Ska riva badrummet själv. Har tog prover och skickade till en kemifirma som kollade om jag har asbest. Det finns asbest i mattan. Inte i limmet, utan i mattan..
Vad ska jag tänka på när jag river då? Att inte dela mattan alls? Sprids det någon asbest då? Eller hur funkar det?
Vad ska jag tänka på när jag river då? Att inte dela mattan alls? Sprids det någon asbest då? Eller hur funkar det?
Rekommendationer av hantering för privatpersoner finns hos arbetsmiljöverket, den är rätt bra:M Mjärn skrev:
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Moderator
· Stockholm
· 52 580 inlägg
Det är ju bra om du kan avskärma rummet så tätt som möjligt. Innan du börjar. Sedan få loss mattan med så lite åverkan på mattan som möjligt. Arbeta med en bra skyddsmask. Men om du skär i mattan så ger det troligen väldigt lite fiber som frigörs. Värre om den måste skrapas bort.
Du bör kapsla in mattan i plastsäckar, och/eller slå in den i ex. byggplast. Städa utrymmet (damsug INTE), våtttorka. Ha masken på dig hela tiden när du är i rummet.
Kolla reglerna för att deponera i din kommun. Sist jag slängde lite eternitbitar skulle de vara inslagna i dubbla säckar och i ett angivet max format, de skulle gå att in igenom en rätt liten lucka på återvinningscentralen. Synd om man lägger ned mycket arbete på att packetera, i fel format.
Skulle det sedan vara så att du råkat ta ett par andetag i rummet utan att ha masken på dig, så är det inget att oroa sig över. De som har råkat illa ut har hanterat asbest regelbundet med stor exponering under många år.
Du bör kapsla in mattan i plastsäckar, och/eller slå in den i ex. byggplast. Städa utrymmet (damsug INTE), våtttorka. Ha masken på dig hela tiden när du är i rummet.
Kolla reglerna för att deponera i din kommun. Sist jag slängde lite eternitbitar skulle de vara inslagna i dubbla säckar och i ett angivet max format, de skulle gå att in igenom en rätt liten lucka på återvinningscentralen. Synd om man lägger ned mycket arbete på att packetera, i fel format.
Skulle det sedan vara så att du råkat ta ett par andetag i rummet utan att ha masken på dig, så är det inget att oroa sig över. De som har råkat illa ut har hanterat asbest regelbundet med stor exponering under många år.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 046 inlägg
Håll badrummet tillstängt under rivningen för att inte sprida damm i onödan. Riv bort mattan så hel som möjligt. Behöver den delas i mindre bitar, använd mattkniv. Packa in mattan i tät plast (lägg i dina engångs-skyddskläder samt filtret från halvmasken det sista du gör), skriv "asbest" utanpå och kontakta din lokala återvinningscentral för instruktioner om var du ska slänga paketet. Tänker du våttorka rummet efter att du rivit ut mattan kan du göra ett eget inplastat asbest-paket av trasorna också.
Tillägg: @hempularen hann posta först, men det ser ut som om vi är överens i huvudsak.
Tillägg: @hempularen hann posta först, men det ser ut som om vi är överens i huvudsak.
Brukar våtrumsmattor behöva skrapas? Jag hoppas kunna rulla den. Men kanske får ta in någon firma som kostar skjortan..H hempularen skrev:Det är ju bra om du kan avskärma rummet så tätt som möjligt. Innan du börjar. Sedan få loss mattan med så lite åverkan på mattan som möjligt. Arbeta med en bra skyddsmask. Men om du skär i mattan så ger det troligen väldigt lite fiber som frigörs. Värre om den måste skrapas bort.
Men så länge jag inte skär i matten så sprids ingen asbest från mattan?SågspånPappspikEternit skrev:Håll badrummet tillstängt under rivningen för att inte sprida damm i onödan. Riv bort mattan så hel som möjligt. Behöver den delas i mindre bitar, använd mattkniv. Packa in mattan i tät plast (lägg i dina engångs-skyddskläder samt filtret från halvmasken det sista du gör), skriv "asbest" utanpå och kontakta din lokala återvinningscentral för instruktioner om var du ska slänga paketet. Tänker du våttorka rummet efter att du rivit ut mattan kan du göra ett eget inplastat asbest-paket av trasorna också.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 046 inlägg
Det beror på var asbesten är. Är det ett lager asbestpapp på mattans botten kan det frigöras fibrer vid brysk hantering, även om du inte skär i mattan.M Mjärn skrev:
Skyddskläder och mask, så är du på den säkraste sidan oavsett!
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 046 inlägg
Ok!SågspånPappspikEternit skrev:
Vad rekommenderar du för kläder? Krävs det hög kvalitet eller funkar ett enkelt kit? Som jag postade precis innan här?
Edit: Såg att du redan svarat.
Moderator
· Stockholm
· 52 580 inlägg
Hellre ngt. i stil med denna: https://www.hornbach.se/p/sundstrom-halvmask-sr-900-m-basic-pack/6726500/
Finns liknande billigare på Jula/Biltema osv
Finns liknande billigare på Jula/Biltema osv
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Mer en sån här
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-008911
EDIT: 2:a på den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-008911
EDIT: 2:a på den