6 790 läst · 50 svar
7k läst
50 svar
Attefallshusen ska bli större
Detta tar inte lagen eller kommunen i beaktande vid tex ett överklagande.Det är bara en fråga om att någon får större/bättre/snyggare/dyrare hus och grannen använder sin rätt att överklaga!BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 088 inlägg
Kontexten för mitt inlägg var att andersda i inlägg 22 tyckte att det inte skulle finnas detaljplaner så att det skulle vara tillåtet att slänga upp 4-våningars hus 4,5 m från tomtgränsen i ett villaområde. Det var meningen att mitt inlägg skulle ta upp ett exempel på varför det är bra med detaljplaner där folk i förväg vet hur området kommer att utvecklas.Jonatan79 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Självklart tycker jag också att JAG ska få bygga som jag vill, men hur ska man göra när alla andra också vill göra det? Finns det plats för det?A andersda skrev:
Jag är som sagt för att vissa regler görs om så att byggnader ska kunna förbättras utan att det behövs 15 tjänstemän som kollar på projektet innan det får sättas igång. T.ex göra om planlösning, installation av kamin, fasadändringar och dylikt.
Sen kan man ju undra varför bygglov ska ta olika lång tid och kosta olika beroende på vem som tar hand om det.
Men helt fritt vågar jag inte stå för förrän jag sett följderna och jag TROR inte att det skulle bli en vacker syn, framförallt inte i städernas villaområden.
Det är ju viss skillnad på att reglera byggnationer och ha fria händer. Det ena utesluter ju inte det andra. Den starkare fastigheten kanske byggs ut med en byggnad som med tiden leder till en verksamhet som kommer störa hela området, hör det också till "fritt byggande"?Nötegårdsgubben skrev:
Det dyker ju ständigt upp trådar i juridikdelen där folk är missnöjda över något som hör ihop med ett bygge. Utan att välja sida i konflikten så ser man ju att det har uppstått ett stort problem som drabbar människors liv. Utan reglering i byggandet hade dessa bara fått svälja och skriva av sig på Facebook istället.
Jag för min del tycker nog inte att något helt fritt byggande bara man håller sig några meter från tomtgräns är bra.
Däremot kan jag tycka att om det finns detaljplan borde man kunna få bygga precis vad som helst som detaljplanen tillåter, utan att söka bygglov.
Detaljplanen i sig är ju en bygglovsprocess, varför göra om det en gång till.
Däremot kan jag tycka att om det finns detaljplan borde man kunna få bygga precis vad som helst som detaljplanen tillåter, utan att söka bygglov.
Detaljplanen i sig är ju en bygglovsprocess, varför göra om det en gång till.
Det finns vissa ämnen som det går rundgång i här på BH. Thujan - snygg eller ful, det är ett. Grannens löv, grenar träd ramlar på min tomt - vem städar och vem har ansvaret, det är ett annat. Byggrestriktioner - bra eller dåligt, det är definitivt ett återkommande ämne.
Oftast är det också samma människor som kommer med samma argument. Förmodligen så också jag.
Helt fritt byggande - även 4,5 meter från tomtgräns - skulle ofelbart leda till att många med mer pengar än hänsyn skulle bygga hur stora schabrak som helst utan någon som helst känsla för konsekvenser.
Det finns oftast en anledning till att restriktioner införs. Sen behöver de inte vara huggna i sten, de kan förändras. Men att släppa helt fritt? Jag tror inte alla förespråkare för detta har förmågan att inse vad det skulle leda till...
Oftast är det också samma människor som kommer med samma argument. Förmodligen så också jag.
Helt fritt byggande - även 4,5 meter från tomtgräns - skulle ofelbart leda till att många med mer pengar än hänsyn skulle bygga hur stora schabrak som helst utan någon som helst känsla för konsekvenser.
Det finns oftast en anledning till att restriktioner införs. Sen behöver de inte vara huggna i sten, de kan förändras. Men att släppa helt fritt? Jag tror inte alla förespråkare för detta har förmågan att inse vad det skulle leda till...
Bra beskrivning av ett problem som aldrig lyfts fram. Det handlar nästan alltid om vilka rättigheter grannar har vid nyexploatering.Nötegårdsgubben skrev:
Antagligen för att hela bostadsmarknaden skulle rasa samman och rättsväsendet skulle bli överbelastat p g a grannkonflikter?A andersda skrev:
Ingen skulle våga köpa fastighet i tätbebyggt område om det var helt fritt fram för grannarna att bygga som de vill. Lägger man ett antal miljoner på sitt boende vill man i alla fall att det finns en detaljplan som reglerar vad som "kan dyka upp" på grannens tomt.
Sen spelar det mindre roll om detaljplanen tillåter enbart enplanshus eller tillåter 10 våningar. Det viktiga är att det finns någon form av förutsägbarhet i vad som kan byggas i området.
/Krille
Vi har redan folk som säger att bostadsmarknaden rasar samman när som helst och inte är hållbar- så jag ser ingen skillnad där.
Om man argumenterar att vi inte förstår konsekvenserna. Förstår vi konsekvenserna av hur vi gör idag? Det går långsamt och är dyrt och i många fall ett lotteri.
Man läser många poster om granssämja som redan nu är si-och-så. Om det redan är illa kan det verkligen bli så mycket värre?
Vilka konsekvenser kan det tänkas bli för att grannen bygger ett stort hus?
När man pratar om detaljplaner. Varför har vi en max-area i detaljplaner?
Jag tycker dock att en detaljplan ska reglera antalet hushåll per tomt - dvs man ska inte riskera att få ett hyreshus på tiovåningar som granne. Dels så skulle det bli så svårt med projektering för både el, vatten, avlopp samt vägar i området sen så är jag inte helt gränslös som människa.
Om man argumenterar att vi inte förstår konsekvenserna. Förstår vi konsekvenserna av hur vi gör idag? Det går långsamt och är dyrt och i många fall ett lotteri.
Man läser många poster om granssämja som redan nu är si-och-så. Om det redan är illa kan det verkligen bli så mycket värre?
Jag tycker dock att en detaljplan ska reglera antalet hushåll per tomt - dvs man ska inte riskera att få ett hyreshus på tiovåningar som granne. Dels så skulle det bli så svårt med projektering för både el, vatten, avlopp samt vägar i området sen så är jag inte helt gränslös som människa.
Jag kan hålla med om att det i många fall går att förenkla detaljplanerna och att de i många fall är väl detaljerade. Det skulle säkert underlätta byggande.A andersda skrev:Vi har redan folk som säger att bostadsmarknaden rasar samman när som helst och inte är hållbar- så jag ser ingen skillnad där.
Men att bostadsmarknaden ändå rasar samman och att det finns grannosämja redan nu känns inte riktigt som ett argument. Ungefär som att argumentera för att vi kan ta bort lagarna eftersom människor ändå begår brott
Jag har tyvärr inte lika stor tilltro som du till att alla tar hänsyn till sina grannar om man får bygga friare än nu på sin egen tomt.
/Krille
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Om folk byggde bostäder hade det nog inte varit ett problem. Jag tror dock inte på folks goda vilja att bygga bostäder när det kommer till "fritt byggande" utan snarare större garage, bostäder på gården åt barnen, utbyggnad till det redan 250 kvadratmeter stora huset, pool eller andra typer av byggnationer om inte påverkar bostadsmarknaden utan snarare ens egna lyx.A andersda skrev:
Jag tänker på vad jag själv skulle bygga på min gård om jag hade fria händer (och pengar). Jag skulle inte slå upp en till villa för uthyrning utan det blev ett garage större än huset, kanske ett växthus och en stor uteplats.
Visst, kunde jag mäta min tomt i hektar så kanske jag skulle fundera på att stycka ut tomter men denna yta har man nog inte i detaljplanerade områden och samtidigt får nedslag på byggnationer.
Där kan jag hålla med om att det är dåligt idag. Men det är ett stort steg från att ha långsam pappersexercis med ett slumpat resultat till fritt byggande för alla.
Ser du ingen skillnad på bostadsmarknadens eventuell nergång och konsekvenserna av fritt byggande? Och? Det är ju som att jämföra äpplen med järnvägsräls...A andersda skrev:Vi har redan folk som säger att bostadsmarknaden rasar samman när som helst och inte är hållbar- så jag ser ingen skillnad där.
Jag förstår konsekvenserna av systemet som det ser ut idag, både de positiva och de negativa. Ja, det tar oftast tid att få bygglov, ja det kostar pengar, men vi har som någon är inne på en hyfsat klar bild av hur det område vi flyttar till kommer se ut om fem, tio, tjugofem år. Det är ingen som riskerar att plötsligt få ett tiovåningshus som granne, oavsett om det är ett hyreshus eller ej. Den förutsägbarheten ser jag som många gånger mer värdefulla än rätten att bygga tio våningar mitt i ett villaområde.
Jo, man läser massor av trådar och poster om dålig grannsämja, men det är som alltid, det är problemen det skrivs om. Hur många av dina grannar är dåliga och hur många är bra? Sällan någon som skriver om hur goda grannar de har, dvs för varje dålig granne går det med all säkerhet mångdubbelt fler goda grannar. Så det finns rätt stora möjligheter att försämra grannsämjan genom att låta folk göra vad de vill på sina tomter.
Konsekvensen av att få göra vad man vill är svår att sia om, men några exempel har väl redan tagits upp, Höga hus, störande verksamhet, plank och så vidare. Människan har en fantastisk fantasi, inte minst när den slipper bry sig om andra.
Frågan om maxarea i detaljplaner kan jag hålla med om är relevant däremot. Det finns säkert någon välformulerad motivering till det i någon skrift någonstans. Jag kan tänka mig att det är för att skapa någon form av enhetlighet i områden, vilket jag kan tycka i sig inte är någon bra motivering. Samtidigt vete fasen hur kul ett område skulle se ut om alla tomter var bebyggda med enorma en- och tvåplanshus med endast en remsa av 4,5 meter mark runtomkring. Hmmm... the jury is still out on that one....
Antalet hushåll per tomt är bara en av de regleringar som ska ge oss den förutsägbarhet som är tanken med hela regelverket.
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Tänker direkt på förorter i USA:T ToRy skrev:
http://i.huffpost.com/gen/1549193/images/o-SUBURBS-facebook.jpg
https://timedotcom.files.wordpress.com/2014/05/suburbs.jpg?w=720&quality=85
Man behöver inte åka till USA för att få se något liknande. Titta bara till dom flesta nyprojekterade områdena här hemma, otroligt trångt.
Ja ni jag tänker inte försöka övertyga dom som 'har fel på internet' så vi sätter punkt här.
Ja ni jag tänker inte försöka övertyga dom som 'har fel på internet' så vi sätter punkt här.
Där hittade du en åsikt som vi definitivt delar! Har testat att bo i villaområde med 600kvm tomter. Aldrig mer! Hur mycket värre skulle det inte ha blivit om husen på tomterna dessutom var på 3-400 kvm istället för 80?A andersda skrev:
Det underbara med åsikter är ju just att man inte kan säga att någon har fel. Man kan tycka att den andres åsikt är helt åt helvete, men en åsikt kan aldrig vara fel. Vem bestämmer vilken åsikt som är rätt? Man kan förstå fakta fel men det är en helt annan sak...
Idag är det fredag! Skål!!!
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Det var därför jag tänkte på USA i och med att allt där borta ska vara 3 gånger större än här (förutom tomterna då ser det ut som).