MrPlow
Tack! Det var bättre en morgon när det hade varit lite fuktigt. Men sen kom det tillbaka.

Är det någon som har något bra knep att lösa upp det?
 
Är bara eggen på knivarna rena så spelar det väl inte så mycket roll. Men går väl bra att skrapa bort annars. Mina är likadana men tycker det klipper på bra ändå.
 
Igår gjorde min 308:a en konstig grej.
Maskinen hade klippt färdigt för dagen schema (06-16).
Klockan 17.30 gick klipparen ut ur huset, gick 2 meter rätt ut och för att sedan söka upp guiden och gå in igen!?

Är det någon som har svaret på detta beteende eller har min 308:a fått värmeslag? :)
 
Fylle slag. ;)
 
Skitiga laddbleck?
 
davidgp skrev:
Skitiga laddbleck?
Ja appropå det. Laddblecken på ena sidan på min 308 har korroderat så illa att den inte tog laddning längre. Men inte på den andra sidan. Samma på klipparen. Jag har Husqvarnas eget hus i plast (till en större modell, fick den av svågern som inte skulle ha det längre) så jag kan inte se att det runnit vatten in när den laddat.

Gissning någon? Är det ett känt problem eller har jag bara haft otur. Jag löste det med lite Scotchbright så nu är den OK igen.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja appropå det. Laddblecken på ena sidan på min 308 har korroderat så illa att den inte tog laddning längre. Men inte på den andra sidan. Samma på klipparen. Jag har Husqvarnas eget hus i plast (till en större modell, fick den av svågern som inte skulle ha det längre) så jag kan inte se att det runnit vatten in när den laddat.

Gissning någon? Är det ett känt problem eller har jag bara haft otur. Jag löste det med lite Scotchbright så nu är den OK igen.
Är väl ganska normalt på oskyddade metallytor. Klipparen drar ju med sig en hel del in ifrån gräsmattan så nog blir det fuktigt ibland. Putsa rent nån gång ibland och smörja med fett eller nått liknande lär ju inte skada.
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja appropå det. Laddblecken på ena sidan på min 308 har korroderat så illa att den inte tog laddning längre. Men inte på den andra sidan. Samma på klipparen. Jag har Husqvarnas eget hus i plast (till en större modell, fick den av svågern som inte skulle ha det längre) så jag kan inte se att det runnit vatten in när den laddat.

Gissning någon? Är det ett känt problem eller har jag bara haft otur. Jag löste det med lite Scotchbright så nu är den OK igen.
Handlar om elektronernas vandring i en strömkrets, helt normalt.
 
Toomaster skrev:
Handlar om elektronernas vandring i en strömkrets, helt normalt.
Ja, ja. Det är ju en spännande förklaring som inte slog mig. Eftersom man ju laddar med likspänning från basplattan (antar jag?) så är det ju naturligt att det bara drabbar ena sidan. (Tror jag, jag lärde mig aldrig min elektrokemi ordentligt, och det lilla jag lärde mig har jag glömt. :))
 
:D (y)
 
Har märkt att klipptiden sällan ligger över 30min per laddning. Är det svårt att byta batteri på en 308:a?
 
4 skruvar undertill 😚
 
  • Gilla
Jeck
  • Laddar…
Tackar! Då är det bara att vänta på paketet från ebay 😃
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Maskinen "dog" mitt på gräsmattan sent i somras efter att ha gått 4-5 säsonger i det närmaste problemfritt (bortsett från några fadäser med brott på slingan pga klantighet)

Den visade låg batterinivå och så lågt som 13.4V. Den tog ingen laddning heller så jag bedömde att batteriet gjort sitt. Med det nya batteriet på plats körde den igång direkt. Nån dag senare så gick den ut på schemalagd tid men klippte bara i TRE minuter innan den sökte guideslingan.

Samma resultat hur jag än ställer in tidsperioderna. Jag körde den i manuellt läge idag och då körde den i 30-40 minuter innan jag stoppade samt förpassade den till laddstationen med ca halv batteristapel.

Ställde om den till AUTO men den vill inte ut och åka frivilligt. Sannolikheten att jag köpte ett dåligt batteri är väl inte så jättestor. Vet inte laddströmmen ut till maskinen, (var sätter man smidigast en amperemätare egentligen?) men volten finns.

Bifogar lite bilder. Volten hade gått ner lite eftersom jag körde en massa tester innan jag gav upp.

Nya lithiumjonbatteriet till robotgräsklippare, märkt Husqvarna, med specifikationer och säkerhetsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det nya batteriet, samma utseende men lite större kapacitet än mitt förra som låg på 1.6Ah.

Skärm på robotgräsklippare som visar tekniska detaljer såsom spänning och laddningsnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddnivå (är det krämen från laddaren eller nivån på själva batteriet?)

LCD-display på robotgräsklippare som visar laddstationstest med 'Ström: Ej OK'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ström: Ej OK - Boven i dramat?
 
Nu blir jag fundersam på om batteriets spänning laddas upp alls.. :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.