mexitegel mexitegel skrev:
Dränbrunnar säljs på rinkaby rör, men de är ju 2 meter långa. Vill man ha kortare så är tipset är att hålla utkik när markgubbarna är i farten på något bygge och se om man kan få lite spillbitar mot någon påse bullar.
De säljs i rålängd om två meter, sen sågar man bort det som sticker upp.
 
Lite uppdateringar från det gångna året.
Bilderna är från det sista rummet vi grävde ur.
Sista bilden i senaste inlägget var när betongen till golvet höll på att torka.
Därefter var det dags att ta tag i taket. Tyvärr satt där en tvärregel för att förstärka de underdimensionerade reglarna. Denna behövde tas bort för att inte förlora för mycket takhöjd.
Renovering; byggarbetare jobbar på träbjälkar i tak, olagda elledningar, stenmur, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här tas den bort. Någon som anar trubbel med hållfastheten?
Givetvis blev det enorm svikt på golvet ovan men vi ville inte tappa takhöjd i rummet som vi just grävt och gjutet så vi ville inte förstora reglarna.

Först provade vi med att halvera CC-avståndet från 600 till 300 vilket hjälpte en hel del men jag vill ju ha golvet stomt, så nära sviktfritt som man kan komma utan att påverka takhöjden.

Så jag caddade upp plåt-förstärkningar och körde i lasern på jobbet. Dessa skruvades sedan i reglarna med ankarskruv.
Undersidan av en säng med träribbor och metallstöd, synliga skruvar, monterad mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samtidigt som plattorna skruvades pressade vi reglarna med stämp så att dom blev helt raka.
Precis lagom tills alla 320 skruvarna vad satta så kommenterade en kompis att: ja just nu blir det ju bra men efter lite tryck och vibrationer så kommer skruvarna att börja svikta i regeln men det tar nog några år...

Jag ville inte chansa så en ny plan togs fram.
Tre kartongförpackningar med bultar och muttrar på betonggolv. Industriella fastsättningselement. Olika storlekar och standarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruv, mutter och brickor...
Byggarbetsplats med takförstärkning, träbjälkar och metallplåtar monterade ihop, konstruktiv detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par arbetsdagar senare hade alla hålen i plåtarna borrats upp och även rakt genom reglarna.
Genomgående skruv och mutter monterades därefter och drogs med moment-nyckel till korrekt sträckgräns.
Plåtarna är 3mm tjocka och sitter monterade på båda sidor om varje regel.
Låt oss säga som så, nu sviktar det verkligen inte!

Därefter fylldes utrymmet mellan reglarna med stenull.
För att inte få en bastrumma skulle jag rekommendera att man fyller upp regelhöjden + 10-20% mer då stenullen inte expanderar så mycket som den optimistiska tillverkaren påstår.
För att få det tätt sattes sedan åldersbeständig plast.
Byggarbetsplats med synlig isolering och plastfolie, troligtvis ett tak under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svagt ljus, byggarbetsplats, plastskydd med teckning, tegelvägg, en person skymtar, informell signatur och datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kompisen som hjälpte mig passade på att förse oss med lite konst medans jag gick och hämtade vars en kopp kaffe...

Plastfolie hänger från taket, tejpad, med tegelvägg och nätkonstruktion synlig i en ofärdig byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allting tejpades...

Undersida av en byggnadsstruktur med plastfolie, träreglar och murade tegelstenar, antagligen en del av en krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sedan sattes distanser då de gamla reglarna var 5mm större på höjd och bredd jämfört med de nya som monterades emellan de gamla. Hur gamla kan de gamla reglarna vara? När byttes standard-dimensionerna ut på reglar?

Tak och vägg i grovkonstruktion med OSB-skiva, isolering synlig, byggmaterial, pågående byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

11mm OSB sattes på plats.
Detta gjordes innan väggarna putsades då jag ville att OSBn skulle fästas i reglarna i ramen.

Brun laminatgolv möter vit vägg, med distansblock för expansionsmellanrum vid installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet valdes och lades på plats i källaren för att se om det skulle bli snyggt samt matcha färgen som valts till väggarna.

Tomt rum med trägolv och vita väggar, något slitet, möjligt renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är rummet med golvet lagt och väggarna putsade.

Ett pågående renoveringsrum med spotlights, oskyddade väggar och diverse byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet täcktes, ett tillfälligt arbetsbord sattes ihop, kompisen var väldigt nöjd med sin konstruktion. Oklart hur många gånger han kommenterade denna men det var MÅNGA!
Huntonit-undertak sattes på plats, hål borrades och spottar monterades.
Vi valde att köra spotlights i hela källaren och Hide-a-lite comfort G4 med tune-funktion valdes.
Det var ju så klart bland de dyraste spottarna på marknaden men de var värda varenda krona, resultatet med otroligt fint!

Ett pågående byggprojekt inomhus med verktyg och byggmaterial synliga. Oavslutade väggar och golvskydd applicerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är väggarna målade. Hoppas nu bara att väggfärgen samspelar med golvet...

Ett tomt hörn med trägolv, vita väggar och synliga svarta kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mjölk-pappen är bortplockad, här är resultatet!

Träimitationsgolv, vinflaskställ, svart fläkt, del av genomskinlig behållare, bit trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev riktigt snyggt enligt mig, jag är helnöjd.
Jag slipade betonggolvet innan vi la klinkers men flytspacklade aldrig.
Golvet blev inte helt plant med det blev bra ändå.

Förrådsrum med vinhyllor, kartonger, lagringslådor och oorganiserade föremål, artificiell belysning, obefintlig inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinställ och förvaring på plats.

Tomt rum med beige väggar, brunt golv, projektorduk och synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även ventilationen är nu på plats.
Det går inte att få in riktigt bra ventilation i källaren utan att göra väldigt stora ingrepp.
Jag valde en kompromiss så i alla rummen borrade vi med 180mm kärnborr och monterade sedan växlande ventilationsaggregat med värmeåtervinning. Dessa är väldigt dyra men efter att ha haft dom inkopplade ett antal månader så måste jag säga att jag ändå är nöjd med resultatet.

Organiserad förvaring med genomskinliga lådor fyllda med diverse föremål på hyllor i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är inneväggen helt täckt med förvaring.
Tanken är att sätta draperi för detta och sedan göra en vin- och whiskeyhörna med bord, fåtöljer och en liten soffa.

Här är en närmre bild på ventilationsaggregaren.
Väggfäst elcentral med sladdar, knappar och indikatorlampor i ett rum med ojämn väggyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kostar närmre 10.000kr stycket och det åtgick 6st för att uppfylla boverkets regler för ventilation.

Uppdateringar kommer att följa för de andra fem rummen i källaren...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Andreas5 och 30 till
  • Laddar…
Du är en sjuk sjuk man! Väldigt imponerande arbete och vilket jäkla slit, men du lär ju inte ha behövt gymkort på några år. Hur många arbetstimmar har ni kommit upp i på en höft?
Ska bli väldigt kul att se före- och efterbilderna nu när du närmar dig målet!
 
  • Gilla
coccon och 1 till
  • Laddar…
F
Vilket vansinne!
 
vilket sjuk arbete ni har gjort, haten av för er, blev riktigt bra detta
 
H Hans G2 skrev:
Du är en sjuk sjuk man! Väldigt imponerande arbete och vilket jäkla slit, men du lär ju inte ha behövt gymkort på några år. Hur många arbetstimmar har ni kommit upp i på en höft?
Ska bli väldigt kul att se före- och efterbilderna nu när du närmar dig målet!
Tack. :)
Svårt att svara på exakt antal timmar men utan att överdriva så är vi nog närmre 4000 arbetstimmar...
Tyvärr fotograferade vi inte alla utrymmen innan vi började, de första tre rummen har begränsat med bilder. Tanken är att sätta ihop före- och efterbilder för varje rum, det är ju den effekten man vill se!
 
  • Gilla
Julius Bohem och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.