Men GRAND DESIGN är väl dedikerat till spektakulära byggen?

• Gilla
attefall och 2 till
  • Laddar…
L Thyrfalk skrev:
Så konstigt tidsfördelning av olika moment i programmet. Med 12 minuter kvar av avsnittet är huset ett tomt öppet skal sen hopp så är det klart och man får se programledaren spendera 5 minuter för att långsamt smyga fram till huset.
haha. Och när SVT”s byggprogram avhandlas här på forat brukar det bli kritiserat för exakt motsatsen. För mkt fokus på inredning och känslor och inget på själva bygget :)

• Gilla
Alnervik och 1 till
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Men GRAND DESIGN är väl dedikerat till spektakulära byggen?
Jag tycker programmen från England och Australien haft mycket mer ”billiga” men annorlunda hus. Folk som byggt av bildäck, byggt av träd man fällt själv i skogen, byggt på en nåt eller liknande. Inte bara svindyra hus.
Jag skulle vilja se mer sånt!

• Gilla
Stingray468 och 5 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
haha. Och när SVT”s byggprogram avhandlas här på forat brukar det bli kritiserat för exakt motsatsen. För mkt fokus på inredning och känslor och inget på själva bygget :)
Mja jag tycker då det var rätt mycket kvar att bygga innan de hoppade till färdigt för visning.

Man börjar ju inte tapetsera så fort skelettet är uppe.

SVTs Husdrömmars problem är ju snarare att halva programmet går till att lära känna byggfamiljen.

• Gilla
sette
  • Laddar…
Jag gillar även utsidan, med alla trädäck och trappor som binder ihop det hela. Det jag skulle känna oro för är: Hur länge håller sig träet fint, måste det oljas/skrubbas och vilket projekt då allt måste bytas ut..
Tror att jag ska starta upp några Elon-butiker jag med ;)

Maria T Maria T skrev:
Kanske är en ägare av en ICA-butik??

Jag (brukar inte ha) har inga problem med vad folk gör av sina pengar, i vårt närområde såldes en tomt 2018 som är uppe på en bergsklack och där köparen spränger sig in och gör en hiss upp till huset, tycker det är annorlunda men spännande och jag bryr mig inte det minsta om varifrån hen har fått sina tillgångar, fått råd, att låta uppföra detta hus.

Men när jag såg detta program, och såg hur de liksom ryckte på axlarna över att husbygget blev så mycket dyrare, så känner jag en liten ilska... Kan bero på situationen som vi alla befinner i oss nu p g a Covid-19, där många blir av med sina jobb, många fler får söka arbete på platser de helt klart är underkvalificerade till medan de som arbetar inom vården går på knäna, går under.

Grand Design i all ära, men tycker programmet gått lite över styr. Var det inte containerhus som de började med?

So kill me...
Han äger ELON-butiker i tre olika städer samt sitter med i styrelsen för ELON sverige.

En av anledningarna till att man kanske blev lite chockad/överaskad av summorna vad kanske att familjen ändå upplevdes som rätt lågmälda och kändes som helt vanliga svenssons. Inte en massa överflöd med fancy designerkläder, blingbling och porschar. Pappan hade mycket väl passat in som butiksbiträde i en ELON-butik.

• Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
D Danne12345 skrev:
Jag tycker programmen från England och Australien haft mycket mer ”billiga” men annorlunda hus. Folk som byggt av bildäck, byggt av träd man fällt själv i skogen, byggt på en nåt eller liknande. Inte bara svindyra hus.
Jag skulle vilja se mer sånt!
jag håller med dig men svårt att hitta folk som bygger sånt i lilla Sverige och dessutom vill vara med på tv

Kul att se vad pengar kan göra. Själv blir jag ganska nöjd med mitt gamla kataloghus när jag ser det där. :)

• Gilla
sijo 50
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Inte en massa överflöd med fancy designerkläder, blingbling och porschar. .
Han körde i alla fall en Tesla, vilket är lika mycket bling som Porsche för mig.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Helrätt hus ! äskar också träulliten
Nästa hus blir i detta med!
Det är väl jättebra att det kostade 40 mille!
Tänk vad folk dom pengarna föder byggarna o leden neråt!
Finns ju folk som får lite pengar o flyr till Spanien direkt !

• Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Jag tappade hakan när dom hade en byggbudget på 12 mkr för en arkitektritad villa på 400 kvm. Dessutom med omfattande markarbete. Vore intressant om programmet gått in lite mer på ekonomin eftersom det verkar vara så sjukt amatörmässigt i byggbranschen. Ingen kan räkna realistiskt. Jag med min ringa byggerfarenhet (byggt ut min villa) fattade att det a l d r i g skulle gå att göra det under 50’ kvadraten. Dvs 20 millar för bygget. Sedan blev det 30. Som sagt, detta lämnar Grand Designs okommenterat och det är lite oansvarigt att inte ta upp den tråden. Det är genomgående i hela serien. Och det göder attityden om att ”det blir alltid dyrare än vad vi sa” bland byggare.

• Gilla
Anne1515 och 8 till
  • Laddar…
Karlia
Underbar utsikt!

J jannebmw skrev:
Helrätt hus ! äskar också träulliten
Nästa hus blir i detta med!
Det är väl jättebra att det kostade 40 mille!
Tänk vad folk dom pengarna föder byggarna o leden neråt!
Finns ju folk som får lite pengar o flyr till Spanien direkt !
Vad är det för bra med det? Den som räknat på detta är ju antingen helt inkompetent eller djupt ohederlig. Tragiskt.

Min gissning hur dom kom fram till 12 miljoner:

Surfat på Internet. Fått tips om att det kostar 15-25’ kvadraten att bygga. Dragit till med 30’ för att vara på ”säkra sidan”. 400x30=12 millar. Klipp till verkligheten.

• Haha
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Helt sjukt att det enda folk hänger upp sig på är vad det kostade och hur fel det är att lägga så mycket pengar på ett hus. Tycker det blev ett kanonhus, kul att se! Men som påpekats tidigare så hade det varit intressant om fokus shiftades från felaktiga budgetar och kraschade tidplaner till konstruktion/arkitektur och installation.
Är nog inte programledaren som lägger fel fokus som många verkar tro utan snarare tv4as produktionsteam.

• Gilla
afSchinken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.