Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Alsbo skrev:
Kalla det jag skrev för vad du vill, det kallas förtal att förvränga saker till något helt annat. 511 ggr har jag skrivit till dig att vattenavledningen skedde på VÅR EGEN TOMT, vad är det som är så svårt att förstå???

Vi har aldrig haft någon som helst ambition att integrera oss i byn, vi är båda uppväxta på landet och där skötta alla sitt utan att varken störa eller lägga sig i andras angelägenheter.

Gaidin, jag hoppas att du skojar i ditt inlägg. För du kan inte mena att det är OK att köra på en smal grusväg i 70 Km/h in på en gårdsplan? 70 km/h är MAX-fart på en väg som är skyltad med 70. DU som förare måste ALLTID anpassa din fart efter omständigheterna och även din hastighet i de flesta situationer. Om du kommer ifatt en bil som kör i 65 km/h på en 70-väg, kör du på den bakifrån då? Det gjorde en av våra grannar mot en annan granne :D
Jag vill gärna ha ett svar så jag ser om du förstår vad jag menar eller så kan du ringa t ex polisen och fråga om jag har rätt i det jag skriver.....

Om vi ska prata om vem som kommer långt så tror jag du tänker på fel person :D
Ber dig att snälla tagga ned. Vi försöker alla (i vart fall de flesta) att ge dig råd och stöttning i all välmening.
Att avleda vatten, även om det är på din egen tomt är reglerat i lag. Huruvida du gjort det på ett riktigt sätt eller inte kan vi inte veta. Tydligen har någon i din omgivning (samt även här) haft negativa synpunkter på detta, vilket kanske är riktigt, eller inte. Du får INTE avleda vatten hur du vill, även om det är på din egen tomt. Hur gärna du än vill tro det. Juridiskt sett är det mycket komplicerat samt innefattar många olika lagar.

Ber dig att försöka bena ut dina problem juridisk, punkt för punkt och förhålla dig till det i dina diskussioner med föreningen och andra

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
A
Jag har gjort ett tidigare inlägg m vår inställning till grannar. Vi har aldrig bott på ett ställe för grannarnas skull utan om vi inte har något gemensamt med våra grannar eller de är otrevliga så lämnar vi den ifred om de lämnar oss ifred. Är någon trevlig och vill ha kontakt så hänger vi givetvis med på det också men våra vänner väljer vi utifrån andra kriterier än att de ska vara grannar! Varför begränsa sig på det sättet? Våra närmsta vänner kommer från hela världen trots att vi är svenskar av födsel och jättegammal vana :D

A
T Thule50 skrev:
Ber dig att snälla tagga ned. Vi försöker alla (i vart fall de flesta) att ge dig råd och stöttning i all välmening.
Att avleda vatten, även om det är på din egen tomt är reglerat i lag. Huruvida du gjort det på ett riktigt sätt eller inte kan vi inte veta. Tydligen har någon i din omgivning (samt även här) haft negativa synpunkter på detta, vilket kanske är riktigt, eller inte. Du får INTE avleda vatten hur du vill, även om det är på din egen tomt. Hur gärna du än vill tro det. Juridiskt sett är det mycket komplicerat samt innefattar många olika lagar.

Ber dig att försöka bena ut dina problem juridisk, punkt för punkt och förhålla dig till det i dina diskussioner med föreningen och andra
Grannens vägtrumma är igensatt så vattnet från hans gärde rann in under vårt hus och eftersom vi inte vågar röra något som är grannens och trots att jag bett honom rensa trumman utan resultat så gjorde jag en ränna för att leda vattnet ner i diket där det hörde hemma. Skulle jag ha ringt räddningstjänsten istället så de fick pumpa ur våra två källare menar du?

Alsbo skrev:
Grannens vägtrumma är igensatt så vattnet från hans gärde rann in under vårt hus och eftersom vi inte vågar röra något som är grannens och trots att jag bett honom rensa trumman utan resultat så gjorde jag en ränna för att leda vattnet ner i diket där det hörde hemma. Skulle jag ha ringt räddningstjänsten istället så de fick pumpa ur våra två källare menar du?
Ja, (men kan inte veta bestämt utan mer detaljerade förutsättningar)

Du får INTE leda bort vatten hur som helst till olägenhet för annan. Edit: eller till förfång för omgivande miljö.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Alsbo skrev:
Det är fullt möjligt att ringa räddningstjänsten på sådant, ja.

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
T Thule50 skrev:
Ja,

Du får INTE leda bort vatten hur som helst till olägenhet för annan.
Men du, det är ju grannen som har satt igen sin vägtrumma du ska säga till det!
Har sett förut (både i denna tråd och i andra) att folk hänvisar till att man måste ta hand om sitt eget dagvatten, men i det ingår inte att ta hand om dagvatten från grannens gärde som rinner in på din tomt för att samma eller annan granne har igensatt vägtrumma, inte heller att ordna ny avrinning för eget dagvatten för att en befintlig vägtrumma slutar fungera, det är givetvis befintlig vägtrumma som ska fortsätta tjäna på samma sätt som tidigare.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Har sett förut (både i denna tråd och i andra) att folk hänvisar till att man måste ta hand om sitt eget dagvatten, men i det ingår inte att ta hand om dagvatten från grannens gärde som rinner in på din tomt för att samma eller annan granne har igensatt vägtrumma, inte heller att ordna ny avrinning för eget dagvatten för att en befintlig vägtrumma slutar fungera, det är givetvis befintlig vägtrumma som ska fortsätta tjäna på samma sätt som tidigare.
Helt korrekt!, men då skall detta påpekas, samt om det inte rättas kan både vite och skadestånd utdömas. Men att självsvåldigt avleda eller omleda vatten till skada för annan eller miljö är inte förenligt med bl.a. miljöbalken.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Aldbo: Vägen är INTE din tomt.

• Gilla
vcx
  • Laddar…

Bästa svaret

D Daniel 109 skrev:
Aldbo: Vägen är INTE din tomt.
Om du tagit dig tid att läsa i vart fall större delen av tråden, kanske du inte uttalat dig så självsäkert.
Kanske läge för någon att sammanfatta tråden, då den blivit väldigt lång och är så att inte alla lägger en halv (eller t.o.m. hel) dag att läsa igenom för att förstå problematiken innan inlägg.

Alsbo skrev:
Kalla det jag skrev för vad du vill, det kallas förtal att förvränga saker till något helt annat. 511 ggr har jag skrivit till dig att vattenavledningen skedde på VÅR EGEN TOMT, vad är det som är så svårt att förstå???
Nej, det gör det inte och nej, det har du inte.
Jag tror du har blandat ihop din tomt med din fastighet.

Vi här i forumet försöker hjälpa dig, ändå är du otrevlig och anklagande mot oss, jag kan ju bara fantisera om hur du hanterar dina grannar men med tanke på ditt temperament så har jag nog en kvalificerad gissning. Jag lägger ner här nu och jag inser att den konflikten du har med dina grannar inte enbart är deras fel. Vill du inte lösa dina problem är det meningslöst att fortsätta diskutera här.
Jag tror faktiskt att du trollar. Hela den här tråden är alldeles "för bra" för att vara sann.

• Gilla
dicliff och 7 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Men när vattnet redan rinner in i källare, vad ska vi göra då? Vänta ytterligare ett år på att grannen fixar sin vägtrumma?
DESSUTOM gjordes avrinningen på VÅR TOMT som inte har något samrör med grannens fastighet mer än att de gränsar mot varandra. Det är kanske en meter mellan grannens vägtrumma och där vi gjorde rännan och DET ÄR PÅ VÅR TOMT enligt LM:s karta.

Nej, vägen är inte din tomt. Det är din fastighet, men vägen är inte din.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Är det inte dags att invänta LM:s utslag ? Detta leder ju ingenstans och ingen kan ju göra något innan LM genom beslut har fastslagit vad som gäller. Allt som görs med gränser innan LM har sagt sitt, riskerar ju bara att någon ( TS, granne eller 3:e part) kommer att riskera ett kännbart straff ( ekonomiskt eller annat).

• Gilla
Riset
  • Laddar…
A
I brottsbalken 12 kap. 4 § står det: Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.

Men den är väl lika värdelös som allt annat jag skriver för de flesta här har ju mycket bättre egna lagar = anarki.

T Thule50 skrev:
Helt korrekt!, men då skall detta påpekas, samt om det inte rättas kan både vite och skadestånd utdömas. Men att avleda eller omleda vatten till skada för annan eller miljö är inte förenligt med bl.a. miljöbalken.
Och vilken instans skall man vända sig till för att få vite utdömt när en granne inte tar hand om sin vattenavledning?
Fick uppfattningen att den vägstumpen var privat enligt TS info från grannen, även om jag tvivlar på det.
Det är lite tråkigt att det kostar och tar tid att göra utredningar och få ut dokument från Lantmäteriet. Det kan vara svårt att hitta, men bara för att LM säger att man inget hittar betydde det inte att det inte finns. Tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.