96 286 läst · 330 svar
96k läst
330 svar
Att ha vägföreningen som fiende
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Enkelt svar: Off Topic. Men, till syvende och sist upp til moderatorer att bedöma. Inte jag.MultiManOriginal skrev:
Att du och din sambo drabbats är djupt beklagligt...
Kanske ett ämne för annat forum.
Ursäkta om jag var litet otrevlig men jag var tvungen att vara det för att få budskapet att nå fram.K Kristina Kickan Bäckström skrev:
Att driva sin sida av en konflikt baserat på antagandet att man mer än 100 år efteråt underkänner en vägrätt vars existens fastställdes i laga skiftet är lika befängt som att bedriva astronomi baserat på antagandet att jorden är platt och att solen kretsar kring jorden.
Jag har ingenting emot att försöka hjälpa trådstartaren att driva sin konflikt och vinna men när hon själv är fast besluten att göra ont värre och sätta sig själv i rävsaxen då behövs det en skarp åthutning.
Det står inte i stadgarna när årsmötet ska utannonseras i tidningen. Bara att det ska vara minst 8 dagar innan. I min värld som är extrem kan dom annonsera vilken dag som helst från dagen.efter ett årsmötei fram till 8 dagar innan nästa, dvs någongång under minst 50 av årets 52 veckor.T Thule50 skrev:
Dessutom har jag aldrig sett en rikrig kallelse. Det räcker inte med: vägsamfälligheten har årsmöte 9 mars kl 19. Välkomna! Men har man som.styrelse inte ens grundläggande kunskaper om hur en.förening sköts och vad stadgarna är till för så kan det ju inte bli rätt.
Givetvis är det känsligt men ur ett rent juridiskt perspektiv handlar hela konflikten om att vägen genar i en kurva. Att samfälligheten inte kallar till möte på ett korrekt sätt och att övriga medlemmar i samfälligheten är nötter är ett separat problem. TS vill bara kunna utnyttja sin mark bredvid vägen.T Thule50 skrev:Oavsett förutsättningarna vid köpet, som i detta fallet, 70 väg utanför dörrknuten mm, menar jag är oväsentligt i diskussionen.
Fastighetskonflikter /markkonflikter är nog något av det känsligaste och emotionellt svåraste att överse med.
Att upptäcka, efter ett fastighetsköp, att grannarna eller annan tagit och fortsatt tar sig sig egen rätt på annans mark, som i fallet med Albo´s är känsligt.
Lycka till Albo,
Nu har hon grävt i vägen och även lagt en vägbula (På en 70-väg?!?), som hon inte har rätt till, det begås alltså fel från båda sidor. Red ut vem som har rätt till vad, låt LM staka ut vägen, då vet alla inblandade parter var gränserna går. Se även över hur bidraget till vägunderhållet ser ut och därifrån red ut hur snöröjning skall ske. Denna konflikt kommer aldrig att lösas så länge förutsättningarna är oklara. Det som behövs är att någon myndighet förklarar vad som gäller, först efter det kan man börja klaga på de som inte håller sig inom ramarna.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 495 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 495 inlägg
Ett "ex" är ingen sambo eller något annat, utan just före detta. Jag försöker bara hjälpa henne med alla uppförsbackar hon drabbats av. Man kan hjälpa även om man inte har ett förhållande eller egentligen behöver hjälpa till av andra anledningar, utan bara för att man vill sträcka ut en hand.T Thule50 skrev:
Det är absolut inte offtopic. Det är ju flera, inklusive du själv som hävdar att saker om beslut/möten osv inte är giltiga utan en korrekt kallelse. Jag påtalar att det på många håll inte fungerar så längre eftersom ingen bryr sig om formalia och behöver det fuskas med protokoll inför myndigheter, så fuskas det. Jag ville då genom mitt andra exempel förtydliga bilden av att hela Sverige inte fungerar längre, vilket många verkar tro.
Skrev du i fel tråd?MultiManOriginal skrev:Kan kan det kanske men ingen bryr sig längre. Inte här iaf. Mitt ex som tyvärr är multisjuk är inne på sin tredje vecka på sjukhus men har fortfarande inte fått den behandling som hon normalt sett får i hemmet eftersom det inte finns någon läkare som har tid ens på de fasta klinikerna. Hon fick träffa en psykiatriker i 10 minuter häromdagen. Det var en som hade en timme till 3 patienter innan hon skulle ta tåget tillbaka till Stockholm. Fin stress att träffa en psykiatriker under de premisserna.
Jag har varit med henne de tre senaste gångerna på VC. Inte en enda gång har någon läst journalen, vet vad de ska göra eller varför hon är där. Fullständig vårdkollaps.
Om det är urminnes hävd att vägen skall gå framför kökstrappan.
Om de som rätten är avsedd för skriker och bråkar det första de gör när de ser en ny ägare.
Då är det dags att justera saker.
Rätt eller fel spelar ingen roll om jag blir hotad och trakaserad innan någon vet vem jag är. Oavsett vad som sedan händer hade jag nog i TS ställe bitit mig fast och dragit igenom en rättsprocess för att fastställa gränserna, och få vägen flyttad.
Sedan konsekvent uppträtt på ett sätt som är ägnat åt att få skithögar att lida mer än de redan gör. Det är inte svårt. De som försöker skrämma vill se rädda människor huka sig. En som inte gör det kommer de inte åt på det sätt som de är vana vid. När de slutligen får psykbryt och försöker med handgripligheter så hör jag till de som vet att det är ringa misshandel om jag slår någon medvetslös med öppen hand.
Det är tur för TS grannar att det inte var jag som köpt fastigheten. Vika ner mig och flytta hade varit ett svek mot allt jag står för. Jag måste se mig själv i spegeln varenda dag resten av mitt liv. Jag kan behandla vilken sumprunkare som helst korrekt, men jag låter ingen någonsin glömma vem de var en gång.
(OT) Det är ett familjedrag. En kusin till mig blev mobbad under praktik under en utbildning till lantmätare. När hon (trakaserierna var sexuella och nedlåtande könsrelaterat tjafs) var klar med utbildningen, och efter några års erfarenhet, sökte hon tjänsten som chef och fick den. Hon hängde kvar tills alla mobbare var borta från arbetsplatsen.
Dessutom tycker jag att det är direkt ohederligt att lura på en annan köpare en latent grannkonflikt. Vem som än köper en sådan fastighet efter mig kommer råka ut för samma sak...
Kommer någon ihåg filmen Jean de Florette och Manons källa. What goes around comes around.
När tillfälle ges håller jag mer än gärna i yxan. Nästan tyvärr så är det mycket sällan. Mobbare är fegisar och lägger sig på rygg så fort de inser vem man är. När de tror att jag glömt dyker de upp och försöker få med mig på att gnälla om något annat stackars offer. Så sent som i går råkade jag ut för det. Tror ni jag jamsar med... nejnej. Då myser jag inombords och har ett utmärkt tillfälle att rent ut säga vad jag anser om det och om dem.
Mvh Findus
Om de som rätten är avsedd för skriker och bråkar det första de gör när de ser en ny ägare.
Då är det dags att justera saker.
Rätt eller fel spelar ingen roll om jag blir hotad och trakaserad innan någon vet vem jag är. Oavsett vad som sedan händer hade jag nog i TS ställe bitit mig fast och dragit igenom en rättsprocess för att fastställa gränserna, och få vägen flyttad.
Sedan konsekvent uppträtt på ett sätt som är ägnat åt att få skithögar att lida mer än de redan gör. Det är inte svårt. De som försöker skrämma vill se rädda människor huka sig. En som inte gör det kommer de inte åt på det sätt som de är vana vid. När de slutligen får psykbryt och försöker med handgripligheter så hör jag till de som vet att det är ringa misshandel om jag slår någon medvetslös med öppen hand.
Det är tur för TS grannar att det inte var jag som köpt fastigheten. Vika ner mig och flytta hade varit ett svek mot allt jag står för. Jag måste se mig själv i spegeln varenda dag resten av mitt liv. Jag kan behandla vilken sumprunkare som helst korrekt, men jag låter ingen någonsin glömma vem de var en gång.
(OT) Det är ett familjedrag. En kusin till mig blev mobbad under praktik under en utbildning till lantmätare. När hon (trakaserierna var sexuella och nedlåtande könsrelaterat tjafs) var klar med utbildningen, och efter några års erfarenhet, sökte hon tjänsten som chef och fick den. Hon hängde kvar tills alla mobbare var borta från arbetsplatsen.
Dessutom tycker jag att det är direkt ohederligt att lura på en annan köpare en latent grannkonflikt. Vem som än köper en sådan fastighet efter mig kommer råka ut för samma sak...
Kommer någon ihåg filmen Jean de Florette och Manons källa. What goes around comes around.
När tillfälle ges håller jag mer än gärna i yxan. Nästan tyvärr så är det mycket sällan. Mobbare är fegisar och lägger sig på rygg så fort de inser vem man är. När de tror att jag glömt dyker de upp och försöker få med mig på att gnälla om något annat stackars offer. Så sent som i går råkade jag ut för det. Tror ni jag jamsar med... nejnej. Då myser jag inombords och har ett utmärkt tillfälle att rent ut säga vad jag anser om det och om dem.
Mvh Findus
Precis, det är inte rimligt att göra det, men det är tyvärr inte svårt att komma upp i de hastigheterna. Blev själv påkörd i vintras i en korsning i ett villaområde, stopplikt för alla, men en snubbe körde om den som stannade för mig och brände rakt in i min bil, polisen uppskattade hans hastighet till ca 70. och avstånden är ungefär som här, skyltad hastighet där jag blev påkörd är 30 och som sagt stopplikt, dessutom omkörningsförbuds i korsning.D Daniel 109 skrev:
För du ser att vägen går RAKT framför huset, eller hur? Det är ett T-kors, inte en kurva.
Oj va bra om du kunde läsa vad jag skriver. Där jag gjorde en avrinningsränna är vår tomt som grannarna lagt beslag på till väg UTAN SERVITUT och utan att det har med vägsamfälligheten att göra. Det är ingen anläggning på den delen utan den är BARA vår tomt, förstår du nu??G gaidin skrev:Givetvis är det känsligt men ur ett rent juridiskt perspektiv handlar hela konflikten om att vägen genar i en kurva. Att samfälligheten inte kallar till möte på ett korrekt sätt och att övriga medlemmar i samfälligheten är nötter är ett separat problem. TS vill bara kunna utnyttja sin mark bredvid vägen.
Nu har hon grävt i vägen och även lagt en vägbula (På en 70-väg?!?), som hon inte har rätt till, det begås alltså fel från båda sidor. Red ut vem som har rätt till vad, låt LM staka ut vägen, då vet alla inblandade parter var gränserna går. Se även över hur bidraget till vägunderhållet ser ut och därifrån red ut hur snöröjning skall ske. Denna konflikt kommer aldrig att lösas så länge förutsättningarna är oklara. Det som behövs är att någon myndighet förklarar vad som gäller, först efter det kan man börja klaga på de som inte håller sig inom ramarna.
Vart står att jag lagt ut en vägbula?? Vi blev rekommenderade av en annan tj.man på Trafikverket att ställa ut blomlådor snett mot varandra men inte ens det gjorde vi. Vi lade tunna ofarliga brädor i ytterkanten där diket skulle varit och som gick att köra på så vägen smalnade av men dom blev direkt förstörda.
Du skriver att ingen bryr sig, men här har ju TS mycket att komma med t.ex fråga ordf. om han/ hon vet att styrelsen är personligt ansvariga för att LM har förteckning på aktuella styrelserepresentanter ( 39 paragrafen SFL ) och att flera års beslut om ansvarsfrihet kan komma att ifrågasättas och att föreningens extra kostnader kan komma att falla på styrelseledamöterna.MultiManOriginal skrev:
När det gäller samfälligheter, så finns det ett antal regler och förordningar, som enligt lag måste följas och det är vald styrelse, som ska se till att så sker.
Redigerat:
Uppfattar grundproblemet som som att någon, grannar eller annan, tagit sig rätten att gena över annans fastighet och det reagerar Albo mot.G gaidin skrev:Givetvis är det känsligt men ur ett rent juridiskt perspektiv handlar hela konflikten om att vägen genar i en kurva. Att samfälligheten inte kallar till möte på ett korrekt sätt och att övriga medlemmar i samfälligheten är nötter är ett separat problem. TS vill bara kunna utnyttja sin mark bredvid vägen.
Helt naturligt att göra det och så som det verkar dessutom felaktigt agerande av "de andra".
Att sedan, som Albo gjort, försöka avgränsa fastigheten och sedan drabbas av skadegörelse och hot gör inte saken bättre.
Självklart handlar det i slutändan om juridik och i det avseendet är jag inte oäven. Lovar!
Att få en jurist att bena ut de olika problemen är heller inte lätt, men menar att inläggen här gör sitt bästa., efter förmåga.
Uppenbarligen har Albo försökt att anlita sådan expertis, men hittills inte lyckats. Förstår dessutom varför, men den diskussionen det kan vi lämna till annan tråd.
Att känna,tycka och tänka är nog det första man naturligtvis gör, men då inträffar oundvikligen juridiska implikationer och innan dessa är utredda och klargjorda av rättsinstanser kan man tycka vad man vill. Men däremot kan man råda och stötta TS i sin situation.
De juridiska förutsättningarna kan vi självklart inte i detalj reda ut här, men faktum kvarstår att någon, några eller grannar har tagit sig rätten att använda Albo´s fastighet för att gena, samt att samfälligheten beter sig ovanligt.
Albo reagerar och vill ha stöd för vägsamfällighetens ev. oegentligheter och där menar jag att vi kan försöka hjälpa, stötta och utreda vad som gäller
Administrator
· Skåne
· 7 832 inlägg
Vi måste hålla en saklig och trevlig ton när vi diskuterar. Inlägg ska leda diskussionen framåt. Jag börjar rensa tråden från tjafs och off topic nu.
/Moderator
/Moderator
Du har alldeles rätt enligt vad jag har läst i lagar, regler och stadgar. Vårt samhälle skulle inte fungera om ingen följde lagar och regler. En del skriver att jag bara gillar de som håller med mig, det är inte sant, jag gillar de som har kunskaper omkring det de svarar på även om det inte är vad JAG vill.HasseTeknik skrev:Du skriver att ingen bryr sig, men här har ju TS mycket att komma med t.ex fråga ordf. om han/ hon vet att styrelsen är personligt ansvariga för att LM har förteckning på aktuella styrelserepresentanter ( 39 paragrafen SFL ) och att flera års beslut om ansvarsfrihet kan komma att ifrågasättas och att föreningens extra kostnader kan komma att falla på styrelseledamöterna.
När det gäller samfälligheter, så finns det ett antal regler och förordningar, som enligt lag måste följas och det är vald styrelse, som ska se till att så sker.