J Jerfed skrev:
Jag tror även @bossespecial kan vara till hjälp.

Tolkar ditt tidigare inlägg som att du har ett bjälklag med 6m spännvid med cc600 men delat vid 3m för en bärlina som är 4,2m.
Stämmer bra det. :)

P Per_Eriksson skrev:
Känns som man fäst upp alla balkskor med 2 spik och tänkt komplettera senare men glömt.

Fullspika/skruva dom, kortlar ni kommer det göra skillnad också för då "hjälper" golvreglarna varandra bättre även på mitten.
Korskolva dvs som om ovan sagt kottlingar från överkant ena golvbjälken till underkant den andra i kors. styvar upp bra.

Inblandning av Lekakulor i betongen spar både pengar och rygg. Hållfastheten blir bättre än murat, o tätt nog.

• Gilla
Curre99
  • Laddar…
K kest skrev:
Korskolva dvs som om ovan sagt kottlingar från överkant ena golvbjälken till underkant den andra i kors. styvar upp bra.

Inblandning av Lekakulor i betongen spar både pengar och rygg. Hållfastheten blir bättre än murat, o tätt nog.
Ok, kan bli så att jag även gör detta.

Första etappen är nu klar. Vi följde förlaget som Oldboy gav och satte stämp på de längsgående reglarna, kapa av 50mm på ändan och fällde in ytterligare en tvärgående regel tillsammans med den befintliga. Vi spände stämpen tills vi inte vågade mer, dvs. vi lyfte den tvärgående regeln 5mm innan vi fegade ur.
Vi penslade på 0.75 liter lim på den gamla samt den kompletterande tvärregeln och skickade upp den. Fäste den med 40st 6x80mm träskruv för att avslutningsvis borra och fästa 13st 12x160mm vagnsbultar. Man kan väl se det som att vi tillverkade en limträbalk på 90x220mm. Innan balkskorna återmonterades för de längsgående reglarna stämpade vi dem individuellt och spände upp dom så mycket som gick.
Vi väntade några dagar för att limmet verkligen skulle hinna sätta sig och igår släppte vi stämpen. Cirka 3 av de 5mm som vi spände upp återgick men sen hände inte mer.
Golvet känns nu betydligt stabilare men inte riktigt så stabilt som vi kanske hade hoppats på. Överväger nu att även sätta lite kortlingar innan vi återmonterar isoleringen för att slutligen skruva upp OSB-skivor och undertak. Förhoppningsvis räcker dessa tillskott för att plattan ska upplevas betydligt stabilare...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hur har det gått? :)

Ramnemark Ramnemark skrev:
Hur har det gått? :)
Det har hänt ganska mycket. Ska göra en uppdatering av tråden ikväll men bilder och information.
Tack för att du påminde mig!

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Hur gick det med bilderna? :)

• Gilla
chrilleee
  • Laddar…
Ja snabbt går det inte men här kommer slutligen en uppdatering.

Efter att golvet hade blivit gjutet körde vi en putsning av väggarna vilket tog en stund men resultatet blev bra. Vitmålning silikatfärg och tada!
På bilderna nedan har vi precis lagt flytspackel på golvet.
Renoverat rum med nylagt flytspackel på betonggolvet, vita väggar och kablar längs hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyputsade väggar och nylagt flytspackel på golvet i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Dags att lägga golv. Tog en stund att bestämma sig för golvtyp och läggning men till slut blev det 30x60cm med 1/3 förskjutning. Denna gång ville vi ha golvet 100% jämnt så ett väldigt stort antal nivådistanser har använts. Laser användes för att raderna skulle bli exakta.
Renoveringsprojekt med halvlagt klinkergolv och röda nivådistanser, verktyg och projektorduk i bakgrunden.
Skapa konto

Renoveringsprojekt med halvläggt golv av plattor och röda nivådistanser, verktyg och material utspridda.
Skapa konto

Golvinstallation med flytspackel, nivådistanser, vattenpass och byggverktyg i ett renoveringsrum.
Skapa konto

Det blev ändå rätt så ok runt den förbenade brunnen.
Ett provisoriskt lock har tillverkats, detta ska ersättas nån gång i framtiden när ork finnes.
Provisoriskt brunnslock på nyutlagt mörkt kakelgolv med nivådistanser synliga, gammal trasa och en sax.
Skapa konto

Färdigt resultat med väggar, golv och undertak med spotlights.
Nylagt flytspackel på golv med 30x60cm kakelplattor lagda med 1/3 förskjutning och nivådistanser.
Skapa konto

Nyrenoverat rum med 30x60cm grå klinker i förskjuten läggning, vitmålade väggar och spotlights i taket.
Skapa konto

Renoverat rum med nygjutet golv, vitmålade väggar och undertak med spotlights før installation av hemmabio.
Skapa konto

Tänkte avsluta detta rum med en före och efter bild.
Om jag blev nöjd med resultatet? jag säger bara: föreställ er en självgod Martin Timell med korslagda armar samtidigt som han fäller kommentaren "jodå så att ehh..."
Före och efter bilder av en källarrenovering, först rörigt och ofärdigt, sedan ljust och med klinkergolv.

Ett tag så kändes det dock som att vi aldrig skulle bli klara. För att försöka få motivation till att fortsätta hängde jag upp en gammal projektorduk och installerade den nya projektorn innan golvet ens var lagt. Satte mig därefter på en bit isolering och tittade på en film utan ljud sen kändes det lite bättre.
Vi bestämde oss framåt slutet av bygget för att rummet skulle bli en hemmabio.
Bilder kan dyka upp på denna vid ett senare tillfälle men det är kanske i fel underkategori för att publiceras i denna tråd?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
saiter och 18 till
  • Laddar…
Grymt bra jobbat. Snacka om vansinnesprojekt :D

Med andra ord har/hade du mycket överskottsenergi som behövdes bli av med? ;)

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Hittade den här tråden av en slump för en kvart sen. Spännande läsning. Vilket jobb ni lagt ner. Mycket imponerande! (och lite vansinnigt ;))

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Då var det dags för det sista rummet som jag tänker gräva ut i mitt liv.
Har publicerat några bilder av detta, tidigare i tråden, innan första spadtaget var satt.

För att slippa bära all leran genom den färdigställda delen av källaren letade vi upp ett lämpligt ställe att gräva under husgrunden där hinkarna kunde forslas ut.
Här ska hålet vara!
En spade lutad mot ett hus med vit fasad och svart sockel nära grävplats och byggmaterial med en fiberkabel och stenplattor.
Skapa konto

Och så fanns det så klar rör i marken. Fick kapa röret och varje gång som vi avslutar arbetet för dagen får vi sätta tillbaka rörbiten...
Utgång från en husgrund med grävd öppning, spade, skottkärra och slang på gräsmark.
Skapa konto

Ett större dörrhål kapades upp med en vinkelslip av modell större.
En pågående källarrenovering med grävd grop, synliga rör och arbetsmaterial.
Skapa konto

Här är några bilder en bit in i grävandet. Självklart fanns det fler rör i vägen...
Delvis utgrävd källare med synliga rör och kablar, verktyg och en traditionell gatubelysning som lyser upp rummet.
Skapa konto

Pågående källarutgrävning med synliga jordväggar, rör i taket och spadar lutade mot väggen.
Skapa konto

En källarutgrävning med synliga rör, kablar och jordhål med upplyst gult ljus.
Skapa konto

Utgrävning i källare med spadar, belyst hål i vägg och synlig lergolv samt husgrund.
Skapa konto

Pågående grävarbete i källare med synliga jordväggar, stora rör och spade, upplyst av gult ljus.
Skapa konto

Pågående källarrenovering med utsatta rör i marken, synlig hink och spade, i varmt ljus från gammal gatubelysning.
Skapa konto

Utgrävningsarbete i källare med synliga rör och kablar mot en grävd jordvägg och tegelstenar.
Skapa konto

Halvfärdigt utgrävning i källare med gul belysning som visar en hink, spade och del av en murad vägg.
Skapa konto

För att inte knäcka psyket totalt valde vi denna gång att köra med en mindre container som går lättare att fylla. Den 14 kubik container som vi tidigare har använt kändes riktigt jobbig att fylla.
Totalt beräknas 50+ ton behöva grävas ut i detta utrymme.
En röd container överfylld med lera placerad på en gräsmatta, med grönska och ett hus i bakgrunden.
Skapa konto

Nu så är gjutningsarbetet igång igen, samma procedur som tidigare urgrävningar.
En förändring som vi gjort till skillnad från tidigare är att vi har fuktskydd mellan marken och fundamenten som väggarna står på. Från början använde vi Icopal Macoflex men en bit in i gjutandet upptäckte vi att det är Icopal Membran som ska användas. Verkar riktigt bra men smakar det så kostar det, den är rejält dyr!
Källarutgrävning i pågående byggprojekt med synliga stödstolpar och rör genom grävområdet.
Skapa konto

Källarutgrävning under renovering med synliga rör och kablar, armeringsjärn i väntan på gjutning och delvis murade väggar.
Skapa konto

Om någon undrar kring ljuset så är det en gammal hederlig gatubelysning med ballast som vi har fått tag på, riktigt bra ljus blir det men färgspektret är lite väl åt det gula hållet...
Grävningsarbete i källare med synliga rör, uppkapad öppning i vägg och gatubelysning.
Skapa konto

Ongoing basement excavation with exposed pipes, construction shovel, and makeshift wooden supports.
Skapa konto

Källarrenovering med synliga rör, armering och gjutformar i trä, under varm belysning.
Skapa konto

Utrymme under renovering med exponerade tegelväggar och stora rör som går genom utgrävningen.
Skapa konto

När vi grävde ur det första rummet grävde vi endast 20cm in under bärande vägg. Då var ju förvisso tanken enbart att få ett hyfsat förvaringsutrymme och inte en torr källare med inomhusklimat. Gör om och gör rätt heter det väl?
Vi fick med andra ord gräva från utsidan av huset och sedan in under de bärande ytterväggarna. Dränagerör lades i botten och sedan göts väggarna upp med dubbel armering. Som gjutform används 20cm XPS300 som vi mot-fyller med makadam från utsidan under gjutningens gång.

Det gäller att vara lite försiktig då man aldrig riktigt vet vad man stöter på i marken och var. På bilden nedan syns inkommande el samt fiber.

För att det ska bli riktigt tätt fyller vi upp med expanderbetong mellan den gamla grundmuren och isoleringen, hela vägen upp till marknivå. Expander biter förbaskat bra i isolering och XPS är inget undantag. Det är i princip omöjligt att bryta loss isoleringen från expandern!

Utgrävning längs husgrund med synliga rör, kablar och isolering.
Skapa konto

Grundarbete med blå gjutformar och makadam vid husvägg för källarrenovering med synliga rör och kabel.
Skapa konto

Kvar att gräva och gjuta är nu cirka 4,8m yttervägg och därefter är det dags att dränera, isolera och gjuta golv. Vi har en förhoppning om att samtliga väggar ska vara färdiggjutna innan julafton men om vi hinner detta återstår att se.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
saiter och 8 till
  • Laddar…
tommib
Djupt imponerande. En sann inspiration ;)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Djupt imponerande. En sann inspiration ;)
Tack!
Om sanningen ska fram så när det verkligen tar emot med källarbygget brukar jag gå in och titta på din tråd för att inse att jag inte är den enda med extrema byggprojekt, sen känns det lite lättare! ;)

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Grymt bra jobbat. Snacka om vansinnesprojekt :D

Med andra ord har/hade du mycket överskottsenergi som behövdes bli av med? ;)
Ja i början var det nog så men nu när vi är närmare 2500-3000timmar in i projektet ska jag villigt erkänna att den överskottsenergin är uttömd. Hoppas bara att jag tar mig i mål...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Följer denna tråden och Tommib s då här finns mycket att hämta. Både dårskap under kontrollerade former men framförallt att några visat att det som inte borde gå går.. är själv knappt hundra timmar in i ett källar/stenspräckar utgrävningsprojekt och kommer ha vissa av era utmaningar att tampas med på sikt. Har funderat lite på kommande gjutetapper när jag väl kommer så långt. Ser att du haft form för färdig pågjutning 5-10cm innanför bef grundsula. Är det ett bärande syfte eller är det för att kunna fylla formen på ett smidigt sätt? Om det inte har ett bärande syfte har min tanke varit att fasa av bef sula för att kunna fylla form och sen mura/putsa igen fasning och få hel vägg. Tänker jag fel och missar något iom att du inte gjort så?

S skogsliden skrev:
Följer denna tråden och Tommib s då här finns mycket att hämta. Både dårskap under kontrollerade former men framförallt att några visat att det som inte borde gå går.. är själv knappt hundra timmar in i ett källar/stenspräckar utgrävningsprojekt och kommer ha vissa av era utmaningar att tampas med på sikt. Har funderat lite på kommande gjutetapper när jag väl kommer så långt. Ser att du haft form för färdig pågjutning 5-10cm innanför bef grundsula. Är det ett bärande syfte eller är det för att kunna fylla formen på ett smidigt sätt? Om det inte har ett bärande syfte har min tanke varit att fasa av bef sula för att kunna fylla form och sen mura/putsa igen fasning och få hel vägg. Tänker jag fel och missar något iom att du inte gjort så?
Hej, tack för att du följer tråden och ursäkta att svaret har dröjt, det har varit mycket att göra den senaste tiden.

Pågjutningen är helt och hållet för att underlätta att fylla formen.
Ska man blanda betongen såsom tillverkarna anser så blir den omöjlig att få i gjutformen under väggen. Vi har försökt att göra en kombination av så lite extra vatten som bara är möjligt och så lite pågjutning som möjligt utan att för den sakens skull omöjliggöra arbetet.
Nu med facit i hand så hade vi utfört arbetet väldigt annorlunda och nu på de två sista väggarna som vi har gjort så har vi faktiskt valt ett uppdaterat tillvägagångssätt.
Om möjligt, vilket det inte alltid är på innerväggar, så gräv ur under hela väggen och på utsidan av väggen. När det sedan är dags att gjuta, sätt formen dikt an insidan av väggen och låt pågjutningen vara på utsidan istället. Exempel på detta kan ses bland de sista bilderna som jag har lagt upp.

Har flera gånger tänkt tanken att gjuta innerväggen i linje med den befintliga för att sedan vinkla ut formen de sista 10-20centimetrarna och dagen efter gjutningen hugga bort överhänget. James och Lotta, som jag hänvisade till i det absolut första inlägget i tråden, använde denna metod.
Dock så kräver det att man har tid och ork att utföra detta dagen efter varje gjutning vilket jag insåg att vi inte skulle komma till att ha. Hinner man inte eller glömmer att utföra det i tid så har man ett mycket mödosamt jobb framför sig att i efterhand få bort klacken.
Kände även en överhängande (men kanske ogrundad) risk för extra/onödiga sättningar/sprickor av att gå hårt åt väggarna med 20kg borrhammare hela tiden. Vi kände därför att en pågjutning var acceptabel och dessutom har den många gånger visat sig väldigt användbar när den agerat avställningsplats för t.ex. öl (självklart alkoholfri sådan! ;)) som konsumerats under arbetets gång...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.