Oerhört imponerande! Efterlängtad uppdatering som motsvarar höga förväntningar.
Grattis till grym produkt! Jag står i kö när detta ska sättas i produktion.
 
Wow! Helt makalöst! Hur blev det med touch-funktionen? Skrotade du den idéen?
 
Grymt! Jag har väntat länge på att se om det blev nån bänkskiva, bra jobbat!

Ser gärna lite fler bilder på resten av lägenheten med. För viss var det du som skulle sätta upp hängrännor med vatten i inomhus va?
 
Hatten av, det är ett smått galet projekt du rott i land! :) (y)
 
Tack för alla fina kommentarer! :)

Det finns väl i dagsläget ingen direkt plan för att sätta detta i tillverkning men har haft funderingar på det.. Jag brinner för själva teknik- och metodutvecklingen, tyvärr inte för allt annat som krävs för att göra detta till en kommersiell produkt.

Ja, touchfunktionen las ner efter att jag spenderat flera månader med experimenterande.. Hade ett koncept som fungerade hyfsat men fick för mycket störningar och med den begränsade kunskap som jag besitter skulle det ta otroligt lång tid innan jag lyckas lösa alla problem. Kände att jag inte hade den tiden att lägga utan det var dags att gå vidare och göra klart köket.. Om det någon gång blir nåt mer av detta projekt (typ kommersiellt) så jobbar jag gärna vidare med touchfunktionen, har lite nya idéer på hur det skulle kunna lösas som ser riktigt lovande ut. Den tekniken skulle isf också kunna implementeras på mina skivor i efterhand utan alltför mycket strul men inte prio just nu..

Som ni ser på filmklippet i förra inlägget är det ljus också under bänkskåpen som är med i ljusspelet. Det är möjliggjort genom att kökssockeln är gjord av glasbetong och jag har lagt en slinga med dioder bakom den.

Glasbetongssockel i ett kök som döljer LED-ljusslingor för effektfull belysning, intill trägolv och skåpluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kökssockel

Hade en tanke att placera ut dessa dioder också under överskåpen och kanske på nåt snyggt sätt uppe vid taket. I så fall får jag en till dimension att leka med och skulle då kunna göra 3D-animeringar där ljusflöden inte bara är låsta till en 2D bänkskiva utan kan röra sig genom hela rummet...

Har även massa idéer på hur jag skulle kunna göra skivan interaktiv även utan touchsensorer. Till exempel tänker jag mig termoelement kopplade på inkommande vattenrör och i blandaren. Då skulle man kunna med färger kunna visualisera vattnets temperatur. Drar man på varmvattenkranen skulle det kunna pulsera rött kring blandaren. Med ett på termoelemt även på avloppsröret skulle jag också kunna visualisera vattnets väg ut.. Häller jag ut hetvatten i slasken skulle det kunna lysa upp runt hoarna och sen ha ett ljusflöde som går ner i sockeln och försvinner ut..
Detta skulle inte vara svårt att göra men jag gillar mer att klura och bygga än att sitta vid datorn och programmera (sitter 8h per dag vid en skärm redan och känner att det räcker) och då detta mestadels är ett programmeringstekniskt problem har det inte blivit av... Har även tänkt att göra allt röststyrt men inte heller det har prioriterats.

Här är ett kort klipp jag tog när jag precis var klar med skivan på den andra sidan:


studsande blob

Och ja, det är en snickarbänk jag har i köket som matbord.. Väldigt praktiskt faktiskt! ;)

Jag ska försöka ta mig tid att uppdatera min projekttråd också med mer bilder från resten av lägenheten och andra projekt så småningom, har hänt en del på de år som gått... :)
 
  • Gilla
vickan11 och 12 till
  • Laddar…
Mest efterlängtade uppdateringen någonsin!
Otroligt vilket jobb, är väldigt imponerad av dina kunskaper och envishet.
 
Hahaha detta är bara så bisarrt. Det skulle vara så grymt att se detta realiserad till en kommersiell produkt. Du måste hitta en företagsenteeprenör till partner bara!
 
Hatten av! Genomföra detta är en mycket stor prestation! Blev jätteglad ikväll när jag kunde se resultatet i din tråd jag följde med intresse för ett par år sedan.
Mvh jesper
 
Fantastiskt projekt!
 
Något avadet gen hej grymmaste jag skådat i pimp my home-väg!

Istället för touchfunktionen tänker jag att du skulle kunna ha ett gäng sensorer under överskåpen. Typ ett gäng avståndsmätare som räknar ut handens position eller en kamera med tolkning.
 
Det här är bland det coolaste jag har sett i hela mitt liv. 1000 poäng!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.