Patrik440
P Pappa1986 skrev:
äter korv med bröd.
Kom på när jag stod i korvkön på Tändkulemotorns dag i Lysekil för en massa år sedan.

Det var ett äldre par före i kön, minns inte riktigt antalet korvar de skulle ha men 2-3 kanske och en av korvarna skulle ha både senap å ketchup men inte två strängar bredvid varandra utan så här skulle de ha det:
Vitt rum, brandvarnare på väggen, svart oregelbundet objekt målat med digitala färger rött och gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


🤔

/ P
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Kretikos och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Dottern säger att har man fyllt 50 är man en gammal gubbe (kvinnor blir gammal tjej). Jag har själv fyllt 50 så jag är gammal gubbe Jag har vänner som är 49, de är det inte. En kompis fyllde 50 och då sa hon till honom "nu är du en gammal gubbe".
Den äldsta i vårt kompisgäng ”fyllde gubbe” enligt oss andra både när han fyllde 30 och när han fyllde 40. Snart är det dags för 50, men han har redan gubbkeps och gubbig ”jag vet bäst och allt var bättre förr”-attityd så det blir svårt att han ”fyller gubbe” även vid 50.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
engs
O Orvar777 skrev:
Min största ”gubbvarning” är att jag konstant klagar på hur de yngre klär sig. Nu 90-tals mode, med förstora byxor, pottfrisyr osv. Ser inte klokt ut 😂
Fast ännu sämre när gubbar/tanter på 40+ ska vara ”down with the kids” och klär sig efter ungdomsmodet. En kollega på 50-nått kom på ett möte i sådana där pyjamasbyxor som blev inne bland högstadiebarnen under pandemin…

Angående topic så märker man hur lik man blir farsan. Tänker då främst på hur man beter sig, skaffar för rutiner och så.
Om man är typ hos svärmor och tvn står på, är nått lekprogram med massa kändisar (inget vi ser normalt) och man i bästa fall känner man igen en av de, som är äldre, resten kunde de ha plockat in direkt från gatan.
 
  • Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
Definitivt Gubbe när man blir erbjuden sittplats på buss/tåg/tunnelbanan...
Jag har inte ens fyllt 60. Höll på att skälla ut honom, men insåg att det är precis vad en gubbe hade gjort och hejdade mig.
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
När jag upptäckte att snapsen till sillen faktiskt var god. Inte bara ett medel för att bli fryntlig. Eller att jag använder ord som fryntlig utan att tycka att det är konstigt.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Eller när någon i en forumtråd sitter och funderar på vad en "gubbe/tant" är?😂
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
När jag var 25 år och satt på tunnelbanan så kom det in ett gäng tjejer med studentmössor, lite lätt onyktra. Den ena frågade övriga vad klockan var och fick svaret "vet inte, fråga gubben" och tittade åt mitt håll, så man kan tydligen bli gubbe rätt tidigt..
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
När jag var 16 var det en kvinna som hänvisade till mig som ”tanten” när hon sa något om mig till sitt barn (typ ”akta dig så att du inte krockar med tanten”).

Jag blev även kallad för en ”äldre dam” av ett gäng tonårskillar när jag var 30-nånting. Jag gick väl som en gammal tant eftersom det var snorhalt ute, men jag fick god lust att berätta för dem att jag är yngre än deras mammor.
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Ett säkert tecken är om man följt med en brud hem från krogen och på morgonen till frukosten bli presenterad för hennes barn istället för hennes föräldrar....

Edit: hennes vuxna barn tillika...
Påminner om en f.d. kollega som träffat en dam. Morgonen efter är han i köket och hon i badrummet. Plötsligt slits ytterdörren upp och in kommer en fyraåring som skriker "Vem är du? Var är mormor?".
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
Döden....

Plötsligt börjar egna och andras föräldrar dö och man tvingar lära sig om saker som bouppteckning och arvsskifte. När man rensar bland föräldens saker börjar man undra när det är dags för ens egna efterlevande att rensa bland ens saker.

Även jämnåriga har i vissa fall dött och man börjar fundera på vad som händer om det värsta skulle hända en själv. Man loggar in på minpension.se och kollar om man har efterlevandeskydd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Är 43 i år och nog har slutat med ketchup helt på korven för något år sedan. Sjukt!
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Är 43 och har aldrig haft ketchup på korven. Ketchup är ett jävla otyg.
 
  • Gilla
  • Wow
Isakare och 4 till
  • Laddar…
Känner igen senapen!

Har börjat plocka bär och baka matbröd...
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bra exempel! Min version är att jag inte kan tänka mig att ens prova en elscooter. Vägrar. Cyklar, elcyklar etc perfekta grejer men jag har något principiellt mot elscootrar, den höga tyngdpunkten, troligt katastrofal bromskapacitet där man vid en tvärbromsning kommer att kastas handlöst framåt i den upprättstående ställningen. Nix.

Däremot kan jag köra litet inlines då och då, skön nostalgikänsla och känner mig bekväm med bromsande etc där... snacka om att bli irrationell på gamla dar :)
Jag måste bara fråga vilken typ av elscooter du då tänker på. Det är nämligen så att jag själv blev gubbe för några år sedan. Då gav en medfödd sjukdom sig tillkänna. Denna har gjort att jag har svårt att gå. Därför köpte jag en trehjulig, ganska smal, elscooter (ingen permobil). Saken med den, är att det nästan är omöjligt att välta. Det går absolut inte att styra upp den på två hjul, och det ska till en helvetes brant backe, för att få ena hjulet att lätta, nör man står på tvären i backen.
Det "oerhört tunga" batteripaketet sitter ju underst.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bra exempel! Min version är att jag inte kan tänka mig att ens prova en elscooter. Vägrar. Cyklar, elcyklar etc perfekta grejer men jag har något principiellt mot elscootrar, den höga tyngdpunkten, troligt katastrofal bromskapacitet där man vid en tvärbromsning kommer att kastas handlöst framåt i den upprättstående ställningen. Nix.

Däremot kan jag köra litet inlines då och då, skön nostalgikänsla och känner mig bekväm med bromsande etc där... snacka om att bli irrationell på gamla dar :)
En elscooter tvärsbromsar inte och välter inte framåt.
Så här ser grannens ut, om hon kör i terrängen kan den ibland tippa, så man får ju ha lite koll på hur brant det är då, men annars är det bara att köra!
Svart och kopparfärgad eldriven rullstol/mobilitetsscooter med hög ryggstöd och korg framtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kanske blandar ihop det med elsparkcykel eller någon typ av elmoped?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.