Om du har haft den inne på service och de inte kan lösa felet så är det tveksamt om det går att fixa via ett forum.

Utan mer bakgrundsinfo så är ett råd att optimalt är att klipparen bara tar någon millimeter av stråna. Att få den till att ta grässtrå som är flera cm längre är inte att rekommendera.
 
Jag köpte den begagnad förra året och den gick fint hela förra sommaren. Den gick bra när jag startade igång den i år men sen kom problemet bara en dag. Körde den några dagar men eftersom jag fick starta om den hela tiden så lämnade jag in den.

Jag gick före roboten igår med en gräsklippare men den stannade så fort den gick emot det lilla jag "missade" (ville testa).
 
L Lennart79 skrev:
Jag köpte den begagnad förra året och den gick fint hela förra sommaren. Den gick bra när jag startade igång den i år men sen kom problemet bara en dag. Körde den några dagar men eftersom jag fick starta om den hela tiden så lämnade jag in den.

Jag gick före roboten igår med en gräsklippare men den stannade så fort den gick emot det lilla jag "missade" (ville testa).
OK. Antar att du har kollat/bytt batteriet?
Elektroniken mäter strömförbrukningen för klippmotorn, högre klippmotstånd=högre ström. Något tycks gå fel i denna process.
 
Ja, batteri och motor är utbytta. Får be dem kolla igenom igen.
 
B Bosemannen skrev:
@jostsweden

Har en 305:a från 2013 med 2500h på originalbatteriet. Har haft haft liknande svårigheter att få långa klipptider när jag startade upp igen förra veckan. Visserligen var gräset lite långt men jag tyckte den bara gick ut och in hela tiden. Batteriet var segt i höstas med och då körde jag ett par cykler på MANuellt, tömde helt och laddade fullt vilket jag tyckte gav batteriet lite nytt liv. Testade detta i vår med men inser att maskinen faktiskt är 4 år, så jag åkte och köpte ett nytt idag. Mitt ser likadant ut som det HQ batteri som finns på bild ett psr poster upp, dvs med högre kapacitet. "Made in China" med en hq Group klisterlapp. "Battery last charged 16 27" har man skrivit på lådan hur man nu ska tolka det.
Har bara laddat en gång så långt och då laddade den till 1200mAh, så jag ver inte om den extra kapaciteten kan utnyttjas eller om 305:an är mjukvarustrypt.
Här är i alla fall mina klipptider före bytet, väldigt ojämna tider mot vad jag är van vid. Postar en ny bild om ett par dagar så ser jag om bytet hjälpte.

[bild]
Tack Bosemannen för din utförliga post och tack Byggahus som får agera personligt arkiv/minne.
Min 305:a började få dåliga klipptider igen och jag tänkte att det var ju inte så länge sen jag bytte batteri men jag kunde inte hitta ngt kvitto. Men så kom jag på att jag nog skrivit något om det och ja det var visst ett tag sen. Då 2017 hade jag 2502h på klipparen, idag har jag 5003h. Kan det vara en slump att batteriet går i exakt 2500h eller kan det vara mjukvarustyrt?

Oavsett, det blir en tur till butiken idag för att skaffa nytt batteri.

Still going strong!
 
K kardborren skrev:
Jag har råkat ut för oxid där kabelarna från batteriet går in på styrkortet, då uppträdde klipparen som att den fick låg spänning direkt. Gjorde rent och klipparen fungerade bra igen.
kan också minnas beteendet Thordh beskrev ovan. Tror att förslaget med rengöring av alla laddbleck var min lösning. Nu håller jag lite mer koll på att de är rena. Nu börjar mitt problem bli att ena blecket på klipparen är så nedslitet att det ibland får svårt med kontakten. Då får man böja ut blecken på laddstationen lite till. Sandpapper är din vän.
 
Hmm, det kanske inte var batteriet ändå men troligtvis. Klipptiderna blev initialt bättre med nytt batteri men sen började den gå ut och in igen. Vid närmare inspektion av laddstationen var det vänstra blecket löst. Öppnade upp och ser man på röda kabelskon var helt korroderad. Bifogar bild på högra/svarta kabeln som var i bättre skick. Blev en tur till Biltema för att fixa nya ringkabelskor (art. 44-0036), lite rengöring och putsning av blecken med sandpapper. Och ser man på, klipptiderna tillbaka till 63-67 min.

Får testa gamla batteriet igen och se om det är nån kräm kvar vid tillfälle.
 
  • Korroderad ringkabelsko på en svart kabel med gräsklipp och smuts i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
OK. Antar att du har kollat/bytt batteriet?
Elektroniken mäter strömförbrukningen för klippmotorn, högre klippmotstånd=högre ström. Något tycks gå fel i denna process.
Tack för tipsen

Det var ett fel i kretskortet som bara kom ibland så trots att de körde min maskin på en testbana över en helg så kom inte felet upp. De bytte tillbaka batteri och klippmotor och när de skulle testa igen så upptäcktes felet på kretskortet.
Köpte en ny med garanti och ska försöka sälja denna som reservdelsmaskin.
 
Haft problem med avbrott på antennkabeln under laddstationen nu x antal ggr så nu va där nästan mer skarvar än sladd kvar.

Istället för att köpa hela kablaget för 500 spänn så beställde jag 2 meter högtalarkabel i aluminium på ebay. 1mm2.
Funkar bra som fan.
Gick på typ 80 spänn med frakt.

Får väl se hur länge det håller.
 
Min laddstation började idag blinka i flera färger. Rött, grönt och blått tror jag. Tog loss alla slingkablar. Varje gång jag tog loss slingorna blev det bara blått blink och guiden gav gult blink så det känns ju rätt. Men när allt är inkopplat så är det flera färger. Privat bryta strömmen men ingen skillnad.
Någon som har idé? Den är från 2013 så den har ju levt ett tag.
 
  • Gilla
Elstar
  • Laddar…
K koolla skrev:
Min laddstation började idag blinka i flera färger. Rött, grönt och blått tror jag. Tog loss alla slingkablar. Varje gång jag tog loss slingorna blev det bara blått blink och guiden gav gult blink så det känns ju rätt. Men när allt är inkopplat så är det flera färger. Privat bryta strömmen men ingen skillnad.
Någon som har idé? Den är från 2013 så den har ju levt ett tag.
Den var ny. Var rädd för nåt sånt här när jag startade upp 305:an igår men det gick bra. Kollade manualen men felet du beskriver finns inte listat. Hoppas nån annan kan hjälpa till, en tidsfråga innan man får nåt liknande. Men har du rött blink skulle jag kolla den vita antennkabeln under laddstationen.
 
  • Sida ur manual som beskriver felsökning för laddstation med indikatorljusens färger och betydelser samt åtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också kollat där i listan. Jaja. Nu kan jag ju få en anledning att köpa en smart uppkopplad klippare utan grund åsikter.
Det hade jag förvisso kunnat innan också. Kunde ju bara hitta på att den är trasig, hon hade ju inte kunnat felsöka ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.