Mätte nu och det var 2,5 minuter innan den slog ifrån med larmet. Skillnaden mellan in och ut i temp på KB givarna är då
In gt10 2,6 grader
Ut gt11 18,6 grader

”Defekt expansionsventil, defekt lp-vakt eller gasbrist” ska kolla på dessa, läsa in mig. Förresten vad är lp-vakt?
Mvh Tobias
 
T
Lp-vakt = lågtryckspressostat. Det är den som bryter när trycket blir för lågt i kylkretsen.

Vad har du för temperaturer på gt10 och 11 nu? :thinking:


tb3sato tb3sato skrev:
Mätte nu och det var 2,5 minuter innan den slog ifrån med larmet. Skillnaden mellan in och ut i temp på KB givarna är då
In gt10 2,6 grader
Ut gt11 18,6 grader

”Defekt expansionsventil, defekt lp-vakt eller gasbrist” ska kolla på dessa, läsa in mig. Förresten vad är lp-vakt?
Mvh Tobias
 
Ut GT11 18,6 grader
In GT10 0,5 grader
Sen bryter den efter ca 2,5 minut och larmar med felet
 
T
Tänkte mer på temperaturen när kompressorn inte är igång :D

Men något är fel med givarna , gt11 ska vara lägre än gt10 inte högre
 
Okej
Tänker att det eventuellt kan bero på att KB pumpen slår av med fel direkt efter ca 2 minuter. Isf kanske inte den kalla KB vätskan hinner ta sig förbi givaren på ut-röret.
Men det kan självklart också vara att det fortsatt är fel på den givaren.
 
T
Det skulle kunna vara så men jag är tveksam till det.

Är det problem med flödet så borde temperaturen på KB ut vara betydligt lägre. Har du möjlighet så kan du alltid mäta temperaturen med en extern termometer och jämföra.

Det är nog läge för er att ringa till en servicefirma, nästa steg är att ansluta ett Manometerställ och se vad som händer i kylkretsen :thinking:
 
Ja det är kanske läge för det...:thinking:
Stort tack för all hjälp!
 
Sovit under natten nu.
Vill fortsatt felsöka då vi hade en reparatören här i måndags, som mena att pumpen är trasig och att hela pannan behöver bytas ut till ny.
Efter att han åkt stängde jag av systemet för att vrida på brickan till pumpen. Sen starta jag systemet och då hoppa allt igång, körde det då 1,5 dagar innan jag igen stängde ner systemet för att mäta kondensatorn. Efter jag gjort det och starta upp gick det inte igång utan fler kom efter ca 2 minuter. Därför vill försöka felsöka själv ytterligare om någon har ytterligare tips på vad man kan göra :)
 
Autoterm= skit.I mitt gammla hus hade 2st
Pannor vara bara problem. Som igen kunde
laga.
 
Hej Alla :D
Nu tror jag mig hittat felet.
Temperaturgivaren var trasig GT11, lagad och fixad
Troligen löste kondensatorn felet med att pumpen inte starta. Men jag har haft av locket till boxen på pumpen när jag bytte kondensatorn.Röda vredet där man ställer hastighet på pumpen har glapp när locket inte är monterat som ligger med tryck mot. Glappet gör att strömmen om man har otur inte går genom pumpen och den kör inte.
Nu ser jag att temperaturgivarna på KB vätskan in och ut går ner. Dessa ligger nu på:
KB ut GT11 3,5grader
KB in GT10 6,0 grader
(y):giggle:
 
  • Hand håller en svart plastkåpa med ett rött vred och kablar för pumpreparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en öppen värmepump med synliga kablar och justerbart rött vred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som justerar rött hastighetsvred på en värmepumpens komponent med kablar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • AutoTerm styrpanel för värmesystem med felmeddelande på displayen och öppen servicepanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig bild på en öppen värmepumps panel med felmeddelande, rött vred och synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller tummarna att den funkar. Reparatören var lite för snabb att döma ut den...
 
  • Gilla
tb3sato
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Autoterm= skit.I mitt gammla hus hade 2st
Pannor vara bara problem. Som igen kunde
laga.
IVT köpte Autoterm, jag vet inte vad du hade men detta är en IVT. Bara namnet är Autoterm på den.
 
O Olle61 skrev:
IVT köpte Autoterm, jag vet inte vad du hade men detta är en IVT. Bara namnet är Autoterm på den.
Ja precis, ser att många av delarna i pumpen är från IVT.
Mvh Tobias
 
O Olle61 skrev:
IVT köpte Autoterm, jag vet inte vad du hade men detta är en IVT. Bara namnet är Autoterm på den.
Det var Autoterm.Tur att den vara extra försäkring.Och att funkade när jag sålde huset.
 
Hoppas att det fungerar nu. det var troligtvis pumpen som av någon anledning inte fick spänning som den skulle. och det är inte bra Flödesfel LP löser samt ett givarfel, tror att det kommer att funka nu, ha koll på pumpen bara.
Servivegubbar i all ära dömer ut VP lite snabbt. lättast och så får dom sälja en ny. Det finns sådana som en klippa på att hitta fel till en hyffsad penning. Lycka till och återkoppla KB-temp och drift om några dagar.
 
  • Gilla
tb3sato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.