J jonaserik skrev:
Den är kass och larmar LP för att det är för hög temp på den.
Menar du att vp stannar och larmar på grund av felaktig givare?

Stämmer att givaren sitter fast med ett buntband

• Givare fäst med buntband vid isolerad röranslutning och korrosionsskador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon elektronikdelsbutik i närheten så kan du köpa ett där och kostar kanske 5 - 10 kr fel 11,70 kr här, lit att välja på. bara klippa kabeln och löda på den nya och se till att inte benen går ihop. kan med fördel sättas krympslang över och buntband kring röret. . skär då försiktigt upp isoleringen och limma sen med kontaktlim

https://www.elfa.se/sv/termistor-ntc-7kohm-3977k-24mm-vishay-ntcle100e3472jb0/p/16026025

https://se.farnell.com/vishay/ntcle..._-ck01Th6tyLW1BXB5eI5sqq_Oed1qrxoCcVEQAvD_BwE

https://se.rs-online.com/web/p/ther...Gvlwc-eE1WpjpnPc2ghoCqY0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

• Gilla
tb3sato
  • Laddar…
tb3sato tb3sato skrev:
Stämmer att givaren sitter fast med ett buntband
Som synes på röret så är det kondens där , ärgade kopparrör, en klassiker på KB i VP , gör rent innan nya ska dit. går bra med smärgelduk eller frugans skotte från köket.

• Gilla
tb3sato
  • Laddar…
O Olle61 skrev:
Menar du att vp stannar och larmar på grund av felaktig givare?
jag är inte helt säker på att det bara är denna givaren som orsakar felet, då jag har för mig att den visat en högre temperatur även tidigare. Även när jag inte hade något fel. Givaren är i vilket fall sönder och behöver bytas då den visar en för hög temperatur.
Har du någon annan idé om vad som också kan vara trasigt ?

tb3sato tb3sato skrev:
Har du någon annan idé om vad som också kan vara trasig
Svar nej prova först med att byta den , missvisning att det är under fryspunkten gör att VP stannar. normalt på nya är det ca - 6 till - 8 ut på KB , ( går att ställa någonting i menyn ) som dom stoppar på , äldre vet jag inte

• Gilla
tb3sato
  • Laddar…
Jag tror inte givaren ger lp larm. Det är standard att de är fuktskadade. Kanske har du luft i kb-slingan. I så fall brukar det porla och gurgla från rören.

Okej, tack för infon. Givaren kommer jag byta.
Men hur gör man om man nu också har luft i KB-slingan? Hur luftar man bort detta?
Mvh Tobias

O Olle61 skrev:
Jag tror inte givaren ger lp larm.
Nu vet jag inte om denna VP stänger av sig vid LP -larm, det kan vara så men inte säkert att den stängs och kompressorn snurrar och ett LP blir till och larmar. LP-larm blir när KB blir för kall och inte förångaren kan göra sitt jobb med att ta upp värme

Alla vp slår av kompressorn vid lp-larm.

O Olle61 skrev:
Alla vp slår av kompressorn vid lp-larm.
Normalt så stänger dom ner på HP och LP men det kan vara en serie av orsaker men som vi inte vet just nu och det måste börjas på ruta ett att ta dom fel som hittas..

Hej igen, då har jag bytt tempgivaren Ut GT11 enligt Jonaseriks förslag. Visar ungefär samma temp som IN GT10, alltså den fungerar.
Efter installation runt KB röret och provar att köra ingång får jag tyvärr tillbaka samma fel ”Pressostat Låg”
Någon som vet hur man gör rent filtret till KB vätskan? Eller något annat man kan testa
Stort tack till dig som hjälpt mig hittills, nu fungerar den tempgivaren iaf.
Mvh Tobias

• Närbild på en nyinstallerad tempgivare med kablar mot en suddig bakgrund.
    Skapa konto
  • En hand som håller en nyinstallerad tempgivare med sladdar framför en vit tvättmaskin i ett förrådsrum.
    Skapa konto
  • Display på en AutoTerm värmepanna som visar "Temperaturavläsning Koldbärare Ut. GT11 Tillbaka 23,0°C".
    Skapa konto
T
Hur länge är kompressorn igång innan den larmar ? :thinking:

Ca 1 minut, ska mäta nästa gång nu

T
Rent spontant så skulle jag gissa på:

Defekt expansionsventil, defekt lp-vakt eller gasbrist :thinking:

Edit, fungerar kb-pumpen ? :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.