8 426 läst · 39 svar
8k läst
39 svar
Automatiska spjäll till spånsugen
Strålande! Den är nog värd att testa. Köpte precis en Arduino Uno att använda för logiken. (Det är ialla fall min ursäkt för att få leka lite )
/B
/B
Inte de som jag har använt i varje fall. På en del äldre bilar (tex 740) är det hyfsat vanligt att det saknas c-låsmotor i förardörren. När man vill koppla billarmet så att det styr c-låset får man alltså komplettera med en motor i förardörren. Denna drar då helt enkelt låsknappen upp och ner (man använder förstås staget inne i dörren). En polaritet gör att solenoiden trycker upp knappen, och motsatt polaritet drar ner den (mha typ sekundlånga pulser från larmet). Med den tröghet som finns i låssystemet stannar den alltså i sina ändlägen när den inte är spänningssatt. Motsvarande tröghet borde även ge sig till känna i spjället.phl skrev:
Japp, det behövs som sagt en hävarm (som i videon Bengt länkade till). Det var typ 25 år sedan jag monterade en c-låsmotor, men om minnet inte sviker alltför mycket så har de 3-5 cm slaglängd (låsknappens rörelse + marginal). Alltså behövs i runda slängar en 1:3 hävarm för 125 mm rörelse. Om spjället inte går alltför trögt tror jag inte att det är några problem, de små rackarna är hyfsat starka.phl skrev:
Jag har haft spjäll liknande de som vissas i filmen du länkade till bengt.
Spjäll som inte går hela vägen igenom behöver lite tilluft i bakkant för att det inte skall fastna damm när man stänger spjället precis som i filmen. Mina var helt täta i bakkant men hade borrade lufthål ungefär som plåt historian ovanför har och det viner i dom hålen. Nu vet jag inte om det spjället låter efter som den har en lite annan konstruktion. Men I mitt fall så var det en ton som överröstade hela spånsugen inte jätte hög men om man satte tejp för hålen så upptäckte man hur tystare spånsugen vart.
Dessutom drar det tjuvluft därifrån kanske inte så mycket men i alla fall.
I dag har jag genomgående spjäll istället.
Väldigt snygg ide bengt, nu vill vi se färdigt resultat
Pär
Spjäll som inte går hela vägen igenom behöver lite tilluft i bakkant för att det inte skall fastna damm när man stänger spjället precis som i filmen. Mina var helt täta i bakkant men hade borrade lufthål ungefär som plåt historian ovanför har och det viner i dom hålen. Nu vet jag inte om det spjället låter efter som den har en lite annan konstruktion. Men I mitt fall så var det en ton som överröstade hela spånsugen inte jätte hög men om man satte tejp för hålen så upptäckte man hur tystare spånsugen vart.
Dessutom drar det tjuvluft därifrån kanske inte så mycket men i alla fall.
I dag har jag genomgående spjäll istället.
Väldigt snygg ide bengt, nu vill vi se färdigt resultat
Pär
Har inte riktigt kunna släppa tanken på de där spjällen än. Min plan, som jag inte kommer kunna verkställa på några månader, är att tillverka en prototyp i plywood.
Klassiska spjäll i plyfa, troligtvis formplyfa då den är tät och fin och ger bra glid. Till detta tänkte jag testa att tillverka en kuggstång samt ett stort kugghjul i plywood. Det stora kugghjulet vrids sedan av en DC-motor med växellåda (kostar inte många tior från Kina). Utöver detta tillkommer ändlägesbrytare samt en styrning per spjäll vilket väl får bli någon liten MCU då det är enklast.
Vet inte riktigt om det där med kuggarna i plywood kommer fungera bra då jag är ute efter en kompakt lösning. Har väldigt ont om plats där jag har mina nuvarande spjäll. Alternativet kan ju vara att helt skippa tanken med "linjära" spjäll och i stället vrida in ett lock i springan där man normalt har den vanliga plåten/plattan som man flyttar.
Synd att man måste bygga CAN-bussar som en lång kedja, tradigt när man vill nå ut till många olika grenar. Annars hade det ju varit ett lockande sätt att styra hela skiten med.
Klassiska spjäll i plyfa, troligtvis formplyfa då den är tät och fin och ger bra glid. Till detta tänkte jag testa att tillverka en kuggstång samt ett stort kugghjul i plywood. Det stora kugghjulet vrids sedan av en DC-motor med växellåda (kostar inte många tior från Kina). Utöver detta tillkommer ändlägesbrytare samt en styrning per spjäll vilket väl får bli någon liten MCU då det är enklast.
Vet inte riktigt om det där med kuggarna i plywood kommer fungera bra då jag är ute efter en kompakt lösning. Har väldigt ont om plats där jag har mina nuvarande spjäll. Alternativet kan ju vara att helt skippa tanken med "linjära" spjäll och i stället vrida in ett lock i springan där man normalt har den vanliga plåten/plattan som man flyttar.
Synd att man måste bygga CAN-bussar som en lång kedja, tradigt när man vill nå ut till många olika grenar. Annars hade det ju varit ett lockande sätt att styra hela skiten med.
Funderat på 1Wire lösning? kräver endast två trådar + kraftmatning för motorn.
1Wire kan fungera riktigt bra i korta stjärnnät men är inte rekomenderat.
tex denna krets DS2406+
https://www.m.nu/ds2406-p-461.html
CAN brukar funka bra med rejäla stubar, driver man inte upp hastigheten går det bygga åt stjärnnätshållet. Givetvis inget man levererar professionellt men för hemmalab har jag några CAN-noder som drivs helt utanför alla specar. Och det är ju riktigt trevligt med CAN-bus helt klart.
Och för att lite ansluta till tråden har jag själv tre manövrerade spjäll, inte för spån utan annat liknande utsug. De är manövrerade via gamla ljustorkarmotorer från skroten. Ganska nätta och mycket starka, dessutom enkelt att modda självparkeringsnocken så man får ändlägen vid de vinklar man vill.
Och för att lite ansluta till tråden har jag själv tre manövrerade spjäll, inte för spån utan annat liknande utsug. De är manövrerade via gamla ljustorkarmotorer från skroten. Ganska nätta och mycket starka, dessutom enkelt att modda självparkeringsnocken så man får ändlägen vid de vinklar man vill.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag har inte tänkt lika mycket på det här, men jag kommer förr eller senare att vilja ha någon sorts spånsugslösning. Varför inte låta spånsugen suga upp portarna (grönt) och bara ha en enkel spärr för att låsa irrelevanta portar (rött)? Med en enkel fjäder svänger spjället tillbaka igen när man stänger av spånsugen. Spärren borde kunna dras av nästan vad som helst så länge den går igång innan spånsugen hinner bygga upp tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt cool ide. Men undrar hur pass mycket luckan kommer att öppna av suget tror inte det är 90 gr utan snarare 50-60 gr. Kanske går att fixa med någon form av elektromagnet sista biten.
Kom på ett väldigt enkelt sätt att bygga en linjärmotor på. Skall skissa lite på det.
Pär
Kom på ett väldigt enkelt sätt att bygga en linjärmotor på. Skall skissa lite på det.
Pär
Smarta lösningar som blir enkla, vilket brukar vara det bästa.
Kallrasskyddet stjäl ju inte något extra utrymme och är enkelt att modifiera/montera kan ju även förses med manuell låsning i öppet läge. .
Men jag ser ett problem och det är att om man redan kör en maskin och vill använda ytterligare en maskin så måste spånsugen stoppas så att även detta spjäll kan hållas öppet med typ en solenoid.
Kallrasskyddet stjäl ju inte något extra utrymme och är enkelt att modifiera/montera kan ju även förses med manuell låsning i öppet läge. .
Men jag ser ett problem och det är att om man redan kör en maskin och vill använda ytterligare en maskin så måste spånsugen stoppas så att även detta spjäll kan hållas öppet med typ en solenoid.
Klart intressanta förslag med luckor och kallrasskydd. Spontant gillar jag absolut iden. Men jag undrar om det inte finns fler hakar med detta än den lilla röda i skissen som håller luckan stängd.
Jag har aldrig sett någon sådan lösning vilket i och för sig inte behöver betyda något alls, jag har inte direkt forskat i ämnet. Men det kan ju också finnas en anledning till att man inte gör på detta sättet (om det nu är så). Lösningarna förekommer ju i ventilationssammanhang där flödet är mycket lägre. Här pratar vi ju om transport av fasta prtiklar i en luftström. Jag skulle tro att sådana luckor kan utgöra ett alltför stort hinder för partiklarna samt ge upphov till en massa turbulens etc. som drar ned effekten ganska rejält. Det skulle alltså behövas en ganska stor överkapacitet hos spånsugen bara för att hantera luckorna och kompensera för förlusterna. Är jag helt fel ute tro?
Jag har aldrig sett någon sådan lösning vilket i och för sig inte behöver betyda något alls, jag har inte direkt forskat i ämnet. Men det kan ju också finnas en anledning till att man inte gör på detta sättet (om det nu är så). Lösningarna förekommer ju i ventilationssammanhang där flödet är mycket lägre. Här pratar vi ju om transport av fasta prtiklar i en luftström. Jag skulle tro att sådana luckor kan utgöra ett alltför stort hinder för partiklarna samt ge upphov till en massa turbulens etc. som drar ned effekten ganska rejält. Det skulle alltså behövas en ganska stor överkapacitet hos spånsugen bara för att hantera luckorna och kompensera för förlusterna. Är jag helt fel ute tro?