AndersS skrev:
Nu är du tyvärr ute och seglar ;) eller var det ett ironiskt inlägg?
Så här har Keddy insatser alltid varit konstruerade och är väl en av våra vanligaste kamininsatser, vår äldsta är 20 år och stavades då "Kedddy" har samma konstruktion med en spalt i framkant och en järnplåt som ligger lös mellan rökrör och eldstad.
Om du kollar på Keddys hemsida så kan du se konstruktionen med tilluft och hur det regleras.
Ok, med den där konstruktionen är de knappast vanliga nån annanstans än i Sverige. Det där fungerar helt enkelt inte som det ska. Öppnar man luckan kommer inluften att sträva efter att ta den lättaste vägen. Totalt idiotiskt att lägga frånluften i framkant, då går det inte att öppna luckan utan att all cirkulation försvinner och det röker in. Inlägget var seriöst, den där insatsen är det inte.
 
Finndjävel skrev:
Ok, med den där konstruktionen är de knappast vanliga nån annanstans än i Sverige. Det där fungerar helt enkelt inte som det ska. Öppnar man luckan kommer inluften att sträva efter att ta den lättaste vägen. Totalt idiotiskt att lägga frånluften i framkant, då går det inte att öppna luckan utan att all cirkulation försvinner och det röker in. Inlägget var seriöst, den där insatsen är det inte.
Om du inte har sett det förut och tittat på konstruktionen så tror jag du har svårt att avgöra konstruktion. Det fungerar alldeles utmärkt vilket de som har Keddy och längre tids erfarenhet säkert kan intyga. Det är helt fel att så osakligt ge rekommendationen till ts att man ska reklamera konstruktionen, såg den första Keddyn på 80-talet och dess konstruktion i deras andra modeller är nästan identisk idag, så låt oss fokusera på vad ts problem kan vara.
TS har något annat problem med sin insats relaterat till troligtvis dåligt drag i skorsten eller ett tätt hus med undertryck med för lite tilluft, kanske i kombination med att ts lägger in ny ved när det är för dålig glöd kvar.
 
AndersS skrev:
TS har något annat problem med sin insats relaterat till troligtvis dåligt drag i skorsten eller ett tätt hus med undertryck med för lite tilluft, kanske i kombination med att ts lägger in ny ved när det är för dålig glöd kvar.
Så är det antagligen, men inte mycket att göra åt utan en rökgasfläkt för fem papp vilket jag inte har lust med.

Jag får helt enkelt leva med mina förutsättningar och det är av just den anledningen jag behöver kreativa tips på hur jag ger den nya veden lite hjälp på traven de gånger det inte tar sig (vilket inte alltid är ett problem, sist hade jag en fin glödbädd med några enstaka små lågor kvar, la in ny ved tillsammans med en liten bit tändved och det tog sig hur fint som helst. Men det är ju inte alltid man tajmar in rätt ögonblick eller får en tillräckligt bra glödbädd).

Jag har fått flera bra kreativa tips vilket jag tänker prova:

  • Lägga in ny ved tillsammans med någon bit tändved (kan det bli enklare?)
  • Stänga tilluften innan luckan öppnas så luften inte trycks fram (mycket nyfiken på denna, ska prova nästa gång jag eldar)
  • Få in en gnista från en piezo-baserad tändare i de fall det ändå inte tar sig. (undrar om en sådan gnista verkligen räcker till, synd att Buttericks inte har kvar sin livsfarliga skämtleksak :) )


Så vi kan väl sluta diskutera det dåliga draget :)
 
Men du svarade inte på frågan om du kontrollerat pipan i murstocken, dvs kontroll av sotare och att den inte innehåller något skräp nedrasat. ;)
Men vill du inte diskutera ev. orsak så är det ok för mig:D
 
Vilken typ av ventilation har du i huset?
Det är inte så att köksfläkten råkar vara igång de gånger du upplever problem? :confused:
 
hsd
Blås med en blåsbälg i något av luftintagshålen
 
D09
Dum fråga. Kanske redan avhandlad men hur Är det med fuktigheten i veden?

Spontant känns det som att torr ved borde hoppa på tågen direkt om det ligger en bra glöd alt man skickar in lite papper till den.

Lite fuktig ved lär vilja bråka.

Hade detta bekymret en säsong med min kamin och då var veden inte helt torr
 
AndersS skrev:
Men du svarade inte på frågan om du kontrollerat pipan i murstocken, dvs kontroll av sotare och att den inte innehåller något skräp nedrasat. ;)
Men vill du inte diskutera ev. orsak så är det ok för mig:D
Jodå, jag har nämnt att den är nysotad utan anmärkning.

hsd skrev:
Blås med en blåsbälg i något av luftintagshålen
Går tyvärr inte komma åt där, annars hade det varit en bra grej.

D09 skrev:
Dum fråga. Kanske redan avhandlad men hur Är det med fuktigheten i veden?

Spontant känns det som att torr ved borde hoppa på tågen direkt om det ligger en bra glöd alt man skickar in lite papper till den.

Lite fuktig ved lär vilja bråka.

Hade detta bekymret en säsong med min kamin och då var veden inte helt torr
Den är helt OK.
 
Finndjävel skrev:
Ok, med den där konstruktionen är de knappast vanliga nån annanstans än i Sverige. Det där fungerar helt enkelt inte som det ska. Öppnar man luckan kommer inluften att sträva efter att ta den lättaste vägen. Totalt idiotiskt att lägga frånluften i framkant, då går det inte att öppna luckan utan att all cirkulation försvinner och det röker in. Inlägget var seriöst, den där insatsen är det inte.

Fast sådär fungerar även vår vedkamin från Contura. Det fungerar alldeles ypperligt och ryker aldrig in även om luckan är öppen. Så länge du fått upp draget i skorstenen såklart.

Jag brukar tända en tidningssida och hålla upp vid rökgången innan jag tänder första brasan, för att få igång draget, man känner hur det börjar suga rejält då.

När man öppnar luckan drar kaminen in tilluft även från luckan, just för att det inte ska ryka in.

Men TS verkar snarare ha rejäla problem med draget i skorstenen snarare än kaminen.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.