I säsongsavslutningen av Grand Designs 2020 får vi följa Fredrik och Sofie när de bygger sitt tredje hus. Den här gången ska det bli perfekt. De har köpt en bit bergig tomt i Göteborg där de ska sänka ner ett atriumhus i suterräng. Men de stöter på flera hinder på vägen som gör att bygget fördyras och drar ut på tiden.


Du kan läsa artikeln här: Atriumhus av Wingårdh nedsänkt i berget i Göteborg - Grand Designs
 
Vansinnigt mycket pengar för ett hus åt två personer! Kan dom få igen pengarna när det ska säljas?
 
  • Gilla
svanstrom och 2 till
  • Laddar…
En duktig moderator kan säkert flytta hit de inläggen hit.
 
Kul när någon som har någon tar ut svängarna såklart men ändå förundras man över logiken när man lagom till barnen flyttar hemifrån börjar bygga ett hus på 400m2.
Det syntes så väl på dem att detta mest var gubbens drömbygge. När frun står och säger in i kameran att hon hade trivts lika bra i en liten stuga så trodde jag att det skulle börja komma ånga ur öronen på honom :p
Onekligen drog det iväg mycket pga sprängningarna och transporterna. Undra vad det hade slutat på om de bara skippat källarplanet och nöjt sig med ett enplanshus på nätta 200m2? De hade ju sluppit massor av sprängning då.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Ett väldigt fint hus som har allt. Jag vill gärna veta vad man räknar med för driftskostnader för huset? Antagligen är det bergvärme.

Har man hur mycket pengar som helst kan man ju låta ett sånt bygge flyta på oavsett kostnad. Jag undrar dock om det utgick något vite/ansvarsförsäkring för den som hade planerat bygget, då man rimligtvis borde veta både vad en fullastad lastbil väger, samt vad vägen har för viktgräns? Det luktar slarv lång väg. Jag hade nog antagligen struntat i undervåningen och sluppit sprängningen då det verkar vara all markentreprenad som kostar multum. Tomten är ju så pass stor att man borde fått plats med ett ganska vettigt enplanshus? I värsta fall byggt ett attefallshus i nåt hörn om man har mycket gäster.

Kul dock med folk som inte snålar :) Utsikten är helt magisk oavsett årstid.

/S
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
De verkar inte ha förstått att det blåser vid havet så jag undrar om de kommer att bo kvar.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hyfsad miss på budgeten som var på 22mille, och plötsligt blev 40mille...
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
LoweW
rampante rampante skrev:
Hyfsad miss på budgeten som var på 22mille, och plötsligt blev 40mille...
Var det inte 9Mkr för tomt + 22Mkr för hus? Fortfarande en miss på 9Mkr men ändå inte dubbla det.

Förtydligande: När han i slutet av programmet sa att det gått för 40Mkr menade han väll inkl tomt på 9Mkr?
 
Tomten kostade 9,4 och budget för huset 12 MKR. Totalt hamnade de på 40 MKR.
 
  • Gilla
Juthstrand och 3 till
  • Laddar…
Kommer ni leva sparsammare nu?
”Jo man får väl snåla in lite” svarar frun.

Hmm, om man kan klara en ökad kostnadsmassa om 10msek så är nog vardagens utgiften minska problemet. Tror nog de hade marginaler att gå över x3 budget.
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
9 för tomten och 22 i totalbudget... tolkade jag det som, men kan ha fel
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Tomten kostade 9,4 och budget för huset 12 MKR. Totalt hamnade de på 40 MKR.
Ja, så minns jag det med
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Sen tycker jag det ser ut som att det är en massa andra lösa förtöjningspålar nedanför tomten. Är det inte en riktig havstomt?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Kommer ni leva sparsammare nu?
”Jo man får väl snåla in lite” svarar frun.

Hmm, om man kan klara en ökad kostnadsmassa om 10msek så är nog vardagens utgiften minska problemet. Tror nog de hade marginaler att gå över x3 budget.
Den kostnadsökningen är inga problem för honom.
 
  • Gilla
Ättekullen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.