Du behöver inte spackla något. Det ser bra ut på bilderna och de mindre groparna du har kommer du att kunna täcka med fix.

15x60 plattor är rätt knepiga, speciellt om det inte är helt plant under eftersom de lägg blir "gungbräda" och trycker du ner ett hörn kommer två andra hörn upp. På de platser du ser att det är "grop" kan det vara enklare att lägga fixet på plattan istället för golvet.
Köp en stor rivbräda som du kan använda för att få klinkern plan och kolla av med ett lite längre vattpass hela tiden, börjar det fara iväg åt något (uppåt/neråt) är det väldigt svårt att få det plant igen utan att få en ås eller grop...

Eventuellt kan flytfix vara ett alternativ...
 
Har du en källare med tillskjutande fukt så ska du kolla noga om det verkligen ska vara primer, det är ju en plast man lägger på och i värsta fall så kan tillskjutande fukt göra så att den lossnar med plattsläpp som följd...

Endel primer ska blandas typ1:7 för källare med tillskjutande fukt, kanske räcker att fukta golvet innan läggning

Kolla samtidigt med tillverkaren av fixen om det ok att lägga på en slipad yta, ska göra ett jobb i en källare och ta bort färg där ska jag fräsa golvet för att få bort färgen, slipa skulle jag inte pga att det blir för dåligt fäste för fixen
 
snowjim skrev:
Tack för värdefull info, så jag ska se till att hålla fickkammen i samma vinkel alltid, finns det någon given vinkel?
Det blir svinjobbigt att lägga ut fix med en fickkam. Köp en riktig fixkam i stål istället ;).
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Det är KIILTO fästmassa och fog jag köpt och det är en källare där det är fuktigt som det är i alla källare. Att lägga något som inte andas verkar inte alls bra, de på Bauhaus menade på att det inte behövdes primer och att fogarna skulle vara iallafall 4 mm för att andas bra ihop med valet av platta.

Jag ska prova kontakta KIILTO för att se vad de säger.
 
anders07 skrev:
Du behöver inte spackla något. Det ser bra ut på bilderna och de mindre groparna du har kommer du att kunna täcka med fix.

15x60 plattor är rätt knepiga, speciellt om det inte är helt plant under eftersom de lägg blir "gungbräda" och trycker du ner ett hörn kommer två andra hörn upp. På de platser du ser att det är "grop" kan det vara enklare att lägga fixet på plattan istället för golvet.
Köp en stor rivbräda som du kan använda för att få klinkern plan och kolla av med ett lite längre vattpass hela tiden, börjar det fara iväg åt något (uppåt/neråt) är det väldigt svårt att få det plant igen utan att få en ås eller grop...

Eventuellt kan flytfix vara ett alternativ...
När jag kontrollerar med vattenpasset så kan jag se att golvet är inte helt rakt på alla håll så jag misstänker att om jag använder vattenpass så kan det sluta med att jag inte får rätt våghöjd när jag väl kommer fram till nästa vägg. Hur fungerar detta egentligen? Ska man spika ner 2 spik i betonggolvet på var sida av rummet med och sen sätta ett snöre här som är lika långt ifrån golvet i båda ändar och sen anpassa sig efter detta? När det är ny rad så får man därmed också sätta nya spik och snöre för att få det rätt?

Så det är okay att lägga fix på plattan? Fick för mig att detta var mot alla regler?
 
Dessa produkter har jag planerat att köpa :

Biltema Iläggarslev Pro
Murslev med trähandtag och blå dekorationer, metallblad, vinkel, byggverktyg för murbruk eller puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Biltema Putsslev Pro, med fixkam, 8x8mm kam, 130x380.
Spackelspade eller fogsvans med trähandtag och tandat blad för murning eller putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Biltema Blandarstav
Metallisk spiralformad omrörare eller borr för blandning, vertikalt placerad, enkel, professionellt verktyg.

Biltema Fogbräda Kanitz
Vit handdriven putsbricka med svart gummikant för byggbruk eller plattsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något jag missat?
 
Tvättbalja med rullar samt tvättbräda.
 
Pratade med KIILTO och primer skulle jag inte ha efter som det troligen inte finns någon isolering i golvet(d.v.s tillskjutande fukt som nino nämnde). Däremot ska jag fukta golvet med någon typ av fin spruta som också nino föreslog.

Allt lim måste bort så jag får väl på och raspa där det fortfarande finns lite kvar.

Beroende på fästmassan jag köpt så skulle jag göra på olika vis. Är det Floor fix så är den lite lösare och täcker upp bättre, är det någon av de andra så ska jag smöra på fix även på undersidan av plattan för att vara säker på tekningen. Jag efter första plattan är monterad så ska jag ta upp den för att se så att det blivit full teckning och sen kan jag köra vidare på samma vis.

Han rekommenderade 10mm eller 12mm fixkam men när jag sa att Bauhaus hade rekommenderat 8 mm så sa han att även det fungerar.
 
Stefan N skrev:
Tvättbalja med rullar samt tvättbräda.
Vad är detta för något? Kan du länka förslag?
 
Kakelskärare?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel...url Såg nu att du skulle hyra en 😁
 
Redigerat:
Stefan N skrev:
[länk]
[länk]
Aha, tack, det verkar smidigt!
 
  • Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
hagv skrev:
Kakelskärare?
[länk]
Enligt Bauhaus så kunde jag inte använda kakelskärare till de klinkers jag köpt då de är på tok för starka. Istället ska jag hyra en klinkerskap(vatten) utan tänder för att få fina snitt. Sen har jag dock inte funderat ut hur jag ska göra runt element men det verkar som att man ska använda någon typ av tång för det?
 
snowjim skrev:
Enligt Bauhaus så kunde jag inte använda kakelskärare till de klinkers jag köpt då de är på tok för starka. Istället ska jag hyra en klinkerskap(vatten) utan tänder för att få fina snitt. Sen har jag dock inte funderat ut hur jag ska göra runt element men det verkar som att man ska använda någon typ av tång för det?
Måste man borra så finns det ju grejer till det också, men som du säger så är en del klinker rätt hårda så ev måste man ha lite värre borrar (om man inte gillar att mödas).
Men en klinkerskap kan man ju figursåga rätt bra med.
 
snowjim skrev:
Att en tillverkare av fästmassa skriver att det alltid behövs primer är nog inte så konstigt, dåligt golv gör att fästmassan fungerar dåligt. Frågan är dock om mitt golv verkligen klassas som dåligt? Av de jag pratat med så säger man istället att om golvet är hyfsat jämt och rent så behöver man ingen primer?.
Betong kan suga åt sig vatten från fixen det är också en orsak till varför man använder primer.
Jämnhet har inget med primer att göra, det hanteras med flytspackel och även då ska man prima golv.
Prima är ju det enklaste och billigaste momentet i hela arbetet, jag brukar rolla ut primer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.