80 015 läst · 95 svar
80k läst
95 svar
Att gräva ur en torpargrund - Från idé till färdig källare.
De säljs i rålängd om två meter, sen sågar man bort det som sticker upp.mexitegel skrev:
Lite uppdateringar från det gångna året.
Bilderna är från det sista rummet vi grävde ur.
Sista bilden i senaste inlägget var när betongen till golvet höll på att torka.
Därefter var det dags att ta tag i taket. Tyvärr satt där en tvärregel för att förstärka de underdimensionerade reglarna. Denna behövde tas bort för att inte förlora för mycket takhöjd.
Här tas den bort. Någon som anar trubbel med hållfastheten?
Givetvis blev det enorm svikt på golvet ovan men vi ville inte tappa takhöjd i rummet som vi just grävt och gjutet så vi ville inte förstora reglarna.
Först provade vi med att halvera CC-avståndet från 600 till 300 vilket hjälpte en hel del men jag vill ju ha golvet stomt, så nära sviktfritt som man kan komma utan att påverka takhöjden.
Så jag caddade upp plåt-förstärkningar och körde i lasern på jobbet. Dessa skruvades sedan i reglarna med ankarskruv.
Samtidigt som plattorna skruvades pressade vi reglarna med stämp så att dom blev helt raka.
Precis lagom tills alla 320 skruvarna vad satta så kommenterade en kompis att: ja just nu blir det ju bra men efter lite tryck och vibrationer så kommer skruvarna att börja svikta i regeln men det tar nog några år...
Jag ville inte chansa så en ny plan togs fram.
Skruv, mutter och brickor...
Ett par arbetsdagar senare hade alla hålen i plåtarna borrats upp och även rakt genom reglarna.
Genomgående skruv och mutter monterades därefter och drogs med moment-nyckel till korrekt sträckgräns.
Plåtarna är 3mm tjocka och sitter monterade på båda sidor om varje regel.
Låt oss säga som så, nu sviktar det verkligen inte!
Därefter fylldes utrymmet mellan reglarna med stenull.
För att inte få en bastrumma skulle jag rekommendera att man fyller upp regelhöjden + 10-20% mer då stenullen inte expanderar så mycket som den optimistiska tillverkaren påstår.
För att få det tätt sattes sedan åldersbeständig plast.
Kompisen som hjälpte mig passade på att förse oss med lite konst medans jag gick och hämtade vars en kopp kaffe...
Allting tejpades...
Och sedan sattes distanser då de gamla reglarna var 5mm större på höjd och bredd jämfört med de nya som monterades emellan de gamla. Hur gamla kan de gamla reglarna vara? När byttes standard-dimensionerna ut på reglar?
11mm OSB sattes på plats.
Detta gjordes innan väggarna putsades då jag ville att OSBn skulle fästas i reglarna i ramen.
Golvet valdes och lades på plats i källaren för att se om det skulle bli snyggt samt matcha färgen som valts till väggarna.
Här är rummet med golvet lagt och väggarna putsade.
Golvet täcktes, ett tillfälligt arbetsbord sattes ihop, kompisen var väldigt nöjd med sin konstruktion. Oklart hur många gånger han kommenterade denna men det var MÅNGA!
Huntonit-undertak sattes på plats, hål borrades och spottar monterades.
Vi valde att köra spotlights i hela källaren och Hide-a-lite comfort G4 med tune-funktion valdes.
Det var ju så klart bland de dyraste spottarna på marknaden men de var värda varenda krona, resultatet med otroligt fint!
Här är väggarna målade. Hoppas nu bara att väggfärgen samspelar med golvet...
Mjölk-pappen är bortplockad, här är resultatet!
Blev riktigt snyggt enligt mig, jag är helnöjd.
Jag slipade betonggolvet innan vi la klinkers men flytspacklade aldrig.
Golvet blev inte helt plant med det blev bra ändå.
Vinställ och förvaring på plats.
Även ventilationen är nu på plats.
Det går inte att få in riktigt bra ventilation i källaren utan att göra väldigt stora ingrepp.
Jag valde en kompromiss så i alla rummen borrade vi med 180mm kärnborr och monterade sedan växlande ventilationsaggregat med värmeåtervinning. Dessa är väldigt dyra men efter att ha haft dom inkopplade ett antal månader så måste jag säga att jag ändå är nöjd med resultatet.
Här är inneväggen helt täckt med förvaring.
Tanken är att sätta draperi för detta och sedan göra en vin- och whiskeyhörna med bord, fåtöljer och en liten soffa.
Här är en närmre bild på ventilationsaggregaren.
Kostar närmre 10.000kr stycket och det åtgick 6st för att uppfylla boverkets regler för ventilation.
Uppdateringar kommer att följa för de andra fem rummen i källaren...
Bilderna är från det sista rummet vi grävde ur.
Sista bilden i senaste inlägget var när betongen till golvet höll på att torka.
Därefter var det dags att ta tag i taket. Tyvärr satt där en tvärregel för att förstärka de underdimensionerade reglarna. Denna behövde tas bort för att inte förlora för mycket takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här tas den bort. Någon som anar trubbel med hållfastheten?
Givetvis blev det enorm svikt på golvet ovan men vi ville inte tappa takhöjd i rummet som vi just grävt och gjutet så vi ville inte förstora reglarna.
Först provade vi med att halvera CC-avståndet från 600 till 300 vilket hjälpte en hel del men jag vill ju ha golvet stomt, så nära sviktfritt som man kan komma utan att påverka takhöjden.
Så jag caddade upp plåt-förstärkningar och körde i lasern på jobbet. Dessa skruvades sedan i reglarna med ankarskruv.
Logga in
Skapa konto
Samtidigt som plattorna skruvades pressade vi reglarna med stämp så att dom blev helt raka.
Precis lagom tills alla 320 skruvarna vad satta så kommenterade en kompis att: ja just nu blir det ju bra men efter lite tryck och vibrationer så kommer skruvarna att börja svikta i regeln men det tar nog några år...
Jag ville inte chansa så en ny plan togs fram.
Logga in
Skapa konto
Skruv, mutter och brickor...
Logga in
Skapa konto
Ett par arbetsdagar senare hade alla hålen i plåtarna borrats upp och även rakt genom reglarna.
Genomgående skruv och mutter monterades därefter och drogs med moment-nyckel till korrekt sträckgräns.
Plåtarna är 3mm tjocka och sitter monterade på båda sidor om varje regel.
Låt oss säga som så, nu sviktar det verkligen inte!
Därefter fylldes utrymmet mellan reglarna med stenull.
För att inte få en bastrumma skulle jag rekommendera att man fyller upp regelhöjden + 10-20% mer då stenullen inte expanderar så mycket som den optimistiska tillverkaren påstår.
För att få det tätt sattes sedan åldersbeständig plast.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kompisen som hjälpte mig passade på att förse oss med lite konst medans jag gick och hämtade vars en kopp kaffe...
Logga in
Skapa konto
Allting tejpades...
Logga in
Skapa konto
Och sedan sattes distanser då de gamla reglarna var 5mm större på höjd och bredd jämfört med de nya som monterades emellan de gamla. Hur gamla kan de gamla reglarna vara? När byttes standard-dimensionerna ut på reglar?
Logga in
Skapa konto
11mm OSB sattes på plats.
Detta gjordes innan väggarna putsades då jag ville att OSBn skulle fästas i reglarna i ramen.
Logga in
Skapa konto
Golvet valdes och lades på plats i källaren för att se om det skulle bli snyggt samt matcha färgen som valts till väggarna.
Logga in
Skapa konto
Här är rummet med golvet lagt och väggarna putsade.
Logga in
Skapa konto
Golvet täcktes, ett tillfälligt arbetsbord sattes ihop, kompisen var väldigt nöjd med sin konstruktion. Oklart hur många gånger han kommenterade denna men det var MÅNGA!
Huntonit-undertak sattes på plats, hål borrades och spottar monterades.
Vi valde att köra spotlights i hela källaren och Hide-a-lite comfort G4 med tune-funktion valdes.
Det var ju så klart bland de dyraste spottarna på marknaden men de var värda varenda krona, resultatet med otroligt fint!
Logga in
Skapa konto
Här är väggarna målade. Hoppas nu bara att väggfärgen samspelar med golvet...
Logga in
Skapa konto
Mjölk-pappen är bortplockad, här är resultatet!
Logga in
Skapa konto
Blev riktigt snyggt enligt mig, jag är helnöjd.
Jag slipade betonggolvet innan vi la klinkers men flytspacklade aldrig.
Golvet blev inte helt plant med det blev bra ändå.
Logga in
Skapa konto
Vinställ och förvaring på plats.
Logga in
Skapa konto
Även ventilationen är nu på plats.
Det går inte att få in riktigt bra ventilation i källaren utan att göra väldigt stora ingrepp.
Jag valde en kompromiss så i alla rummen borrade vi med 180mm kärnborr och monterade sedan växlande ventilationsaggregat med värmeåtervinning. Dessa är väldigt dyra men efter att ha haft dom inkopplade ett antal månader så måste jag säga att jag ändå är nöjd med resultatet.
Logga in
Skapa konto
Här är inneväggen helt täckt med förvaring.
Tanken är att sätta draperi för detta och sedan göra en vin- och whiskeyhörna med bord, fåtöljer och en liten soffa.
Här är en närmre bild på ventilationsaggregaren.
Logga in
Skapa konto
Kostar närmre 10.000kr stycket och det åtgick 6st för att uppfylla boverkets regler för ventilation.
Uppdateringar kommer att följa för de andra fem rummen i källaren...
Redigerat:
Du är en sjuk sjuk man! Väldigt imponerande arbete och vilket jäkla slit, men du lär ju inte ha behövt gymkort på några år. Hur många arbetstimmar har ni kommit upp i på en höft?
Ska bli väldigt kul att se före- och efterbilderna nu när du närmar dig målet!
Ska bli väldigt kul att se före- och efterbilderna nu när du närmar dig målet!
vilket sjuk arbete ni har gjort, haten av för er, blev riktigt bra detta
Tack.H Hans G2 skrev:
Svårt att svara på exakt antal timmar men utan att överdriva så är vi nog närmre 4000 arbetstimmar...
Tyvärr fotograferade vi inte alla utrymmen innan vi började, de första tre rummen har begränsat med bilder. Tanken är att sätta ihop före- och efterbilder för varje rum, det är ju den effekten man vill se!
Liknande trådar
-
VA/LTA Kommunen vill betala i stället för att gräva - hur tänka?
Vatten & Avlopp -
Hur långt ner måste man gräva ner en vattenledning
Fritidshus -
Hur nära gräva stensatt torpargrund?
Grund & Markarbeten -
Hur svårt är det att gräva själv?
Grund & Markarbeten -
Tillåtet att begrava rådjur på tomten?
Juridik