450 läst · 10 svar
450 läst
10 svar
Asbest i flytspackel
Har öppnat ett golv i ett gammalt hus byggt 1905 så man har gjort både det ena och andra genom åren. Hur som helst så var det under golvet uppreglat ca 70 mm ovanpå det gamla golvet som är en plastmatta. När jag skulle ta bort den visade det sig vara flytspackel under den ovanpå trägolvet som ligger på åsarna. Jag skickade matta, lim och flytspackel på analys och det visar sig att det är asbest i flytspacklet. Jag måste bort med flytspacklet för att öppna upp golvet och riva helt.
Nu till min fråga, behöver jag ha tryckluftsmatad helmask när jag tar bort det och brukar det gå att hyra? Såg att Sundström har en helmask utan tryckluft också men det kanske inte räcker?
Nu till min fråga, behöver jag ha tryckluftsmatad helmask när jag tar bort det och brukar det gå att hyra? Såg att Sundström har en helmask utan tryckluft också men det kanske inte räcker?
Det gar ju bra! Då hade jag själv bara brutit på, utan vidare spisning.
Du får säkert rakt motsatta råd strax om engångsöveraller och HEPAfilter, plastinpacknig och undertryck. För egen del tycker jag det är en överreaktion i detta fall men väg de olika råden mot varandra och fatta ett beslut utifrån det.
De som skadades av asbest var nästan uteslutande arbetare som dagligen i tiotals år, gick omkring I en ständig dimma av omkringflygande asbest. Vanligtvis räckte inte en det. De behövde röka också.
Du får säkert rakt motsatta råd strax om engångsöveraller och HEPAfilter, plastinpacknig och undertryck. För egen del tycker jag det är en överreaktion i detta fall men väg de olika råden mot varandra och fatta ett beslut utifrån det.
De som skadades av asbest var nästan uteslutande arbetare som dagligen i tiotals år, gick omkring I en ständig dimma av omkringflygande asbest. Vanligtvis räckte inte en det. De behövde röka också.
Du behöver inte ha fläktassisterat andningsskydd men det kan vara praktiskt och bekvämt (mindre obekvämt). Jag tycker själv att motståndet i min andningsmask med partikelfilter blir väldigt jobbigt när man blir lite andfådd så fläkt skulle säkert hjälpa men andra har inte alls ont av det (det är säkert en vanesak).
Med traditionell hel-/halvmask är det viktigt att få till tätningen mot huden, det behövs bara lite skäggstubb eller en pytteliten glipa för att funktionen skall försämras markant och ge en falsk trygghet. Det gör också att man kan behöva prova några olika masker för att få till passningen.
Ring de lokala uthyrningsfirmorna (Cramo, Renta mfl) och fråga om de har fläktpaket till uthyrning.
Med traditionell hel-/halvmask är det viktigt att få till tätningen mot huden, det behövs bara lite skäggstubb eller en pytteliten glipa för att funktionen skall försämras markant och ge en falsk trygghet. Det gör också att man kan behöva prova några olika masker för att få till passningen.
Ring de lokala uthyrningsfirmorna (Cramo, Renta mfl) och fråga om de har fläktpaket till uthyrning.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"

Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Att flytspackel som är en relativt modern produkt skulle innehålla asbest, ser jag som osannolikt.M minimicke skrev:
Däremot mattlim kakelfix kakelfog vinylplattor mm
Det var ofta vitfärgat om vi talar om fix & fog.
Ditt inlämnade prov hur togs provet?
Bröt du loss en ren bit "flytspackel" & lämnade in, eller var det blandade lager på mattbiten?
Låter det vara osagt om det är flytspackel eller nåt annat för att jämna ut, de har analyserat både matta, lim och spackel för sig. Limmet och mattan innehöll inget däremot massan.J jawen skrev:Att flytspackel som är en relativt modern produkt skulle innehålla asbest, ser jag som osannolikt.
Däremot mattlim kakelfix kakelfog vinylplattor mm
Det var ofta vitfärgat om vi talar om fix & fog.
Ditt inlämnade prov hur togs provet?
Bröt du loss en ren bit "flytspackel" & lämnade in, eller var det blandade lager på mattbiten?
Okey, då har dom troligtvis "jämnat av" med fixbruk, det var vanligt 👍M minimicke skrev:
Fukta lätt med blomsterspruta & försök bryt loss större bitar, som direkt åker ner i bra plastpåse.
När det gäller asbest är det damm som är problemet. Så länge det är bundet som tex i eternitplattor, rörinfodring med intakt ytskikt eller sitter still i en fog mellan några plattor är det ingen som helst fara.
Bildas damm är det bra att fukta ytan eftersom det binder damm, man kan också försegla ytan m tex färg.
Bildas ändå damm är en välsittande (!!!) halvmask tillräckligt, engångsoverall kan också vara enklast eftersom den slängs efter användning.
Har man skägg, stubb, eller annan hårbeklädnad i ansiktet är det hel mask eller rakhyvel som gäller
Bildas damm är det bra att fukta ytan eftersom det binder damm, man kan också försegla ytan m tex färg.
Bildas ändå damm är en välsittande (!!!) halvmask tillräckligt, engångsoverall kan också vara enklast eftersom den slängs efter användning.
Har man skägg, stubb, eller annan hårbeklädnad i ansiktet är det hel mask eller rakhyvel som gäller
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden