Funderat kring det här med att ju äldre man bli, desto mer gubbe/tant blir man.

Som ett exempel så tänker jag på när man är barn och äter korv med bröd. Då är det givetvis enbart Ketchup på den smala korven som gäller.

Någonstans i 15-20års åldern så drar man 1 sträng med senap och 2-3 strängar med ketchup.

I 25-30 årsåldern så är det 50/50 på
Senap/Ketchup.

35+ så överger man ketchupen helt och kör med enbart Senap och givetvis med en tjock korvjävel.

Var är er version av att bli gubbe/tant?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Grannens Häck och 39 till
  • Laddar…
Intressant ämne helt klart. Fyllde 50 i Juli. Kom på mig själv för några år sen att tänka om vissa man känner och en del kändisar att dom börjar se gamla ut. Undrar vad dom tänker om mig. Senapen är klockren, haa.

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Minns när man var liten och föräldrarna stod med krökt rygg och luka ogräs på gårdsplanen. Minns jag tyckte det var helt sjukt att de kunde lägga tid på sånt. Nu kommer jag på mig själv att stå på min egen gårdsplan med krökt rygg och dra ogräs, då känner jag mig rätt gammal när jag tänker tillbaka, dessutom gör det ont i ryggeländet när man återtar vertikal hållning 😅

• Gilla
  • Haha
maria01 och 9 till
  • Laddar…
S
Är samma årgång som du... Klockren iakttagelse om korven, tjockare, mer köttig, starkare senap osv..
Jag gör samma reflektioner då och då om att man börjar va gubbe.. Gubbstöna när man sätter sig eller reser sig är ett tydligt tecken! Jag har dessutom börjat noja över när första ryggskottet ska komma.. O sen va lite allmänt gnällig över det mesta på jobbet.

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Bra exempel! Min version är att jag inte kan tänka mig att ens prova en elscooter. Vägrar. Cyklar, elcyklar etc perfekta grejer men jag har något principiellt mot elscootrar, den höga tyngdpunkten, troligt katastrofal bromskapacitet där man vid en tvärbromsning kommer att kastas handlöst framåt i den upprättstående ställningen. Nix.

Däremot kan jag köra litet inlines då och då, skön nostalgikänsla och känner mig bekväm med bromsande etc där... snacka om att bli irrationell på gamla dar :)

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Förutom alla krämpor man får så antar jag också att man tycker att allt var bättre förr ingår i kategorin att bli gammal också.

• Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
Man är gammal när man inte längre är intresserad av att fortsätta förvärva nya kunskaper och erfarenheter.

• Gilla
BAVA och 11 till
  • Laddar…
H
P Pappa1986 skrev:
Funderat kring det här med att ju äldre man bli, desto mer gubbe/tant blir man.

Som ett exempel så tänker jag på när man är barn och äter korv med bröd. Då är det givetvis enbart Ketchup på den smala korven som gäller.

Någonstans i 15-20års åldern så drar man 1 sträng med senap och 2-3 strängar med ketchup.

I 25-30 årsåldern så är det 50/50 på
Senap/Ketchup.

35+ så överger man ketchupen helt och kör med enbart Senap och givetvis med en tjock korvjävel.

Var är er version av att bli gubbe/tant?
Märker ingen skillnad, lika nyfiken på nya kunskaper och nya äventyr. Man har blivit klokare och mer erfaren med åren, annars ingen skillnad.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
När man hör vad ungdomar lyssnar på och tänker/säger nåt i stil med:

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Ett säkert tecken är om man följt med en brud hem från krogen och på morgonen till frukosten bli presenterad för hennes barn istället för hennes föräldrar....

Edit: hennes vuxna barn tillika...

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
sir_daniel och 31 till
  • Laddar…
Det finns såhär vid 42 ett par saker jag bestämt mig är för barn. Ketchup är otänkbart, liksom godis och läsk. Även pasta ser jag som barnmat som bara äts i nödfall. TV/streaming är också något för omogna.

Vidare har jag i stort sett helt slutat bry mig om vad andra tycker.

Det har också blivit pinsamt uppenbart för mig hur dåliga alla är på sina jobb. Det blir exempelvis tydligt när man som stockholmare råkar ut för Skolplattformen och den totala inkompetens som för demonstreras av både inköpare, förvaltare och leverantör. Gäller även journalister, politiker och byråkrater, vars utsagor om saker jag kan något om själv i stort sett aldrig är ens nära korrekta. Den enda rimliga slutsatsen bör då vara att även utsagor om övriga ämnen är av samma kaliber.

• Gilla
  • Haha
sir_daniel och 14 till
  • Laddar…
C
bonnier bonnier skrev:
Förutom alla krämpor man får så antar jag också att man tycker att allt var bättre förr ingår i kategorin att bli gammal också.
Ja, ju förr desto bättre! 😄

• Gilla
Koffe 1
  • Laddar…
För mig är det att plocka upp något, exempelvis en pappersbit, och veta att det är ca 50% risk att jag kommer skada mig på något sätt…….

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Stoffy och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Höstterminens start i Stockholm: När ungdomen plötsligt börjar klä sig som man själv gjorde i de tidiga 20 och de kallar det för "Y2K-stil".

• Gilla
  • Haha
  • Älska
sir_daniel och 9 till
  • Laddar…
När jag insåg att armarna har blivit för korta och fick masa iväg mig till optikern för att få läsglasögon.

När jag märker att jag säger saker som ”jag minns när jag var i din ålder” till vuxna människor.

Men det ska mycket till innan jag skaffar trekvartsbyxor eller vad de nu heter, dom där lite för korta byxorna som är det ultimata tantplagget. Det blir ju kallt om fotlederna.

Och jag gillar fortfarande inte senap.

• Gilla
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.