7 920 läst · 59 svar
8k läst
59 svar
Aqara U200 på Assa 2000?
Absolut min första tanke var att använda samma nyckel men har svårt att hitta vilket lås jag har idag plus serienummer i resten av huset. Får skruva isär ett lås och titta.pdov skrev:
Annars ”löser” Aqara låset problemet då alla i familjen har Apple Watch
Kändes spontant enklare att montera Aqara
Om du har något annat sätt att ta dig in i förrådet eller om du absolut inte behöver nyckel så kan du sätta en blindcylinder istället. Skruvas fast inifrån och skyddar så att man inte kan dyrka upp dörren. Säkraren en en nyckelcylinder.J Jimpalimpa83 skrev:
https://www.laskompaniet.se/product/blindcylinder-116-rund
bra tips. kommer tyvärr bara in via dörren och behöver nyckel när batteriet laddat urpdov skrev:
alternatvit får jag bryta mig in genom fönstret men stor risk att jag fastnar
Ah, jag kommer ej ihåg om där är en cylinderförlängare eller ej. Då måste jag nog montera ner och titta. Kan man ha nyckeln i då om cylindern kommer i höjd med dörren?F Frsto skrev:
Ja det ska man kunna ha. Finns flera YouTubefilmer där de gör så med Aqara låset. Alla är dock utländska så kan inte svära på att det går. Nackdelen är väl också att du kanske inte får någon bra fästpunkt. Du ska helst skruva i den medföljande metall profilen från Aqara i de två cylinderskruvarna så du slipper borra i dörren. Men de kanske du har tillgång till även om du använder nyckeln på insidan.
Jag kom så långt att jag bytt ut nyckelvredet mot ett cylindervred från Jula, och till en början kunde jag vrida och låsa upp/låsa med den, men nu händer ingenting när jag vrider på medbringaren. Någon ide på vad som kan ha gått fel?N nu1mlock skrev:Exakt - så där ser inte min insida ut. Mitt vred sitter där låset sitter på din bild, och där vredet sitter på din bild är ingenting (inget hål i dörren heller).
Förhoppningsvis kommer mitt U200 imorgon och då tänkte jag montera det framåt eftermiddagen. Jag behöver montera bort det ID Lock 150 som sitter nu först men det tar ju bara några minuter.
Om man har både lås och vred på insidan och behåller vredet så förstår jag att det kan bli lite tokigt om vredet används eftersom U200 inte känner av det. Då kanske det är bättre att ta bort vredet helt och byta ut täckskylten (långskylten?) för att dölja hålet, till något liknande denna:
[länk]
Om man vill behålla vredet på insidan så behöver man väl ett set med skruvar och vredmedbringare osv. och då ska t.ex. dessa fungera:
[länk]
[länk]
Man behöver nog korta av skruvarna med en dremel om man inte redan har skruvar som man kan återanvända.
Har man endast ett vred och ett handtag på insidan (som jag) så bör man kunna återanvända skruvarna från det vred som redan sitter.
Det vanliga vredet funkar som det ska.
Produkter som diskuteras i tråden