Hej!
Har renoverat en lägenhet för ca 2 år sedan och nu började jag nojja om Asbest och om det fanns när jag väl höll på... har inte kunnat sova på 3 dagar. Lägenheten är från 1956 gjordes stamrenovering 1990-1992. Toan jag plockade ner kakel på och matta va från 90 talet, gammalt kakel fanns bakom detta som jag lät vara kvar, Köket va också från 90 talet tog bort kaklet här undrar om det fanns någon asbest bakom här?. Plast mattor fanns i kök, hallen som va väldigt tunt liknande parkett gick väldigt lätt att dra av finns det risk för asbest här. Innerväggar plockade jag ner lite som va av blåbetong likande kan de ha också varit asbest i där? Otroligt orolig nu vet att detta kanske är svårt att besvara Jag slipade inget utan endast blåbetongen som jag slipade till i kanterna.... Föreningen va inne hos mig under renoveringen och de nämnde inget om asbest.. Laddade upp bild på ungefär mattan såg ut
Har renoverat en lägenhet för ca 2 år sedan och nu började jag nojja om Asbest och om det fanns när jag väl höll på... har inte kunnat sova på 3 dagar. Lägenheten är från 1956 gjordes stamrenovering 1990-1992. Toan jag plockade ner kakel på och matta va från 90 talet, gammalt kakel fanns bakom detta som jag lät vara kvar, Köket va också från 90 talet tog bort kaklet här undrar om det fanns någon asbest bakom här?. Plast mattor fanns i kök, hallen som va väldigt tunt liknande parkett gick väldigt lätt att dra av finns det risk för asbest här. Innerväggar plockade jag ner lite som va av blåbetong likande kan de ha också varit asbest i där? Otroligt orolig nu vet att detta kanske är svårt att besvara Jag slipade inget utan endast blåbetongen som jag slipade till i kanterna.... Föreningen va inne hos mig under renoveringen och de nämnde inget om asbest.. Laddade upp bild på ungefär mattan såg ut
Kanske. Leta upp en granne med orenoverad lgh och ta lite prover och skicka in.heheaa skrev:
Hej!
Efter 1980 användes inget med asbest i och redan flera år innan dess var det ytterst ovanligt.
Alltså kakel och matta från 90-talet innehåller inte asbest.
Kök från 90-talet innehåller inte asbest.
Plastmattor som liknar parkett är troligen från 80-talet eller senare, och därmed ingen asbest, eftersom man tidigare hade plast- och linoleummattor som inte hade ett så exakt mönster utan mer enfärgat med t.ex. fläckar, prickar etc. Rimligen bör väl dessa plastmattor också vara från 90-talet.
Blåbetong innehåller inte asbest.
Alltså kakel och matta från 90-talet innehåller inte asbest.
Kök från 90-talet innehåller inte asbest.
Plastmattor som liknar parkett är troligen från 80-talet eller senare, och därmed ingen asbest, eftersom man tidigare hade plast- och linoleummattor som inte hade ett så exakt mönster utan mer enfärgat med t.ex. fläckar, prickar etc. Rimligen bör väl dessa plastmattor också vara från 90-talet.
Blåbetong innehåller inte asbest.
Har så svårt att göra det då jag nu är orolig samt att jag tänker på min flickvän som jag möjligtvis utsatt. Jag har OCD och är väldigt mån om min hälsa men jävligt dumt av mig. Har varit och tänkt och grubblat över detta att jag kommer att dö av det nu och har svårt att slappna av....Jonatan79 skrev:
Som Brigit skrev, inte sannolikt att det finns asbest och ännu mindre sannolikt att det påverkar hälsan. Det som påverkar mest är tyvärr din egen oro och sömnbrist :=(heheaa skrev:
Som sagt de som fått problem pga. asbest var de som dagligen under många år andades in moln med asbest. Inte folk som någon enstaka gång har blivit utsatta för då skulle alla över 60 år ha asbestrelaterade problem.
Men det är kanske bäst att du talar med någon inom vården, läkaren på vårdcentralen eller någon annan som du har haft kontakt med, för jag tror inte att något vi kan skriva här får dig att känna dig lugnare.
Men det är kanske bäst att du talar med någon inom vården, läkaren på vårdcentralen eller någon annan som du har haft kontakt med, för jag tror inte att något vi kan skriva här får dig att känna dig lugnare.
Tack för svar, det lugnar mig en del. känns på något sätt skönt att jag inte tog ner kaklet som var bakom det nya som såg ut att vara från 1960 eller så utan lät allt vara kvar samt linolium mattan i sovrummet som såg ut att sitta väldigt bra la golv över den. Har en släkting som haft lägenhet i samma byggnad och bytt kakel osv men inte renoverat allt som jag då. Får söka hjälp för oron då jag är en person som har en tendens att överdriva saker i huvudet tyvärr.Jonatan79 skrev:
Klicka här för att svara