142 295 läst · 185 svar
142k läst
185 svar
Asbest - Fakta om verkliga risker
Hej,
En gammal men informativ tråd som jag fick fram när jag googlade på asbest. Lite nojig. Under ett ventilationsarbete i mitt bostadshus från 1930-talet (lägenheter) så skadades ett rör som ligger i källaren i anslutning till tvättstuga och cykelrum. Inte jag som utförde arbetet. Första dagen när det precis hänt var det inte tydligt skyltat att man inte skulle gå ner så såg inte lappen förrän jag kom upp från källaren. Men minns att det låg en liten hög med typ isolering i ett hörn, som inte brukar vara där. Gick ner på kvällen, röret gick sönder dagtid. Men läst att fibrer stannar i luften i flera dagar. Dagen efter hade tydlig markering satts upp, angående röret och asbest, som inte går att missa. Min fråga är om mina 2-3 min nere i källaren kan ha påverkat min hälsa. Jag har alltså inte rört eller hanterat materialet utan endast passerat på några meters avstånd. Men oavsett så bör det ju fortfarande funnits fibrer kvar i luften. Men vad är oddsen?
Med vänlig hälsning, nojiga Tyson
En gammal men informativ tråd som jag fick fram när jag googlade på asbest. Lite nojig. Under ett ventilationsarbete i mitt bostadshus från 1930-talet (lägenheter) så skadades ett rör som ligger i källaren i anslutning till tvättstuga och cykelrum. Inte jag som utförde arbetet. Första dagen när det precis hänt var det inte tydligt skyltat att man inte skulle gå ner så såg inte lappen förrän jag kom upp från källaren. Men minns att det låg en liten hög med typ isolering i ett hörn, som inte brukar vara där. Gick ner på kvällen, röret gick sönder dagtid. Men läst att fibrer stannar i luften i flera dagar. Dagen efter hade tydlig markering satts upp, angående röret och asbest, som inte går att missa. Min fråga är om mina 2-3 min nere i källaren kan ha påverkat min hälsa. Jag har alltså inte rört eller hanterat materialet utan endast passerat på några meters avstånd. Men oavsett så bör det ju fortfarande funnits fibrer kvar i luften. Men vad är oddsen?
A academia skrev:Asbest är farligt, men som många påpekar så finns den verkliga risken i att ackumulerat utsätta sig för asbest i högre koncentrationer än normalt, eller i att under upprepade tillfällen utsättas för HÖGA koncentrationer av asbest. Detta drabbade förstås de som arbetat med asbest innan förbuden, där arbetsförhållanden innebar höga koncentrationer av asbest i luft som andades in under arbete. Och kan idag fortfarande drabba de arbetare som i sitt yrke stör material som innehåller asbest (byggare, elektriker, även hemmarenoverare etc).
Forskning visar dock på en nästan omätbar risk att bli sjuk av asbest hos vanlig befolkning i våra moderna samhällen, dvs majoriteten av oss som normalt inte utsätts för högre koncentrationer av asbest i sitt yrke eller vardag (non-occupational).
Detta faktum inkluderar att vi ALLA DAGLIGEN andas utomhusluft med asbest (se nedan), inomuhusluft med asbest från byggmaterial och produkter i byggnader och i våra hem etc.
Jag sammanställde en liten samling information, som är användbar som referens vid diskussion om oro och risker:
Nämnt i de vetenskapliga studiernas tabeller är mått som:
- f/ml = antal fibrer per milliliter luft
- f/l = antal fibrer per liter luft
- f/cc = antal fibrer per kubikcentimeter luft (1 kubikcentimeter = en milliliter)
- f/cm3 = antal fibrer per kubikcentimeter luft (1 kubikcentimeter = en milliliter)
etc
Den asbest som använts i sverige är till ca 90% av typen Chrysotil/Chrysotile. Typ av asbest spelar roll i riskkalkyler som t ex från Hodgson & Darnton (2000) . Se nedan.
Chrysotile = vit asbest
Crocidolite = blå asbest
Amosit = brun asbest
*Asbestos in indoor and outdoor air*
Asbestos is a naturally occuring mineral, and its naturally everywhere in the air we breath. All over the planet.
"Detectable levels of asbestos fibers in the ambient air are a fact of life. Studies have reported typical levels of 0.005 f/cc in urban or metropolitan areas. HMA's own testing and air level measurements have supported these studies. For the major urban areas here in the San Francisco Bay Area, such as San Francisco and Oakland, levels of 0.004 f/cc to 0.005 f/cc are common. Suburban areas are typically lower, usually in the 0.003 f/cc to 0.004 f/cc range. A few years ago, HMA had occasion to conduct air testing 13 miles out in the Pacific Ocean off the California coast, and found levels of 0.002 f/cc (TEM), lower than urban areas but not zero." ...
[länk]
Asbestos concentrations in air around the world
[bild]
[länk]
"..There are low levels of asbestos in the ambient air.
10-200 fibres in every cubic metre (1000L) = 0.01-0.2 f/L
A cubic metre is the amount of air typically breathed by a person every hour.."
In average all persons breath in around 5000 asbestos fibers per day. This means that in average, all living persons will roughly have had ~40 million asbestos fibers lodged in the lungs during an average lifetime, and still the risk to get sick from this "normal" exposure is extremely low.
Allthough "~40 million fibers" during a life time seem high, this amount involves an extremely low risk to the general population. This can be compared with a high risk exposure where a worker exposed to asbestos might breath in millions of fibers during only a few weeks or days(!), resulting in an accumulated lung burden of +100 millions of asbestos fibers after only a few years of lifetime. Ie, normal exposure is exceeded in several orders of magnitude, at younger age, which is in comparison a significant risk.
[länk]
".. any person living or working
in (or even temporarily visiting) buildings
where asbestos has been used in construction
or otherwise might well have been exposed to
high concentrations of airborne asbestos fibres
once or many times in their lives, and in most
instances unknowingly. This includes most of
us!"
Hillerdal
[länk]
*Risks for the general population*
The generally low levels of asbestos breathed in by EVERYONE on the planet, every day, poses an almost unmeasureble low risk. This includes occasional exposure to higher levels of asbestos in inhaled air.
Allthough, asbestos cannot be considered safe for general population (it is still is a Class 1 Carcinogen), the only risk would be to get sick in mesothelioma from the low level asbestos exposure we all get. But the risk for this to happen is magnitudes less likely than to die in a car accident or from murder. Ie,in average, less than a chance of 1/100000 for the average person.
[bild]
Hodgson & Darnton 2000
www.oxfordjournals.org/page/5677/1
..
it should be remembered that
mesothelioma is a rare disease with incidence
in industrialised countries ranging from 1 to
5/million/year among women and values for
men 5–10 times higher
..
Even in
cohorts with a very heavy exposure to asbestos
most people will die from other causes. In peo-
ple with certified asbestosis—that is, with a
heavy exposure—up to 10% will develop mes-
othelioma;
....
Clearly, with exposure concentrations
several magnitudes lower, as occurs in the gen-
eral population, the risk is very small, often
impossible to measure...
....
Hillerdal
[länk]
Egentligen. Hur ska vi veta om de var farligt för just dig. Har du kol? Röker ? Väger 200 kg, är 98 år mm då kanske de är procentuellt är farligt för dig.T Tyson123 skrev:Hej,
På riktigt. Vad tror du själv?
Jag fattar, har ju läst trådarna innan. Jag är ju uppenbarligen orolig eftersom jag skriver här. Men nej inget av de ovanstående. Är 44 år och väger 55 kg. Röker inte och har inte KOL.V Villaägarenr1 skrev:
V Villaägarenr1 skrev:
Medlem
· Halland
· 4 098 inlägg
Du kan helt bortse från eventuella risker. Läs om arbetarnas villkor i eternitfabriken i Lomma så förstår du vad det var som orsakade sjukdomsfallen.T Tyson123 skrev:
Sluta läs om asbest på nätet. Denna händelse utgör ca. 0,0000000001% risk just för dig. Om du mår dåligt är det psykiskt och du bör uppsöka en terapeut istället för att skriva här!T Tyson123 skrev:Hej,
För ungefär 25 år sedan fick jag för mig att ta bort mattan i trappan och i hallen på övervåningen.
Slet som ett djur med att slipa bort det där hårda svarta limmet, minns att det tog minst 40 arbetstimmar innan jag var klar och här sitter jag nu med en trären trapp.
Slet som ett djur med att slipa bort det där hårda svarta limmet, minns att det tog minst 40 arbetstimmar innan jag var klar och här sitter jag nu med en trären trapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden