M Markarbetaren skrev:
Ja och jag vill absolut inte ha den utvecklingen i Sverige att man måste plocka fram ett laddat vapen så fort man ska ha en bjudning. Eller att det kommer nån dåre och hotar en för att man råkar gå på nåns mark.
maria01 skrev:
"jag bor på landsbygden otroligt lite inbrott här en av anledningarna kan vara att det finns mycket vapen här. när man blir bjuden till nån ser man oftast att det hänger laddade vapen som hänger i köken ovanför spisen
inte gömde som i sverige. har vid 2 tillfällen vart bort fössad med vapen för att jag gåt på nåns mark bara"
jag tror inte brotten på den svenska landsbygden har ökat bara mer polisanmälningar som har ökat och fler bedrägerier speciellt som exempel snöskotrar som stals nån månad innan nån ny modell kommer och så vidare

min familj hade åkeri sen 20 talet runt i hela sverige dom äldre har sagt hur mycket stölder det var på 40 50 talet med

Silly Bear Silly Bear skrev:
Jasså...

[länk]
Den länken motsäger väl varken din eller min åsikt?

AndersPS AndersPS skrev:
Den länken motsäger väl varken din eller min åsikt?

Polisen prioriterar bort svårare brott för mer lättlösta.

Vila med fingret på telefonen ett tag och ta en tyst funderare över hur många brott som går att "lösa" med en laserpikka på valfri väg under 1 timme.

Redigerat:
Mordutredare är inte samma människor som trafikpolisen. Det handlar inte om läsförståelse.

Varför har du hängt upp dig på mord.?

1. Jag säger att polisen prioriterar mer lättlästa brott vilket dom gör.

2. För den totala uppklarningsstatistiken på brott har typ av brott inte någon betydelse.
Därimot om du delar upp det i antal lösta mord då är det en annan sak

Men det är inte det vi diskuterar

AndersPS AndersPS skrev:
Mordutredare är inte samma människor som trafikpolisen. Det handlar inte om läsförståelse.
trodde vi prata inbrott inte mord

M maria01 skrev:
trodde vi prata inbrott inte mord
Det är inte samma personer som utreder inbrott och delar ut fortkörningsböter heller.

Varför har du hängt upp dig på mord.?

1. Jag säger att polisen prioriterar mer lättlästa brott vilket dom gör.

2. För den totala uppklarningsstatistiken på brott har typ av brott inte någon betydelse.
Därimot om du delar upp det i antal lösta mord då är det en annan sak

Men det är inte det vi diskuterar
Nu påstår du alltså att jag hade rätt i mitt tidigare inlägg, i val av taktik för att klara upp många brott?

AndersPS AndersPS skrev:
Nu påstår du alltså att jag hade rätt i mitt tidigare inlägg, i val av taktik för att klara upp många brott?

Jag hoppas verkligen du bara trollar, annars är det sorgligt

M
M maria01 skrev:
jag tror inte brotten på den svenska landsbygden har ökat bara mer polisanmälningar som har ökat och fler bedrägerier speciellt som exempel snöskotrar som stals nån månad innan nån ny modell kommer och så vidare

min familj hade åkeri sen 20 talet runt i hela sverige dom äldre har sagt hur mycket stölder det var på 40 50 talet med
Nu får du bestämma dig för vilken del av världen vi avser? Vart måste du ha ett vapen ovanför spisen när du ska bjuda på mat?

Om polisen kommer eller om de utreder brotten är i sammanhanget ointressant då det handlar om att skydda sitt hus.
Jag skulle vilja kommentera några saker som jag lärt mig i branschen. Larm från larmbolag är som regel hutlöst dyrt och tillför inte mycket i förhållande till priset. (Går att köpa separata brandlarm). Bättre att köpa eget larm med extern ljus och ljud siren i takfot eller husgavel. Grannen är snabbare på plats än vilket larmbolag som helst.
Tjuven går vanligast in från fastighetens baksida, antingen via altandörr, sovrum eller badrumsfönster. Ytterligare en favorit är källarfönster. Sovrum och badrum är vanligtvis olarmade. Vilket också övervåningar brukar vara. Var är stegen?? Tar de altandörren beror det på att tjuven kan jobba i skydd.
Egna billiga wifi kameror utomhus typ Imou Looc på Netonnet fungerar rätt bra tål minus 20 men behöver ström och bra wifi. Åtelkamera är bra och lätta att gömma men man får inte glömma att byta batterier. Måste ha bra gsm-täckning. Bägge skickar bilder till sin ägare vid rörelse. Vet flera fall när tjuven lämnat hus där de blivit filmade och där de plötsligt upptäckte en kamera. Att lämna tv på när man inte är hemma är bra då tjuven har svårt att avgöra om de ser tv flimmer i ett fönster när de går förbi. Sedan är det bra om man kollar sig omkring när man lämnar bostaden, är det någon som ser när man åker och är det någon som inte hör hemma i närområdet. Be gärna att grannen parkerar sin bil hos dig när du åker bort. Att förstärka ytterdörrar och köpa inbrottssäkra fönster hindrar inte inbrott på en villa och är dyrt. Du får ett rätt avancerat larm för samma peng somm en ny dörr och bättre fönster. Det är upptäcktsrisken som är den bäste brottsförebyggaren inte svårigheten att ta sig in. Tjuven gör säkert bedömningen är risken värd den eventuella vinsten.

Mvh M

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
om dom en lyckas hitta tjuven så lägger åklagaren oftast ner det en då

mins som ung när jag var oss päronen att det var inbrott polisen med hundförare kom direkt tjuven börja springa vi ser hur han springer 700 meter framför hundföraren men hund hundföraren vägrar släppa hunden och vi skriker på han släpp hunden han vägrar och tjuven slank bort i väntande bil

vi och några grannar fatta inte vad dom syssla med en riktig pajas polis våran egna hundar var ipo tränade man var ju så sugen då att bara släppa dom då

K
M maria01 skrev:
om dom en lyckas hitta tjuven så lägger åklagaren oftast ner det en då

mins som ung när jag var oss päronen att det var inbrott polisen med hundförare kom direkt tjuven börja springa vi ser hur han springer 700 meter framför hundföraren men hund hundföraren vägrar släppa hunden och vi skriker på han släpp hunden han vägrar och tjuven slank bort i väntande bil

vi och några grannar fatta inte vad dom syssla med en riktig pajas polis våran egna hundar var ipo tränade man var ju så sugen då att bara släppa dom då
Skönt att höra att polisen var tillräckligt proffsig iaf att inte falla för grupptryck från civilt okunnigt folk. sen kan man ju absolut tycka att polisen lämnar mycket att önska i övrigt

Snailman
Hållet helt med, spelar inte någon roll för polisen om dom löser ett inbrott som kanske är lite jobbigt eller tar dig för fortkörning fortfarande ett till "löst brott" i deras så kallade pinnjakt för att få bättre statistik

Jag hade det tom så jävligt att jag hade inbrott i min sommarstuga och hör och häpna polisen tog han på plats (antar att dom letade han i något annat ärende)

Men vad händer med dörren han brutit upp och saker som blev förstörda.
Jo det blev nerlagt , och som den otroligt självgoda polisen sa i telefon han har betydligt värre saker att oroa sig om

Exploderade i telefon och sa jag skiter väl om han är gripen för Palmemordet han ska fan endå dömmas för inbrott...

Men icket.....tror inte det finns en yrkesgrupp jag har mindre respekt för än poliser.
Den här straffrabatten (Gör fem inbrott och straffas bara för ett) ska ju ändras av den nya regeringen, vi får väl se om det blir så?

Reklamen vid din artikel visar ett hakregellås med ett kodlås till och låshuset är klassat i klass 3 men jag tror inte att kodlås har godkänts i någon klass.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.