70 322 läst · 113 svar
70k läst
113 svar
Åtgärda misslyckad kakelsättning
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Ser otroligt fult ut. Tror att du valt fel leverantörBaumeister Bubb skrev:Hej där,
Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:
- Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
- Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
Alla svar uppskattas,
- Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
/T
Vilken osis, men bra att ni sa till. Om det fått vara kvar hade ni stört er på det dagligen. För mig känns det självklart att kapa i hörn och kring fönster, hoppas att ni får till det på det sättet.
Gillar metro-kaklet btw - kommer bli superfint! Funderar på liknande plattor till ett badrum, tillsammans med ett terazzogolv. ✨
Gillar metro-kaklet btw - kommer bli superfint! Funderar på liknande plattor till ett badrum, tillsammans med ett terazzogolv. ✨
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Inte ofta jag skriver ett svar. Men det va nåt av det fulaste jag sett. Hur hantverkaren än hade gjort så hade det blivit skitfult. Vem har valt detta?
Nere skulle jag satt kakel i annan kulör lagomt o anpassat kapade. När jag satt 20x20 plattor, kapat de på mitten och satt 10x20 i annan kulör vid golvetB Baskavoda skrev:
Det är inte "fel" att göra som denna bistrobild, och ibland kan det vara befogat att ta till denna metod.Baumeister Bubb skrev:
Dok har jag svårt att se varför man gör det i ditt kök! Finns absolut ingen anledning att göra så i ditt kök,
Att ta skärbitarna runt fönstren kommer man aldrig tänka på då det bara blir någon enstaka bit, så det hade väl varit att föredra.
Såg att det redan var rivet och nya beställda, Men annars hade ett alt. varit att skrapa ut fogen mellan dom två skurna bitarna mitt på väggen och fogat med en fog som är så nära plattan som möjligt, Sticker inte ut lika mycket som det gör nu, Skulle se ut som 1 platta istället för två små...
Sämsta kaklingen ever!
Fula skärningar, dålig planering, snett, ojämna fogar och kladd överallt.
-Du måste kakla om allt, även vänstra väggen om det skall linjera mellan väggarna, så några kvm extra kakel räcker inte.
Grundregeln är att aldrig kapa mer än en halv platta och helst ännu mindre. När golvet läggs så kommer nedersta raden bli ännu mindre/fulare.
Sök kakellist av keramik/plast/alu att sätta runt fönster istället för att kapa en platta till en tunn skärva.
-Och anlita ett proffs för guds skull!
Fula skärningar, dålig planering, snett, ojämna fogar och kladd överallt.
-Du måste kakla om allt, även vänstra väggen om det skall linjera mellan väggarna, så några kvm extra kakel räcker inte.
Grundregeln är att aldrig kapa mer än en halv platta och helst ännu mindre. När golvet läggs så kommer nedersta raden bli ännu mindre/fulare.
Sök kakellist av keramik/plast/alu att sätta runt fönster istället för att kapa en platta till en tunn skärva.
-Och anlita ett proffs för guds skull!
Med en snabb googling i hur man sätter plattor vid fönster eller dörrar så ser man att det skall vara hela plattor vid sidorna av dörren och fönstren och smalare i mitten under/över fönster och dörrar. Dessutom får plattor inte vara för smala i hörnor(i badrum) enligt branschregler. Din kakelsättare har följt konstens alla regler.Baumeister Bubb skrev:
Arbetet ser hemskt ut. En lösning jag gjort ett par ggr är att sätta ett foder runt fönstersmygen på väggen som kalklas och låta plattan gå emot den och lägga en silikon mellan platta och list. Ett annat alternativ är att såga plattorna 45 grader med vattenkyld såg och kakla in i fönstersmygen. Och under valvet ser det ut som ett mätfel då jag utgått från den nivån. Hoppas det löser sig och plattsättaren även rättar till så det inte blir skevande plattor
Såg att jag skrev plattsättare. Det är personen inte. Det är jag säker på
Såg att jag skrev plattsättare. Det är personen inte. Det är jag säker på
Redigerat:
Aha. Bra, jag kommenterade just att det var konstigt att inte använda hörnet till de kapade men regler är regler. Se det som att det ser lite charmigt ut... om kaklet suttit där sen 1927 eller nåt hade en ju älskat stilen och "lösningen"... Iaf jagC Ceci skrev:Med en snabb googling i hur man sätter plattor vid fönster eller dörrar så ser man att det skall vara hela plattor vid sidorna av dörren och fönstren och smalare i mitten under/över fönster och dörrar. Dessutom får plattor inte vara för smala i hörnor(i badrum) enligt branschregler. Din kakelsättare har följt konstens alla regler.
Men jösses! Slöseri med resurser och bara huvudvärk. Vi hade liknande situation förra året med ett golv, vi fick köpa nytt material eftersom det som vi fick bort inte gick att använda pga allt fix som satt kvar.Baumeister Bubb skrev:Hej där,
Jag har en par frågor om kakelsättning. Jag åkte bort till vårt bygge idag för att inspektera vårt nysatta kakel i köket. Kakelsättaren har då satt kapade plattor mitt på väggen, och krönat verket med en liten plastlist längs alla avslut; och det ser verkligen förfärligt ut. (Se bilder) Försöker få klarhet på följande punkter:
- Han hävdar att vi måste ha okapade plattor runt fönsterna; annars ser det dåligt ut. Har detta någon som helst sanning i sig? Var skulle ni sätta de kapade plattorna?
- Han har som sagt satt en vit liten plastlist längs alla kanter; runt fönster längs det övre avslutet och jag har aldrig sett något liknande användas i sådant överflöd. Måste man ha det så? Hur brukar det göras? Vad kallas denna list? Referensbilder bilder / idéer på bättre avslut?
Alla svar uppskattas,
- Kan man knacka bort kaklet utan att ta sönder det? Är det rimligt att be honom göra om det?
/T
Det man som hantverkare måste göra är att mäta noggrant och säkerställa att man börjar på rätt ställe för att få bra avslut. Förstår inte varför man har småbitar under fönstret och även kapade bitar längst ner....
Vad tråkigt för er
Även om det inte är så bra finish så är det tidigare råden från byggkeramikrådet att sätta hela plattor vid sidorna (dessa riktlinjer kan jag dock inte finna i senaste versionen) . Så plattsättaren har bara följt det som tidigare har setts som standard
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baumeister Bubb skrev:Hej där,
Alla svar uppskattas,
/T