pdov pdov skrev:
Vad har du för lås på huset? Vill du inta ha samma nyckel till allt?
Jag rekommenderar att du kostar på dig cylinder med samma nyckel som till huset.

Kanske denna cylinder om du har Asa d13-nyklar idag.
[länk]
Absolut min första tanke var att använda samma nyckel men har svårt att hitta vilket lås jag har idag plus serienummer i resten av huset. Får skruva isär ett lås och titta.
Annars ”löser” Aqara låset problemet då alla i familjen har Apple Watch
Kändes spontant enklare att montera Aqara :)

pdov
J Jimpalimpa83 skrev:
Absolut min första tanke var att använda samma nyckel men har svårt att hitta vilket lås jag har idag plus serienummer i resten av huset. Får skruva isär ett lås och titta.
Annars ”löser” Aqara låset problemet då alla i familjen har Apple Watch
Kändes spontant enklare att montera Aqara :)
Om du har något annat sätt att ta dig in i förrådet eller om du absolut inte behöver nyckel så kan du sätta en blindcylinder istället. Skruvas fast inifrån och skyddar så att man inte kan dyrka upp dörren. Säkraren en en nyckelcylinder.
https://www.laskompaniet.se/product/blindcylinder-116-rund

• Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Om du har något annat sätt att ta dig in i förrådet eller om du absolut inte behöver nyckel så kan du sätta en blindcylinder istället. Skruvas fast inifrån och skyddar så att man inte kan dyrka upp dörren. Säkraren en en nyckelcylinder.
[länk]
bra tips. kommer tyvärr bara in via dörren och behöver nyckel när batteriet laddat ur :)
alternatvit får jag bryta mig in genom fönstret men stor risk att jag fastnar :)

en låssmed kan säkert hjälpa dig om du vill ha samma.

• Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
Hej! Mitt lås ser ut så här på insidan. Inget extravred utan man måste låsa upp med nyckel. Kan man montera insidan rätt över nyckeln utan att behöva ta loss hela cylindern?

• Ett dörrlås med en nyckel insatt, ovanför ett dörrhandtag av metall på en vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Risken är att du måste borra i dörren i så fall och då förstör du den. Jag skulle plocka bort cylindern. Alternativt om du ha en cylinderförlängare bakom cylindern som du kan plocka bort så att den kommer i nivå med dörren.

F Frsto skrev:
Risken är att du måste borra i dörren i så fall och då förstör du den. Jag skulle plocka bort cylindern. Alternativt om du ha en cylinderförlängare bakom cylindern som du kan plocka bort så att den kommer i nivå med dörren.
Ah, jag kommer ej ihåg om där är en cylinderförlängare eller ej. Då måste jag nog montera ner och titta. Kan man ha nyckeln i då om cylindern kommer i höjd med dörren?

Ja det ska man kunna ha. Finns flera YouTubefilmer där de gör så med Aqara låset. Alla är dock utländska så kan inte svära på att det går. Nackdelen är väl också att du kanske inte får någon bra fästpunkt. Du ska helst skruva i den medföljande metall profilen från Aqara i de två cylinderskruvarna så du slipper borra i dörren. Men de kanske du har tillgång till även om du använder nyckeln på insidan.

Går inte så bra för mig, får inte av det nedrans vredet.
Någon som har något tips?

• Dörr med metallhandtag och runt dörrvred märkt "habo", där användaren har problem att ta bort vredet.
    Skapa konto
  • Silverfärgat dörrvred av märket Habo som sitter fast på en dörr, med borttagna skruvar synliga.
    Skapa konto
Du har ju fått ut skruvarna i alla fall. Räcker det inte att dra rakt ut?

F Frsto skrev:
Du har ju fått ut skruvarna i alla fall. Räcker det inte att dra rakt ut?
Du hade rätt, den satt som berget dock. Drog på som satan och då lossnade den.
Tack!

• Gilla
Frsto
  • Laddar…
P Polhemma skrev:
Stort tack @Fabian Hellgren , ska se om jag får ihop det 👍🙌.
Hur gick det för dig när du följde hans instruktioner. Allt igång och lätt att installera?

K kaffebreak skrev:
Hur gick det för dig när du följde hans instruktioner. Allt igång och lätt att installera?
Yes, det var inga som helst problem när jag väl fick av det envisa vredet. Fungerat felfritt sedan dess.

• Gilla
kaffebreak
  • Laddar…
N nu1mlock skrev:
Exakt - så där ser inte min insida ut. Mitt vred sitter där låset sitter på din bild, och där vredet sitter på din bild är ingenting (inget hål i dörren heller).

Förhoppningsvis kommer mitt U200 imorgon och då tänkte jag montera det framåt eftermiddagen. Jag behöver montera bort det ID Lock 150 som sitter nu först men det tar ju bara några minuter.

Om man har både lås och vred på insidan och behåller vredet så förstår jag att det kan bli lite tokigt om vredet används eftersom U200 inte känner av det. Då kanske det är bättre att ta bort vredet helt och byta ut täckskylten (långskylten?) för att dölja hålet, till något liknande denna:
[länk]

Om man vill behålla vredet på insidan så behöver man väl ett set med skruvar och vredmedbringare osv. och då ska t.ex. dessa fungera:
[länk]
[länk]

Man behöver nog korta av skruvarna med en dremel om man inte redan har skruvar som man kan återanvända.

Har man endast ett vred och ett handtag på insidan (som jag) så bör man kunna återanvända skruvarna från det vred som redan sitter.
Jag kom så långt att jag bytt ut nyckelvredet mot ett cylindervred från Jula, och till en början kunde jag vrida och låsa upp/låsa med den, men nu händer ingenting när jag vrider på medbringaren. Någon ide på vad som kan ha gått fel?

Det vanliga vredet funkar som det ska.

• Närbild på en dörrlåsmedbringare som inte fungerar korrekt, monterad i en dörr med ett cylindervred.
    Skapa konto
medbringaren är inte centrerad i hålet ,lossa skruvarna och justera

• Gilla
straffarbete och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.