AndersS skrev:
Lägger in andra brasan ovanpå glöden, har den inte tänt på 2-3 min så tillför jag en tändsticka där det glöder och då brukar det tända upp med lågor. det får inte börja pyra och ryka för då är risken att det ryker in.
[klipp]
Lång tändsticka var ordet, skulle i detta fall behöva en sån där superlång, 25 cm eller vad dom är. Kan ju inte öppna mer än en liten glänta på luckan utan att det rycker in.


Alltså, det behöver ju inte vara ett problem om man lägger in ved vid rätt tidpunkt. Men missar jag fönstret där glöden är riktigt varm så kan man hamna i ett läge där den nya veden inte tar sig utan bara pyr och genererar rök. Jag kan i detta läge inte öppna luckan mer än på glänt utan att det bolmar in rök i rummet. Det är nu jag behöver ett trick för att få fyr på elden.

  • Lång tändsticka - Kan funka, lär tända sig i glöden och den lilla lågan tänder säkert rökgaserna direkt. Problemet blir att bli av med tändstickan sen när den är instucken i luckan men det är nog ett litet problem.
  • Tändved med i nya veden - Funkar nog om man väl lägger med det i nya veden.
  • Öppna på glänt och spruta in rent syre från tryckflaska - lär nog funka, men låter lite farligt.
  • En kraftig laser - Skulle tom kunna funka utan att öppna luckan, bara lysa in genom glaset. Kanske inte så realistiskt.

Just nu står det mellan en kraftig laser och långa tändstickor.
 
Plocka loss gnisttändaren från en vanlig tändare och löd fast högtalarkabel då
Då är det bara att mata in kabeln genom springan och trycka på knappen. Om det ryker och det kommer in syre så behövs bara gnistan för att tända
 
Fjojtmehmet skrev:
Plocka loss gnisttändaren från en vanlig tändare och löd fast högtalarkabel då
Då är det bara att mata in kabeln genom springan och trycka på knappen. Om det ryker och det kommer in syre så behövs bara gnistan för att tända
Kul idé! Jag har faktiskt en sådan tändsats liggandes. Kanske kan konstruera nåt från den. Har ett smalt metallrör som jag kanske kan dra tåtarna i för att skydda mot värme och få lite styvhet. Då behöver jag nog bara en tråd om jag använder metallröret som ledare.

Det här får mig att minnas en skämtleksak från buttericks jag hade som barn. Man vred upp den och tryckte på knappen så sprutade det gnistor ur den, skulle ju funka kanon att spruta in gnistor genom springan. Tror tyvärr inte den leksaken finns kvar i sortimentet dock.
 
Går även att fuska och ta en brinnande "tändkudde" och kasta in, för att få gaserna att tända.
 
Skulle vilja påstå att du har problem med skorstensdrag eller stor undertryck i huset om det börjar rycka så snabbt från din kamin och den inte tänder. Hur har du ställt dina tilluftspjäll efter du lagt in, vi har dom i normalläge och det tänder, men du skulle kunna prova att öppna dem fullt efter ni lagt in ny ved precis som man ska göra när man tänder första gången.
Så leta efter orsak till dåligt drag i skorsten, oliak tändmekanismer blir symtomlösning ;)
 
M
Har du sotat både panna och skorsten det senaste? Enda anledningen till att rök vill ta sig ut genom luckan är för att den vägen är "lättare" än genom skorstenen. Vilket det inte ska vara om man öppnar luckan lugnt och försiktigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
När jag skall tända nyinlagd ved på glöden så fungerar detta. Skjut till spjället så mycket det går. Vänta till det börjar ryka om den nya veden, det går rätt så fort om det är ordentligt varmt. Öppna spjället fullt så att det blir ordentligt drag. Obs! Det är inte veden som brinner, det som brinner är gaserna som kommer från den varma veden. Alltså måste veden bli varm innan det kan börja brinna.
 
AndersS skrev:
Skulle vilja påstå att du har problem med skorstensdrag eller stor undertryck i huset om det börjar rycka så snabbt från din kamin och den inte tänder. Hur har du ställt dina tilluftspjäll efter du lagt in, vi har dom i normalläge och det tänder, men du skulle kunna prova att öppna dem fullt efter ni lagt in ny ved precis som man ska göra när man tänder första gången.
Så leta efter orsak till dåligt drag i skorsten, oliak tändmekanismer blir symtomlösning ;)
Har tilluftspjället öppet fullt när ny ved läggs in. Ibland funkar det, ibland är det inte tillräckligt med glöd t.ex. om jag lägger in några minuter för sent. En symptomlösning kan i det här fallet vara enklare än att åtgärda dragproblem vilket jag inte tror går utan en rökgasfläkt för 5 000 + installation.

Marcussjogren skrev:
Har du sotat både panna och skorsten det senaste? Enda anledningen till att rök vill ta sig ut genom luckan är för att den vägen är "lättare" än genom skorstenen. Vilket det inte ska vara om man öppnar luckan lugnt och försiktigt.
Jag har det drag jag har, om jag så öppnar alla dörrar i hela huset kommer inte röken välja att åka upp i pipan när luckan är öppen, ens om jag öppnar sakta. Skorstenen är nysotad.

Fram till att någon motbevisar mig tror jag inte det är möjligt att röken från pyrande ved sugs upp i skorstenen med luckan öppen på en Keddy SK1002 (utan rökgasfläkt på skorstenen).

valter53 skrev:
När jag skall tända nyinlagd ved på glöden så fungerar detta. Skjut till spjället så mycket det går. Vänta till det börjar ryka om den nya veden, det går rätt så fort om det är ordentligt varmt. Öppna spjället fullt så att det blir ordentligt drag. Obs! Det är inte veden som brinner, det som brinner är gaserna som kommer från den varma veden. Alltså måste veden bli varm innan det kan börja brinna.
Om det är ordentligt varmt, ja då funkar det fint. Men det är när jag råkar lägga in lite för lite ved vid första tändningen, eller om jag missar glödbädden med fem minuter som det inte blir tillräckligt varmt för att rökgaserna från nya veden ska antändas spontant som det blir problem.
 
M
Micke_xyz skrev:
Jag har det drag jag har, om jag så öppnar alla dörrar i hela huset kommer inte röken välja att åka upp i pipan när luckan är öppen, ens om jag öppnar sakta. Skorstenen är nysotad.

Fram till att någon motbevisar mig tror jag inte det är möjligt att röken från pyrande ved sugs upp i skorstenen med luckan öppen på en Keddy SK1002 (utan rökgasfläkt på skorstenen).
Har du sotat ur pannan det senaste då?

Jag kan så klart inget lova då jag inte har en vedpanna, men principen bör vara densamma för alla eldstäder. Värme stiger, röken är varm osv så den ska gå uppåt (med hjälp av luften/draget) om allt är väl.
Kan jag öppna min kakelugn utan att det väller ut rök så borde det ju rimligtvis gå även i en vedpanna kan jag tycka.
 
Det är ingen panna utan en kassett i f.d. öppen spis. Hålet för röken sitter ju inte ovanför "härden" utan i framkant precis innanför luckan.

Kassettinsats i gammal öppen spis med rökgång märkt med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röken ska sugas upp i den svarta smala spalten som pilen pekar på.

Jag tvivlar som sagt på att röken kommer göra detta med luckan öppen på denna typ av kassett utan ett sjuhelsikes sug i skorstenen, även med dörrar och fönster öppna på vid gavel.
 
Om det verkligen är meningen att röken ska upp genom spalten du märkt upp på "framsidan" så kommer det aldrig att fungera. Röken borde sugas ut i övre bakkant, det säger sig själv. Hur har tillverkaren tänkt det där? Reklamera produkten, den är undermålig. Var har du förresten dragluckan?
 
Har tittat på den tekniska specifikationen på din kassett. Det verkar som luften sugs in framifrån men har utblåset längst in i kassetten. Det borde innebära att luften trycks frammåt när den blir varm. Om du testar att stänga tilluften helt med spjället som sitter i framkant och sakta öppnar luckan. Då borde inte tilluften som kommer bakifrån kunna trycka fram röken utan den nya tilluften kommer tas från luckan när du öppnar den. Förhoppningsvis med mindre rök i rummet som resultat.
 
Finndjävel skrev:
Om det verkligen är meningen att röken ska upp genom spalten du märkt upp på "framsidan" så kommer det aldrig att fungera.
Det är ju det jag säger.

Finndjävel skrev:
Röken borde sugas ut i övre bakkant, det säger sig själv. Hur har tillverkaren tänkt det där? Reklamera produkten, den är undermålig. Var har du förresten dragluckan?
Dom har nog tänkt att man inte ska elda med öppen lucka. Vad är draglucka? Jag har endast spjäll för tilluft.

frlise skrev:
Har tittat på den tekniska specifikationen på din kassett. Det verkar som luften sugs in framifrån men har utblåset längst in i kassetten. Det borde innebära att luften trycks frammåt när den blir varm. Om du testar att stänga tilluften helt med spjället som sitter i framkant och sakta öppnar luckan. Då borde inte tilluften som kommer bakifrån kunna trycka fram röken utan den nya tilluften kommer tas från luckan när du öppnar den. Förhoppningsvis med mindre rök i rummet som resultat.
Det här var intressant, jag köper teorin. I alla fall minskad rökmängd. Ska prova nästa gång problemet uppstår.
 
Finndjävel skrev:
Om det verkligen är meningen att röken ska upp genom spalten du märkt upp på "framsidan" så kommer det aldrig att fungera. Röken borde sugas ut i övre bakkant, det säger sig själv. Hur har tillverkaren tänkt det där? Reklamera produkten, den är undermålig. Var har du förresten dragluckan?
Nu är du tyvärr ute och seglar ;) eller var det ett ironiskt inlägg?
Så här har Keddy insatser alltid varit konstruerade och är väl en av våra vanligaste kamininsatser, vår äldsta är 20 år och stavades då "Kedddy" har samma konstruktion med en spalt i framkant och en järnplåt som ligger lös mellan rökrör och eldstad.
Om du kollar på Keddys hemsida så kan du se konstruktionen med tilluft och hur det regleras.
 
Redigerat:
  • Gilla
Viktor89
  • Laddar…
Har sotaren varit och kollat installationen så det inte finns något fel med rökgången, t.ex. ett gammalt fågelbo som begränsar eller något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.