Homeyn blir ju bara roligare desto mer jag sätter mig in i funktionerna, och framförallt att den verkligen fungerar så oerhört smärtfritt.
Hittade av en händelse att det finns stöd för det GPS-halsband som katten har, och på den vägen blev det.
Så nu ser jag när katten är på väg hem, då tänds och ändras belysningen på plafonden i hallen till grönt ljus.
Då vet jag om han är inne på tomten, eller om han är på äventyr.
Inte det viktigaste i världen kanske, men oerhört roligt.
Hittade av en händelse att det finns stöd för det GPS-halsband som katten har, och på den vägen blev det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så nu ser jag när katten är på väg hem, då tänds och ändras belysningen på plafonden i hallen till grönt ljus.
Då vet jag om han är inne på tomten, eller om han är på äventyr.
Inte det viktigaste i världen kanske, men oerhört roligt.
Logga in
Skapa konto
Installerade först Tibber i Homeyn, för att hantera min elmätare.
Men sedan provade jag Home Wizard, och den hade ju en hel del fler möjligheter.
Där får man förutom ström, spänning, energi, effekt, energimängd (även per fas förutom totalt) även signalstyrkan på WiFi mätt från dongelns sida.
Det ger mer möjligheter (tänker jag) att logga "vanliga livet", även per fas, och se hur lasterna fördelar sig per dygn och vecka.
Utifrån det kan man sedan se om det finns utrymme, eller behöver omfördelas, ganska fiffigt tänker jag.
Vad använder ni för att logga elmätaren i Homey?
Ser att Homey släpper en egen dongel nu, finns att förboka:
https://homey.app/sv-se/homey-energy-dongle/
Men känns oklart om den även kan visa data per fas, det verkar vara mest totalsummor.
Och den nya "Energy Tab" finns som en beta, den verkar lite intressant om man vill styra på elpris, men jag avvaktar med denna i dagsläget.
Där får man förutom ström, spänning, energi, effekt, energimängd (även per fas förutom totalt) även signalstyrkan på WiFi mätt från dongelns sida.
Det ger mer möjligheter (tänker jag) att logga "vanliga livet", även per fas, och se hur lasterna fördelar sig per dygn och vecka.
Utifrån det kan man sedan se om det finns utrymme, eller behöver omfördelas, ganska fiffigt tänker jag.
Logga in
Skapa konto
https://homey.app/sv-se/homey-energy-dongle/
Men känns oklart om den även kan visa data per fas, det verkar vara mest totalsummor.
Och den nya "Energy Tab" finns som en beta, den verkar lite intressant om man vill styra på elpris, men jag avvaktar med denna i dagsläget.
Min Tibber Pulse kan se alla tre faserna individuellt. Men du kanske inte menade en Tibber Pulse utan endast själva appen Tibber?Hannuse skrev:Installerade först Tibber i Homeyn, för att hantera min elmätare.
[bild]
[länk]
Logga in
Skapa konto
Jo, jag väl lite otydlig där, men det är Tibber Pulse jag menar.Walle85 skrev:
Och med Home Wizard så ser jag "allt" även per fas.
Det vill säga, förutom ström, så är det energi, effekt och spänning, och en hel del annat.
Så jag kan gå in i loggen och se om jag till exempel får underspänning på någon fas, överlast eller hur mönstret ser ut över tid.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan tycka att Tibber Pulse bör kunna lägga till mycket av dessa parametrar i Homey.
I Tibber appen ser man ju Volt och Amp per fas, samt max och min förbrukning i W för dagen.
Ska testa att skriva till dem och se om de skulle kunna tänka sig att lägga det på deras backlog.
I Tibber appen ser man ju Volt och Amp per fas, samt max och min förbrukning i W för dagen.
Ska testa att skriva till dem och se om de skulle kunna tänka sig att lägga det på deras backlog.
Vad är skillnaden på Total tX deliver och usage?Hannuse skrev:Jo, jag väl lite otydlig där, men det är Tibber Pulse jag menar.
Och med Home Wizard så ser jag "allt" även per fas.
Det vill säga, förutom ström, så är det energi, effekt och spänning, och en hel del annat.
Så jag kan gå in i loggen och se om jag till exempel får underspänning på någon fas, överlast eller hur mönstret ser ut över tid.
[bild]
[bild]
[bild]
Mitt ärliga svar är: "Ingen aning".Walle85 skrev:
Men när jag tittar på datat så verkar "usage" vara mätarställningen (i konsumtionsregistret), så jag kan spekulera i att "deliver" kommer från det registret i mätaren som säger hur mycket som är levererat ut till nätet om man producerar från till exempel solceller.
Låter rimligt 👍Hannuse skrev:Mitt ärliga svar är: "Ingen aning".
Men när jag tittar på datat så verkar "usage" vara mätarställningen (i konsumtionsregistret), så jag kan spekulera i att "deliver" kommer från det registret i mätaren som säger hur mycket som är levererat ut till nätet om man producerar från till exempel solceller.
Förvirrande att de använder returned och delivered, hade varit enklare med samma benämning.
Nu har jag fått in båda luftvärmepumparna i Homeyn.
Detta är egentligen bara för att få koll på energiförbrukningen, och jag har tidigare haft detta implementerat i mitt gamla system.
Det är "puckar" som sitter dosmonterade, så detta var jag tvungen att montera bort, för att få dom närmare Homeyn när de skulle inkluderas.
Men väl inkluderade så fungerar det perfekt, även ut till garaget (kör Zwave).
Lite snyggt i alla fall att det går att välja passande ikoner i appen.
Och en bra sak var finessen med "alltid på" i Homeyn, som gör att dessa brytare inte går att manövrera av misstag.
Annars är det ju lätt hänt att man skulle stänga av värmepumpen när man bara vill ha mer info.
Detta är egentligen bara för att få koll på energiförbrukningen, och jag har tidigare haft detta implementerat i mitt gamla system.
Det är "puckar" som sitter dosmonterade, så detta var jag tvungen att montera bort, för att få dom närmare Homeyn när de skulle inkluderas.
Och en bra sak var finessen med "alltid på" i Homeyn, som gör att dessa brytare inte går att manövrera av misstag.
Annars är det ju lätt hänt att man skulle stänga av värmepumpen när man bara vill ha mer info.
Logga in
Skapa konto
"Alltid på", blockar det bara knappen i GUI't, eller även funktionalitet i flows? Om man vill blocka att någon slår av på av misstag men fortfarande vill kunna styra på t.ex. temperatur eller schema?Hannuse skrev:Nu har jag fått in båda luftvärmepumparna i Homeyn.
[bild]
Relevant fråga, hade inte tänkt på det.Walle85 skrev:
Provade nu att skapa ett "flow" som skulle stänga av värmepumpen, men det hindrades av denna inställning.
Så, en riktigt bra finess.
Man måste in i konfigurationen och ändra om man vill stänga av enheten, känns tryggt.
Smart att man kan låsa en styrning av en enhet. Att inte av misstag kunna styra en enhet var något som vi har framfört till telldus, men tyvärr har dom somnat in och helt slutat utveckla sitt system.
Hade inte Homey varit så dyr hade jag nog också migrerat från telldus-systemet.
Hade inte Homey varit så dyr hade jag nog också migrerat från telldus-systemet.