M
Slagsnöre kan vara smidigt. Slå ut ett rutnät på golvet där var tredje plattrad är markerad så har du referenser med dig hela tiden. Mät nogrannt som tusan bara.
 
MaxPax skrev:
Slagsnöre kan vara smidigt. Slå ut ett rutnät på golvet där var tredje plattrad är markerad så har du referenser med dig hela tiden. Mät nogrannt som tusan bara.
Jag har förvisso en laser med golv till tak stativ, men det är kanske onödigt? Att rita på golvet verkar såklart smidigt men det blir ganska mycket ritande för ett rum på 28m2.

Är dock lite osäker på hur en laser används när man lägger golv med den, man måste antagligen flytta och mäta in den för varje rad som man lägger vilket såklart kommer ta extra tid. Dessutom tycker jag att det är ganska svårt att få en laser exakt, iallfall på millimetern i höjdled när man använder golv till tak stativ.
 
Såg nu att det är KIILTO flexfix jag har, så det blir att smöra på även på undersidan av plattorna för att vara säker på att det blir full täckning.

En sak jag tänkt på, är det möjligt att lägga golvet nu på vecko dagarna och då endast lägga alla de hela plattorna och sen till helgen hyra kapmaskin för att fixa bara de som behöver kapas? Annars finns det kanske risk att jag måste hyra maskinen igen. Det är trotts allt min första gång och att lägga 28m2 kan trotts allt ta lite tid om man ska vara petig.
 
Packade upp och lade ut ett packet med klinkers och det ser riktigt bra ut.

Hade tänkt lägga det på så att mönstret ska bli mer varierat och därmed mindre uppenbart att det är just klinkers.

Frågan är hur man ska börja lägga det? antar att man börjar och lägga längst bort i rummet och då i samma riktning som klinkersarna är längst på? Det betyder att det blir en ganska tunn remsa att lägga fix på för varje rad(klinkersen är bara 15 cm breda)
 
M
snowjim skrev:
En sak jag tänkt på, är det möjligt att lägga golvet nu på vecko dagarna och då endast lägga alla de hela plattorna och sen till helgen hyra kapmaskin för att fixa bara de som behöver kapas? Annars finns det kanske risk att jag måste hyra maskinen igen. Det är trotts allt min första gång och att lägga 28m2 kan trotts allt ta lite tid om man ska vara petig.
Ja

snowjim skrev:
Frågan är hur man ska börja lägga det? antar att man börjar och lägga längst bort i rummet och då i samma riktning som klinkersarna är längst på? Det betyder att det blir en ganska tunn remsa att lägga fix på för varje rad(klinkersen är bara 15 cm breda)
Min tanke med snörslå blir, vid vanlig läggning, till stora rutor där ett antal plattor får plats i varje ruta. Vanligtvis 9 st vid 30x30-plattor. Nu har du ju förskjutna skarvar på ena ledden, men du kan rita upp "ränder" på tre eller fyra plattbredder och lägga en "sektion" i taget. Därav min tanke att alltid komma till en ny kontollmätt refens efter en viss bit är lagd, så slipper man ta med sig eventuella snedheter som annars lätt byggs på och förstoras.

Mät bredden du har på ex fyra plattor inkl fog, lägg till en fogbredd och rita/snörslå.

För övrigt är ett vanligt nybörjarfel att börja lägga hel platta i ett hörn. De flesta väggar är inte spikraka och exakt 90 grader, därför mäter jag i princip alltid ut så jag får ett rutnät med exakta vinklar och ett utrymme med skärning i lämplig plattbredd runt alla väggar. I den mån det är möjligt såklart.

Nu är ju inte ditt valda sätt att lägga plattorna riktigt så känsligt för detta, då långa raka fogar endast blir i en ledd, men mät och kolla hur det blir på andra sidan rummet, hur bred blir biten att skära där? Ytterligare en anledning till att ha skärningar vid alla väggar är att avsluten blir symmetriska. Man vill vanligtvis inte ha en hel platta på ena sidan rummet och en 2 cm smal rad på andra sidan, utan då justerar man vid mätningen så det blir samma storlek på dessa.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
MaxPax skrev:
...
Vad tror du om att använda laser istället för snörslå? Eller det blir onödigt komplicerat?

Menar du att jag inte ska lägga rad för rad utan istället lägga dem i kvadrater så gott det går?

Så vad du säger är att jag ska dela så att plattorna längst ut till väggen blir lika stora på båda sidorna? I detta fallet är rummet 360 cm brett och plattorna är 15 cm breda, fogen är beräknad till 4-8mm beroende på vad som passar.

Så för att räkna ut hur stora bitarna blir vid varje sida så kanske man kan göra något i stil med detta :

15(klinker) + 0,4(fog) = 15,4 mod 360 = 15,4

Vi har alltså 15,4 cm tillgodo MEN så har vi inte räknat med de 2 fogarna som ska till längst in till väggarna. Så 15,4 - (0,4+0,4) = 14,6 cm vilket betyder att klinkers måste kapas för att få plats jämt med en fog på 4mm.

Detta handlar om mm precision och man kan vara ganska säker på att det kommer skilja lite här och där trotts att man använder distanser. Man skulle kunna tänka sig att man stjäl en mm från 4 plattrader och därmed kan man lägga dem utan att kapa någon alls? Är min uträkning korrekt?
 
Jag räknar så här sträckan / platta + fog 360/15,4 ca 23,4 plattor
23plattor är 354,2 då ha du 5,8cm kvar att dela på och det blir en sk skitbit som man vill undvika

så då skulle jag ta 22*15,4 = 338,8
360-338,8= 21,2 / 2 = 10,6
så jag skulle börja med en 10,5 platta


Drar väggen iväg åt nåt håll så har du och spela på

Jag skulle lägga 4 rader i taget, alltså 60cm brett, och dra på kanske 1,5*0,6m först, lägga dom plattorna, dra på en lika stor yta till och lägga dom.

Om du vill ha ett oregelbundet mönster så kan du ju lägga med fallande längder eller vad man ska kalla det för...
Biten du kapar bort på ena sidan börjar du med på andra sidan osv nackdelen är att du får lägga rad för rad om du inte bara kapar de 4 första bitarna lite hur som och lägger

Mät ut ett kryss mitt i rummet som stämmer med fogarna på plattorna (ev. bara på en ledd om du kör fallande) krysset ska vara i 90grader, sen utgår du från det krysset när du lägger varje stöt (en stöt är X rader och hela bredden)

Tror inte dom där plattorna är några problem att kapa med en kakelskärare, iaf inte en proffs typ sigma eller montolit
 
Så de klinkers som delas och ligger in till väggen(vid båda sidorna) kommer ta upp totalt 21,8 cm med sina fogar:

((10,5 + 0,4) * 2) = 21,8 cm

Sen lägger man ytterligare 22 klinkers + fog

((15 + 0,4) * 22) = 338,8 cm

Totalt blir det

21,8 + 338,8 = 360,6

Det blir alltså 6 mm för mycket? Dessutom så har vi då missat fogen längst in till väggen så det blir totalt 361? Antar att jag missat något här?

En annan sak jag inte förstår är att om man lägger dessa klinkers i 4 rader först(istället för 1 heltäckande rad) så kommer man få en väldigt hackig form och att lägga fix in denna hackiga form blir ganska svårt? Eller menar du att man lägger ut fix på en rektangel, lägger klinker i den oregelbunda ordningen och sen tar man bort överbliven fix vilket blir en hel del?
 
Du ska lägga klinkern med långa sidan mot dig, så som du har på sista kortet ska du lägga stötarna, inte med kortsidorna mot dig
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
nino skrev:
Du ska lägga klinkern med långa sidan mot dig, så som du har på sista kortet ska du lägga stötarna, inte med kortsidorna mot dig

Om jag ändrar de 2 plattorna ute vid väggen till 10 cm bredd istället så blir det rätt :

((10 + 0,4) * 2) = 20,8 cm
(15 + 0,4) * 22) = 338,8 cm
20,8 + 338,8 + 0,4 = 360

Sen har jag ju hål för dörrarna, antar att jag får skära till extra plattor där och de som är 10 cm får ju skäras till så att de går in i dessa hål.

Jag ska ta o fixa snörslå och göra om MaxPax sa med att linjera golvet. Sen lägger jag det som du sa nino, d.v.s bredsidan mot mig en rad i taget. Efter som jag lägger även längst in till väggen nu så får jag räkna bort dessa.

Ska man följa någon viss formation? Blir det snyggast då eller ska man lägga dem helt i o-ordning?
 
Tänkte köpa de flesta sakerna från Biltema men vissa kanske man bör satsa på lite kvalité?

Ex Hultafors vinkel hake?

Snörslå från Irwin?
 
Har varit iväg och inhandlat grejerna nu, blev lite fundersam på spaden med kam om man skulle ha en stor eller liten, liten känns ganska mycket smidigare? Jag tog båda så får jag se vilken jag använder. Spelade det någon roll åt vilket håll fårorna går i för plattan? Ska de kanske gå längsmed?

Tanken var att börja lägga lite plattor idag så att jag hinner med de som ska skäras till i helgen men det tog en väldig tid att ruta in rummet med slagsnöre. Inte det lättaste att få rätt och prepositionen handlar nog om 5-10mm istället för 1-2 men det kan iallafall vara en guide till hur man ligger till. Dessutom är det inte jätte lätt att se vissa av sträcken så kanske jag får bära fram lasern om det blir för krångligt att se.

Antar att längden på rummet spelar mindre roll med tanke på hur jag hade tänkt lägga? Det är väl mer bredden man måste räkna på så man får hyfsat lika stora plattor vid sidorna? Tanken är att jag kommer börja med några hela plattor(på längden) längst bort i rummet så det är fullt möjligt att när jag kommer till änden av rummet så avslutas det inte perfekt med en hel platta(på längden) igen men det borde väl inte vara något problem?
 
ofta provar man ju att centrera alla sidor, ska du lägga fallande eller med nån annan typ av läggning så kan det bli svårt / omöjligt att få bra bitar överallt

Jag brukar till 99% använda den lilla fixkammen

Jag skulle inte lägga en rad i taget utan minst 4 plattbredder kanske 6st =90cm även om det är i mesta laget, lägg iaf 3 så att du kan använda lilla fixkammen på alla ledder. Det spelar ingen roll åt vilket håll du drar, du behöver inte dra åt samma håll på i samma stöt heller

Tror du ska sluta tänka och börja lägga, du kommer att se att det mesta klarnar när du lagt en stöt eller 2 :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hehe jo, tanken är att det ska börja läggas idag.

En kompis tyckte jag skulle lägga dem som man lägger parkett d.v.s rad för rad. Anledningen var för att jag vill ha oregelbundna fogar och efter som plattorna är ganska långa så kan man få problem med att nästa omgång inte passar in på redan laggda klinkers och att ändra dem kan vara svårt om de legat ett tag och torkat. Lägger man rad för rad så kan man justera den tidigare klinkern så att den passar med den nya. Vad tror ni om det?
 
Nackdelen med att lägga rad för rad är att du måste flytta dig hela tiden och det är ett elände att bara dra på fix på 15 cm

Har du streck som stämmer så börjar du närmast dig och lägger första plattan mot strecket och plockar i övriga plattor då blir det rätt OM dina streck är riktiga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.