115 läst · 3 svar
115 läst
3 svar
Auson trätjära
Hej, vi är i valet o kvalet kring vilken av ausons produkter vi ska välja för målning av vår timmerhusfasad.
Vi har provmålat brun, svartbrun och tjärvitriol och egentligen inte helt nöjda med någon av de nyanserna. Vill egentligen ha ett naturligt uttryck på fasaden ev med en brun nyans och fick en provburk av deras skogsbruks tjärolja. Ser att det också finns en äkta tjära som jag inte hittar någon bild ser hur den ter sig på timmerhusfasad.
Fråga: vilka är era erfarenheter av detta?
Har ni bilder som ni vill dela med er av?
Vi har provmålat brun, svartbrun och tjärvitriol och egentligen inte helt nöjda med någon av de nyanserna. Vill egentligen ha ett naturligt uttryck på fasaden ev med en brun nyans och fick en provburk av deras skogsbruks tjärolja. Ser att det också finns en äkta tjära som jag inte hittar någon bild ser hur den ter sig på timmerhusfasad.
Fråga: vilka är era erfarenheter av detta?
Har ni bilder som ni vill dela med er av?
Vi nyttjade Ausons trätjära på kyrkan jag var och reparerade i Norge. Det var mycket svarta beståndsdelar (sot) i den så allt man tjärade blev riktigt svart. Fetthalten var högre än i en del billigsorter som säljs i varuhusen men inte riktigt så hög som den borde. Jag fick en känsla av att bränningstemperaturen hade varit litet i mesta laget.
Redigerat:
Klicka här för att svara