A
Men hur lyckades de komma förbi strandskyddet? Hade också velat bygga nära vattnet
 
  • Gilla
nnika och 4 till
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Sen tycker jag det ser ut som att det är en massa andra lösa förtöjningspålar nedanför tomten. Är det inte en riktig havstomt?
Vet inte vad du menar med en riktig havstomt. Men de äger inte marken ända ner till vattnet. Är en stor stamfastighet som äger biten ner mot vattnet och bryggor.
 
E emmlar skrev:
Vet inte vad du menar med en riktig havstomt. Men de äger inte marken ända ner till vattnet. Är en stor stamfastighet som äger biten ner mot vattnet och bryggor.
Jag tycker åtminstone att en "riktig" strandtomt är där tomten går hela vägen ner till vattnet och stranden är ens egen.

Var någonstans i Göteborg är detta?
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Men hur lyckades de komma förbi strandskyddet? Hade också velat bygga nära vattnet
Det skulle jag också vilja veta.
 
Läget är ju fantastiskt men jag hade personligen tyckt att det skulle vara väldigt trist att behöva lägga så mycket på att spränga samt på transporter etc. Det är ju inget som syns i själva huset när det väl står på plats. För 40 MSEK hade jag förväntat mig lite mer exklusiva lösningar om man ser till interiören men å andra sidan var det kanske inte det man var ute efter. Jag tycker Gert Wingårdh fått till det väldigt bra med atriumgården, sidobyggnader etc men för 40 MSEK finns det nog bättre hus i Göteborgs-området.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
När jag tittade på programmet så funderade jag mycket på hållbarhet som många pratar vackert om. Men hur fungerar det i praktiken? Att spränga och transportera bort tusentals ton sten för en enda bostad kan i alla fall inte kallas hållbart oavsett hur fint huset blev när allt var klart.
 
  • Gilla
Anne1515 och 24 till
  • Laddar…
N
S skydiver skrev:
Jag tycker åtminstone att en "riktig" strandtomt är där tomten går hela vägen ner till vattnet och stranden är ens egen.

Var någonstans i Göteborg är detta?
Skulle gissa Torslanda/Hjuvik-hållet. Att döma av riktningen för Stena-färjan i ett av klippen i programmet. Får inte alls ihop hur det skulle kunna vara längs med 158:an vilket är det enda andra riktiga alternativet jag kan se utifrån läget på huset.

edit: hade rätt

https://www.ratsit.se/19670126-Karl...a/mRhcMgkPLaXxVGdrESYY84eHT0LL0jx2ViQVKGqUqZM
 
  • Gilla
skydiver
  • Laddar…
M Mats Ranarp skrev:
När jag tittade på programmet så funderade jag mycket på hållbarhet som många pratar vackert om. Men hur fungerar det i praktiken? Att spränga och transportera bort tusentals ton sten för en enda bostad kan i alla fall inte kallas hållbart oavsett hur fint huset blev när allt var klart.
Transporter och hållbarhet rimmar inte! Tror inte någon räknar med sånt i ”miljötänket” tyvärr
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Jag tycker åtminstone att en "riktig" strandtomt är där tomten går hela vägen ner till vattnet och stranden är ens egen.

Var någonstans i Göteborg är detta?
Hjuvik, hamnfyrsvägen
 
Hade varit lite intressant om programmet gått in på ansvarsutkrävandet. Alltså någon måste ju verkligen fuckat upp totalt i sin offert, för många poster måste ju blivit det man uppskattade från början? Helt ofattbart vad någon, någonstans, måste skämmas nu.
 
  • Gilla
Grothras och 1 till
  • Laddar…
Man undrar om det har utförts någon radonmätning?
 
  • Gilla
nnika och 1 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
De verkar inte ha förstått att det blåser vid havet så jag undrar om de kommer att bo kvar.
Undrar om dom förstått att höststormar och saltvatten kommer nöta ner träfasaden väldigt fort samt fönstren kommer bli vita av allt salt.Har erfarenhet av sommarstuga i havsbandet där vi fick klä in fasaden i plåt pga aggresiva miljön
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
J
a.o.f a.o.f skrev:
De verkar inte ha förstått att det blåser vid havet så jag undrar om de kommer att bo kvar.
Blåser vid havet?
Om du visste hur många som bor precis så som de bor. Antingen på fastland eller på en ö. Antingen på väst, syd eller östkust. I alla möjliga typer av hus. Billigt som dyrt.
Bor du vid havet?
 
J
C carl fabian skrev:
Undrar om dom förstått att höststormar och saltvatten kommer nöta ner träfasaden väldigt fort samt fönstren kommer bli vita av allt salt.Har erfarenhet av sommarstuga i havsbandet där vi fick klä in fasaden i plåt pga aggresiva miljön
Låter märkligt.
Det finns ju hundratusentals hus ”i havsbandet”. Allt som oftast i trä.
Det har jag själv erfarenhet av. Sommarhus byggt 1965, 200 meter från havet i norra Bohuslän utan bebyggelse runtkring.
Visst får man måla om något oftare än inåt landet. Särskilt sidan mot just havet. Men klä in huset i plåt - Driver du med oss? :)
Vet du hur husen i allmänhet är byggda i kustsamhällena? I trä.

Vita fönster av salt?? Något mer smutsiga kanske.
Men du vet inte vad du pratar om... Det är uppenbart. Detta är ett av många, många och åter många tusen hus som ligger precis på samma sätt. Husen står där och man ser ut alldeles utmärkt genom fönstren. Jag lovar :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Grothras och 6 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Blåser vid havet?
Om du visste hur många som bor precis så som de bor. Antingen på fastland eller på en ö. Antingen på väst, syd eller östkust. I alla möjliga typer av hus. Billigt som dyrt.
Bor du vid havet?
Ja, några meter från havet på en ö i Bohuslän. Mina fönster har dessutom alltid en hinna av salt.
 
  • Gilla
nnika
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.