Clarken37 skrev:
Mina offerter uppger 5 man 5 hela dagar för samma jobb. 200 atbetstimmar.
Dyrt om det inte är något speciellt arbete. Jag har tegelhus med fyra våningar…
 
A
P Pin skrev:
Dyrt om det inte är något speciellt arbete. Jag har tegelhus med fyra våningar…
Helt vanliga fönster som ska ersättas. Exakt samma storlekar som befintliga. Vi löser fönsterbrädor. Foder invändigt är redan utrivna och slängda. 3 större fönster, 2 mindre. 3 balkongdörrar.

Lokala snickaren uppger halva arbetstiden
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag gjorde ett jobb i höstas 16 fönster och 3 dörrar. Färdigt in o utv, samt att vi tog ur fönstren och dörrarna hela. = 100 Tim tog det.
Total arbetskostnad?
 
Clarken37 skrev:
Total arbetskostnad?
Normal timlön + moms - rot = ARB kostnad
 
Bifogar nybyggnadslistan från byggnads. Visst mindre påslag är väl ändå att räkna då det är rot men samtidigt så är det ju mycket fönster på en gång.

Tabell på svenska för tidsåtgång vid fönsterbyten och tilläggsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svensk text om byggarbete, särskilda bestämmelser, måttjustering, borrande, infällning, fönsterarbetes instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
parsen parsen skrev:
Vi köpte fönster (från Edsbyn) via en näthandlare i Skåne. Fick hem dem och sen tog vi in två snickare. De bytte 12 fönster och en altandörr på 64 mantimmar fakturerat. Blev 45 tusen efter rot.
Vad heter näthandlaren?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
19 fönster och en altandörr. Elitfönster på plats, 3 gubbar 3 dagar.
 
Fyra fönster, tvåplanshus där ställning krävdes till alla fyra, tre arbetsdagar två man. Men hundraår gammal kåk där allt var snett.

Då ingick ny snickeridetaljer utvändigt, massiva invändiga foder och egentillverkade fönsterbord.
 
Det kan såklart ta olika tid beroende på förutsättningar och krav. Jag bytte 18 enheter och gick väl på kanske 120h om jag minns rätt. Där omkring i alla fall. Då hade jag lyckats mäta fel på ett fönster som var för stort vilket krävde anpassning, golv kompletterades vid två altandörrar och lite annat småtrix. Och så hade man inte snålat på spiken vid tidigare montage om man säger så...

En person med vigselring som arbetar med isolering och renovering på ett träkonstruerat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller morot över trädäck med stege och stol i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Bifogar nybyggnadslistan från byggnads. Visst mindre påslag är väl ändå att räkna då det är rot men samtidigt så är det ju mycket fönster på en gång.

[bild]

[bild]
Alltså ca två timmar per fönster inklusive lister och bleck. Intressant att flertalet får offerter på 2, 3 eller 4 ggr så mycket tid/pengar.

Jag förstår inte varför facket har en lista på detta egentligen. Är det inte upp till varje arbetsgivare/anställd att komma överens om tidsåtgång? När konsumenter sedan blir blåsta på löpande band kan man undra. Jag antar att professionella beställare känner till tidsåtgången/listan och betalar efter den.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
P Pin skrev:
Alltså ca två timmar per fönster inklusive lister och bleck. Intressant att flertalet får offerter på 2, 3 eller 4 ggr så mycket tid/pengar.

Jag förstår inte varför facket har en lista på detta egentligen. Är det inte upp till varje arbetsgivare/anställd att komma överens om tidsåtgång? När konsumenter sedan blir blåsta på löpande band kan man undra. Jag antar att professionella beställare känner till tidsåtgången/listan och betalar efter den.
Listan är till för att mäta ackord så i praktiken kan arbetet utföras snabbare av en driftig egenföretagare.

Man betalar vad någon är villig att utföra jobbet för så i dessa tider finns det onekligen utrymme för prutmån medans det för ett år sedan bara var att betala vad det kostade om man skulle få fast grejerna

Många byggare chansar på att få in pengarna från förr så se till att konkurensutsätta. Man behöver inte heller vara otydlig med att så är fallet gentemot dom som räknar på jobbet
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
A
L Liljeros skrev:
Listan är till för att mäta ackord så i praktiken kan arbetet utföras snabbare av en driftig egenföretagare.

Man betalar vad någon är villig att utföra jobbet för så i dessa tider finns det onekligen utrymme för prutmån medans det för ett år sedan bara var att betala vad det kostade om man skulle få fast grejerna

Många byggare chansar på att få in pengarna från förr så se till att konkurensutsätta. Man behöver inte heller vara otydlig med att så är fallet gentemot dom som räknar på jobbet
Så är det. För två år sen var det sinnessjukt. Du kunde be om 4 offerter men bara få en. Det vad som att man fick kyssa deras fötter om de ens behagade dyka upp.

Listan stämmer väl med det min snickare uppger. Fönsterföretagen jag pratar med tycker som sagt att man får räkna med knappt 2 fönster per dag för två man.

Gör de bara sådana jobb så tär de guld. Tänk att kunna fakturera flera 1000 kr per timme
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A
H Hans G2 skrev:
Det kan såklart ta olika tid beroende på förutsättningar och krav. Jag bytte 18 enheter och gick väl på kanske 120h om jag minns rätt. Där omkring i alla fall. Då hade jag lyckats mäta fel på ett fönster som var för stort vilket krävde anpassning, golv kompletterades vid två altandörrar och lite annat småtrix. Och så hade man inte snålat på spiken vid tidigare montage om man säger så...

[bild][bild]
Byggår på kåken? Min är byggd 77. Att det ser ut sådär är min erfarenhet när det är upp emot 100 år gammalt? Då tog man inga risker :)
 
Clarken37 skrev:
Byggår på kåken? Min är byggd 77. Att det ser ut sådär är min erfarenhet när det är upp emot 100 år gammalt? Då tog man inga risker :)
1978 :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
H
H Hans G2 skrev:
Det kan såklart ta olika tid beroende på förutsättningar och krav. Jag bytte 18 enheter och gick väl på kanske 120h om jag minns rätt. Där omkring i alla fall. Då hade jag lyckats mäta fel på ett fönster som var för stort vilket krävde anpassning, golv kompletterades vid två altandörrar och lite annat småtrix. Och så hade man inte snålat på spiken vid tidigare montage om man säger så...

[bild][bild]
Ja, de byggde rejält förr och gott om spik hade de.😀
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.