185 läst · 0 svar
185 läst
0 svar
Året-runt träkoja
Hej!
Jag planerar att bygga ett trädhus på ca 13-14 kvm, fäst mellan 4-5 träd ungefär 4-6m ovanför mark, och vill få en informell uppskattning av arbetskostnader innan jag går vidare med projektet. Eftersom det är en ganska ovanlig byggnation vill jag gärna höra från er som har erfarenhet av liknande konstruktioner, timmerhus, plattformar i träd eller liknande specialbyggen.
Projektöversikt
Arbetskraft vs eget arbete
Jag vill gärna göra så mycket jag kan själv, men vet att vissa moment kräver proffs.
Det jag gör själv:
Jag vill gärna få en grov uppskattning av:
1. Vad en rimlig kostnad för arbetskraft kan ligga på för de delar jag behöver hjälp med.
2. Om någon har erfarenhet av att bygga i träd och kan ge råd om vad som kan påverka priset (t.ex. komplexitet, verktyg, byggtid).
3. Andra faktorer jag kanske har missat som kan påverka arbetskostnaden.
Tack på förhand! Alla insikter uppskattas enormt. 😊
Jag planerar att bygga ett trädhus på ca 13-14 kvm, fäst mellan 4-5 träd ungefär 4-6m ovanför mark, och vill få en informell uppskattning av arbetskostnader innan jag går vidare med projektet. Eftersom det är en ganska ovanlig byggnation vill jag gärna höra från er som har erfarenhet av liknande konstruktioner, timmerhus, plattformar i träd eller liknande specialbyggen.
Projektöversikt
- Trädhuset blir ca 13-14 kvm och fästs med specialanpassade fästen för att minimera påverkan på träden.
- Isolerad konstruktion för året-runt-bruk, med treglasfönster och vedkamin som värmekälla.
- Spiraltrappa i trä/metall runt ett av träden för tillträde.
Arbetskraft vs eget arbete
Jag vill gärna göra så mycket jag kan själv, men vet att vissa moment kräver proffs.
Det jag gör själv:
- Montering av panel, fönster, dörr.
- Invändig isolering och ytskikt.
- Enklare snickeri, räcken, repstege.
- Installation av offgrid-system för el & vatten i senare skede.
- Stomme & infästning i träden – inkl. statisk beräkning & professionell montering.
- Golvbjälklag & takstolar – så att strukturen blir stabil.
- Spiraltrappa (trä/metall) – inkl. säkerhetsräcke.
Jag vill gärna få en grov uppskattning av:
1. Vad en rimlig kostnad för arbetskraft kan ligga på för de delar jag behöver hjälp med.
2. Om någon har erfarenhet av att bygga i träd och kan ge råd om vad som kan påverka priset (t.ex. komplexitet, verktyg, byggtid).
3. Andra faktorer jag kanske har missat som kan påverka arbetskostnaden.
Tack på förhand! Alla insikter uppskattas enormt. 😊
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera fritidshus från 50-talet för året-runt-boende
Fritidshus -
Hur får man en fin blommig året-runt trädgård som klövdjuren inte äter upp?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Riven träkoja i skogen
Bygglov -
Året-runt-uterum, glaspartier
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kallställa ett året-runt-boende med vattenburen värme för vintern
Fritidshus