Uppdatering 3: blev även en liten avfuktare så länge innan jag hunnit fixa isolering och uppvärmning.

En vit avfuktare av märket Wood's på ett trägolv, ny ur förpackningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var det sista för idag!
 
  • Gilla
TriNitro och 2 till
  • Laddar…
A
P pinec0ne skrev:
Uppdatering 2: köpte mig en rikt-/planhyvel (Kity 636). Hoppas jag funkar bra tills jag hittar något rejälare :) en del renoveringsarbete för att få den i bra skick, blir en framtida tråd om det.

[bild]
[bild]
Sernbrandt antar jag!
 
mowatom skrev:
Sernbrandt antar jag!
Nej, det stället kände jag inte ens till :surprised: blir att hålla koll där ja... Denna köpte jag av privatperson på Blocket.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
mowatom skrev:
Sernbrandt antar jag!
Nej, den var kvar såg jag. Sernbrant har en för 500+moms.
 
A
Grön och silverfärgad tjocklekshövl med matarbord placerad i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mowatom skrev:
Nej, den var kvar såg jag. Sernbrant har en för 500+moms.
Japp, var inne och kollade nu. Den mindre modellen dock (635). Den är 200 mm, 636:an 260 mm.
 
A
Aha. Dock inga pengar.
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Ok!

Ja det hade ju definitivt varit trevligt med någon såg i den storleken. Får hålla lite kik på Blocket och fundera på vad man har plats till. Ska titta på Youtubern du tipsar om också. Är ju rätt sugen på SawStop-tekniken, men det verkar ju som att Festool bara kör det i sitt egen bord här i Europa. Tycker inte att det ser ut att vara det mest stabila, sen gör den ju en rätt djup grop i plånboken också :sweat:

Fint, ska jag också hålla utkik efter (y)
Festool gör många bra maskiner o verktyg men deras bordsågar anser jag vara lite för lättviktiga o rappliga när det kommer till finsnickeri. Mer väldigt pimpad o exakt byggsåg som e hyfsat portabel. Hade själv en Festool CS70 ett par år och även om jag hankade mig fram med den så var det ett rejält lyft att byta upp (ner?) mig till 200kg gjutjärnssåg från 1958.

Med det sagt skulle jag aldrig vilja snickra utan bordsågen. Visst kan man komma långt med sänksåg o kapgersåg men jag skulle finna vissa operationer väldigt omständiga o tappa många funktioner där bordsågen används för att göra fogar. Dessutom som tidigare nämnts är det inte många kapgersågar som är exakta nog att möbelsnickra med.
 
  • Gilla
Daniel_N och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Festool gör många bra maskiner o verktyg men deras bordsågar anser jag vara lite för lättviktiga o rappliga när det kommer till finsnickeri. Mer väldigt pimpad o exakt byggsåg som e hyfsat portabel. Hade själv en Festool CS70 ett par år och även om jag hankade mig fram med den så var det ett rejält lyft att byta upp (ner?) mig till 200kg gjutjärnssåg från 1958.

Med det sagt skulle jag aldrig vilja snickra utan bordsågen. Visst kan man komma långt med sänksåg o kapgersåg men jag skulle finna vissa operationer väldigt omständiga o tappa många funktioner där bordsågen används för att göra fogar. Dessutom som tidigare nämnts är det inte många kapgersågar som är exakta nog att möbelsnickra med.
Det är precis så jag uppfattat den. Det är egentligen bara säkerhetsmekanismen som lockar. Jänkarna verkar ju kunna få tag i lite rejälare grejer från SawStop.

Tack för bra input till frågan!
 
Har varit lite segt med uppdateringar, men det går långsamt framåt. Först lite nyheter på maskinfronten:
- Har baserat på tidigare inlägg beslutat att skaffa en bordssåg (model rejälare, ex Ejca L18 eller Wadkin Bursgreen AGS 10, alt. en mindre Inca Major till att börja med), eller en liten justersåg om tillfälle dyker upp. Varit lite tunt med dessa på blocket det senaste.
- Hittade en Luna spånsug billigt. Denna blir tillfälligt, vill ha en cyklon så småningom.
En Luna spånsug installerad i ett verkstadsutrymme med kopplad sugslang och dammsamlarpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Köpte mig även en riktigt fin bandsåg. Vet att många här rekommenderar att lägga lite mindre pengar på bandsåg för möbelsnickeri, för gitarrbygge som jag också vill göra är det dock fördelaktigt med en större. Denna kom ut väldigt nära där jag bor så det fick bli en sådan!
En grön Ejca bandsåg i ett verktygsfyllt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Har även rensat och frigjort yta i garaget, det är nu enbart tillägnat verkstaden. Riktigt skönt!
Verkstad med bandsåg, bordssåg och verktygsbänk, nyinköpta maskiner framhävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 6 till
  • Laddar…
Framsteg, tjusigt!

Du tänker rätt när det gäller bordsågar, möjligtvis kan Incan vara i underkant även om det är en bra såg. Ulmia är ett annat bra fabrikat som du kanske ska överväga också.

Grattis till bandsågen, säkert ett bra köp.
Kul att se att det går framåt, du har bra ytor.
//Ronnie
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Framsteg, tjusigt!

Du tänker rätt när det gäller bordsågar, möjligtvis kan Incan vara i underkant även om det är en bra såg. Ulmia är ett annat bra fabrikat som du kanske ska överväga också.

Grattis till bandsågen, säkert ett bra köp.
Kul att se att det går framåt, du har bra ytor.
//Ronnie
Ja jag är medveten om begränsningarna med Incan (främst ej lutningsbar klinga och storlek på sågbordet tänker jag). I så fall blir det en temporär lösning så att man kan komma igång, är lite otålig :p tack för tipset om Ulmia, blir en till att hålla utkik efter (y)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Grattis till sågen. Bättre finns knappast att köpa.
 
A axel_n skrev:
Grattis till sågen. Bättre finns knappast att köpa.
Tack, är väl så jag resonerade också :)
 
Och så en liten uppdatering om klimatet i garaget. Fick borra upp hål i taket och punktera plasten för att kunna mäta hur tjock isolering som sitter där, verkar vara 145 mm. Sedan tejpa igen hålen igen.
Måttband visar 145 mm isoleringstjocklek genom ett borrat hål i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter det blev det lite energiberäkningar. Har använt mig av http://www.energiberakning.se/ för att få fram rimliga u-värden för väggar, tak och platta. Jag fick då:
- Väggar: 0,48 W/(m2*K)
- Tak: 0,33 W/(m2*K)
- Platta: 1,182 W/(m2*K) (är väldigt osäker på om denna siffra stämmer för oisolerad platta, någon som har input?) http://www.energiberakning.se/SlabOnGroundFloor/SlabOnGroundFloor.aspx
- Garageport: räknat med samma som väggar, kommer att bygga en isolerad vägg innanför porten (som går att ta av de få tillfällen man behöver ta in något genom porten)
- Fönster: räknat med samma som väggar, kommer sätta igen och isolera
- Dörrar: inte en aning om u-värde på dessa, har därför gissat på 1,2 W/(m2*K)

Lite andra värden och antaganden för beräkningar:
- Årsmedelvärde lufttemperatur ute: 8,5 grader
- Årsmedeltemperatur mark under garage: 8,5 grader
- Medeltemperatur inomhus: 10 och 15 grader (antagit samma i hela rummet, ingen gradient mellan golv och tak)
- Seasonal coefficient of performance (SCOP) för luft-luftvärmepump: 3,8

Med dessa värden får jag elbehovet för en luft-luftvärmepump till 832 kWh/år vid 15 grader och 192 kWh/år vid 10 grader. Skulle tro att dessa siffror (förutsatt att värdet för plattan stämmer) är överskattade då vi även har en av långväggarna som sitter ihop med huset som jag inte räknat med. Hålla 10-15 grader verkar med andra ord inte vara någon stor kostnad med dagens isolering. Tänker att det därför är rimligt att redan nu sätta in en LLVP och se hur utfallet blir, blir det för dyrt så kan man se över isoleringen. Om man ersätter isoleringen i taket med 150 mm PIR och bygger på väggarna med 70 mm extra mineralull får jag istället 169 kWh/år (10 grader) och 730 kWh/år (15 grader). Inte särskilt mycket förbättring med andra ord. Detta förutsatt att mina beräkningar stämmer så klart, får dubbelkolla detta :p om någon upptäcker något som verkar orimligt eller om jag gjort någon rejäl tankevurpa så säg gärna till! Kan ju också göra ett inlägg i en annan forumsdel så klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.