Ja, jag kan väl hålla med om att den kostar lite, men jäklar vilken funktionalitet!E etompau skrev:
Efter att ha kämpat med Telldus och även parallellt med ett system från Futurehome, trodde att jag skulle kunna ersätta Telldus med det.
Men det hade inte stöd för 433, men framförallt så skulle man in i ett mystiskt programspråk om man vill göra det minsta som var avancerat.
Dessutom var det ständiga avbrott i kommunikationen mellan prylar, och tveksam utveckling.
Så med senaste dagarnas framgång så är jag ju helt lyrisk.
Nod nr 117 är implementerad idag, och räknar med att vara helt färdig till helgen, det är bara några mindre viktiga brytare kvar, och två dörrkontakter till altanen.
Så nu kan jag rulla in i julledigheten, som börjar imorgon, med att skapa automatiseringar, och bara ha roligt 😀
Så jag säger - krossa spargrisen, du kommer inte att ångra dig!
Den gamla skiten ligger på hallgolvet nu - skönt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag avvaktar nog in på nästa år. Telldus har nu flera gånger lovat nyheter och förbättringar. Jag ger dom lite mer tid ...
Sedan har de tre systemen som jag har i drift på något sätt "mognat", grejorna rullar på med schema och diverse styrningar, men visst, det hade varit kul att testa lite nya grejor.
Sedan har de tre systemen som jag har i drift på något sätt "mognat", grejorna rullar på med schema och diverse styrningar, men visst, det hade varit kul att testa lite nya grejor.
Men jag tänker också på finessen att "mosa ihop" tre system till ett (om det nu är möjligt).E etompau skrev:Jag avvaktar nog in på nästa år. Telldus har nu flera gånger lovat nyheter och förbättringar. Jag ger dom lite mer tid ...
Telldus nya system kommer ju varken att ha stöd för 433 eller Zwave, så jag tycker att det i grunden var ett ganska dåligt utgångsläge för mig.
Min önskan är att bara ha ett system, där jag har allt.
Jo man får väl kolla in mellandagsrean...😉Hannuse skrev:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7166980
Som många verkar uppfattade det så är 433-delen Homeyn lite klenare än Telldus.
I alla fall klenare än min Telldus med extern antenn.
Detta märktes när jag flyttade runt en Nexa (433) väggbrytare för att hitta en bra placering.
Denna brytare styr två armaturer via en Zwave-puck, så det är bra om den fungerar, så kan man köra på det hederliga sättet ibland, och inte bara via mobilen.
Det var vissa delar av köket som denna inte fungerade i, men på vissa ställen var det perfekt, och med Telldusen var det problemfritt.
Så, lite klenare är den trots allt, och det är naturligvis synd, men ingen "vattendelare" för mig i dagsläget, jag hittade en bra placering, så det löste sig.
I alla fall klenare än min Telldus med extern antenn.
Detta märktes när jag flyttade runt en Nexa (433) väggbrytare för att hitta en bra placering.
Denna brytare styr två armaturer via en Zwave-puck, så det är bra om den fungerar, så kan man köra på det hederliga sättet ibland, och inte bara via mobilen.
Det var vissa delar av köket som denna inte fungerade i, men på vissa ställen var det perfekt, och med Telldusen var det problemfritt.
Så, lite klenare är den trots allt, och det är naturligvis synd, men ingen "vattendelare" för mig i dagsläget, jag hittade en bra placering, så det löste sig.
Logga in
Skapa konto
Det är tre skilda platser jag har grejorna på, så det blir lite mer komplicerat och dyrt att migrera dessa till en homey-lösningHannuse skrev:
Telldus kommer att ha kvar stödet för 433/Z-wave i bef. Znet och Telldus Live.
Får som sagt se vad som händer nästas år.
Aha, d
Aha, då förstår jag, det blir lite mer omfattande.E etompau skrev:
Idag lanserades en Homey Pro Mini.E etompau skrev:
Men det verkar gå åt samma håll som Telldus vad gäller protokoll, ingen 433 eller Zwave:
https://homey.app/en-us/homey-pro-mini/
Funderade lite på hur jag skulle lösa mina "timers" som jag har haft i tidigare systemet.
Men Homey hade ju "Viritual devices", så jag testade att installera det.
Och precis vad jag sökte!
I Telldus skapade jag en fiktiv 433-brytare, och det funkade ju också, men här har man en dedikerad finess för detta.
Fungerade jättebra, så nu har jag en knapp som ger 3 timmar motorvärmare - perfekt!
Men Homey hade ju "Viritual devices", så jag testade att installera det.
Och precis vad jag sökte!
I Telldus skapade jag en fiktiv 433-brytare, och det funkade ju också, men här har man en dedikerad finess för detta.
Fungerade jättebra, så nu har jag en knapp som ger 3 timmar motorvärmare - perfekt!
Logga in
Skapa konto