Palle500 skrev:
Smarta lösningar som blir enkla, vilket brukar vara det bästa.
Exakt och vad är enklare än de vanliga dragportarna :)
Jag tror som jac att det nog finns fler hakar än den röda. Båda skulle nog kunna få problem med igensättning tex.

Jag tror att kallrasskyddet kommer att leda till att större bitar ställer sig på tvären och att det efterhand blir stopp. Det beror på hur stora bitar det blir såklart.

bygga_bo skrev:
Jag tror som sagt att en centrallåsmotor skulle räcka. Första sökträffen ger en för 89 riksdaler: [länk]

Den drar respektive "slår" genom att man vänder polariteten. De är inte gjorda för vara spänningssatta konstant (osäker på om de håller i längden om man gör det) så man får fixa till en puls som öppnar och som stänger.
Detta måste provas...
Man kan ju ha en mikrobrytare som funkar som ändlägesbrytare (om dom inte redan har sånt inbyggt..)

• Gilla
Christoffer85
  • Laddar…
Det finns c-låsmotorer med mikrobrytare. Brytaren används för att styra övriga motorer när man drar i låsknappen på en dörr. Men om jag minns rätt är det inte ändlägesbrytare, utan snarare en växlande brytare som ändrar läge ungefär mitt i "slaget".

Jag skrev i inlägg 27 att jag kom på ett enkelt sätt att bygga linjärmotor på...undrar hur jag tänkte då för i dag har jag ingen aning.

• Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Absolut Pär, det är en c-låsmotor (utan mikrobrytare eftersom den bara har två anslutningståtar). Det var ganska exakt en sådan här setup jag hade i åtanke när jag skrev inlägg #12.

Ha...ja i bland behövs visualisering (och lång tid) för att min hjärna skall fatta vad den läser:)

DennisCA skrev:
Jag märkte nyss denna design och kom att tänka på denna tråd, kanske någon får inspiration:
[länk]

Ja det var finurligt. dragmagnet fördel/nackdel...

fördel (y)
a) kan köras på 230V~
b) drar när maskinen är igång.

nackdel :thumbdown:
a) är alltid spänningssatt när maskinen är på ?? om det nu är nån nackdel (knappast)
b) kortare slaglängd än motor.
c) inte så stark längst ut.

Jag ser det nog som ganska så bra..

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.