J
S super70 skrev:
Monterade aqara U200 igår på vad jag tror är assa 2002, fungerade hur bra som helst.
Ska tillägga att jag hade ett glue lås innan med extra plattan och medbringare för assa 2002, så jag behövde inte byta medbringare, medbringarsats finns annars på biltema för en 50 lapp.
Låset låter högre vid stängning än glu,går dock att låsa långsammare å tystare.
Efter kalibrering går låset endast exakt så långt det behöver för att öppna vilket jag aldrig fick till på glue, glue snurrade oändligt länge gjämnfört med supersnabba U200.
Saknar dock stäng funktionen som glu hade med dubbelklick på låset, men har dock inte provat automatiskt låsning ännu..
Dubbelklick är en sak jag saknade även på Yale Linus som jag bytte till från Glue. Dock löste det sig smidigt med en Zigbeeknapp på dörrkarmen. Bara att knyta till Home Assistant, finns stöd för Aqara u200 med.

J Jocke Best skrev:
Dubbelklick är en sak jag saknade även på Yale Linus som jag bytte till från Glue. Dock löste det sig smidigt med en Zigbeeknapp på dörrkarmen. Bara att knyta till Home Assistant, finns stöd för Aqara u200 med.
Funkar dock bra att trycka på låsknappen på numlocken, får även larm i smartthings om jag glömt👍😀

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Fabian Hellgren Fabian Hellgren skrev:
Hej,

Fick allt att fungera fint igår, låset sitter på plats osv.
Men ovetande om att det inte gick att koppla U200 till min M2 aqara Hub, så restade jag allt ihop och gjorde om intallationen.
Plockade även ner själva låste.

Vad som nu har skett är oavsett hur jag gör osv, så fungerar inte kalibreringen - så låset tror att dörren är låst men den i själva verket är öppen. Osv....Så det är liksom tvärtomspråk....

Vet ni hur jag ska göra?

mvh
Skicka gärna en bild på din lösning...

Kalleohl Kalleohl skrev:
Skicka gärna en bild på din lösning...
Hej,

Jag hade ett Assa 2002 - Tog bort låscylindern jag hade på insidan och monterade u200 uppåt.

Små detaljer jag fick lösa -
1. Fick köpa till Låskors/vredkors, 1 Bricka samt 2 st skruvar ( långa cylinderskruvar) Beror nog på vilken dörr man har.
Ni har noterat det innan.

2. Hade lite funderingar på hur jag skulle fästa u200 - Blev en kombination av klisterkudden som ingick som jag satte i ovankant som ni kan se, då jag hade en täckplatta som gjorde att den kom i från dörrbladet lite - och sen använde jag mina cylinderskruvarna. Då den cylinder typen jag har med täckta cylinderskruvar har 4skruvar (rundcylinder) - Annars är det väl bara två skruvar i en ovalcylinder. Ville inte skruva fast den i dörren….

3. Fick vända på plattan som sitter i fästet - 180grader som sitter i fästet - Vet inte vad jag ska kalla den delen. , Styrplatta där korset till vredet kommer ut.

4. Hade problem med kalibreringen andra gången, då jag behövde montera om det. Löste det genom att kalibrera manuellt. Viktigt att man - Kalibrerar hela vredessekvensen, från max medurs till max moturs - kan man säga. Speciellt om man har 360graders lås som ni pratat om tidigare.

5. Har tagit bort vredet på insidan.
Så man kan bara vrida/låsa manuellt med u200 nu, för att slippa bekymmer i framtiden.

Mitt assa2002 har inte låsfunktion med att handtaget behöver slås upp förelåsning utifrån.

• Smarta Aqara-låset monterat på en vit dörr, installerat med klisterkudde och cylinderskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två långa cylinderskruvar ligger på ett bord, används för montering vid låsprojekt.
    Skapa konto
  • Närbild av en dörr med ett borttaget lås där låscylindern och ett skruvhål syns tydligt, i samband med montering av u200 enligt beskrivning.
    Skapa konto
  • Närbild av dörr med tre borrade hål och u200-låsinstallation, synliga skruvar och täckplatta, relaterat till assa2002-låsmodifiering.
    Skapa konto
  • Digitalt dörrlås monterat på insidan av en vit dörr, vid en trädgård med stenhäll och buskar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av monterad u200-låsenhet på en dörr, med klisterkudde synlig i ovankant mellan låset och dörrbladet.
    Skapa konto
  • Närbild av en dörr med ett monterat elektroniskt låsmodul u200 på insidan. Dörrhandtaget syns också.
    Skapa konto
Hej,

Jag hade ett Assa 2002 - Tog bort låscylindern jag hade på insidan och monterade u200 uppåt.

1. Fick köpa till Låskors/vredkors, 1 Bricka samt 2 st skruvar ( långa cylinderskruvar) Beror nog på vilken dörr man har.

2. Hade lite funderingar på hur jag skulle fästa u200 - Blev en kombination av klisterkudden som ingick som jag satte i ovankant som ni kan se, då jag hade en täckplatta som gjorde att den kom i från dörrbladet lite - och sen använde jag mina cylinderskruvarna. Då den cylinder typen jag har med täckta cylinderskruvar har 4skruvar (rundcylinder) - Annars är det väl bara två skruvar i en ovalcylinder. Ville inte skruva fast den i dörren….

3. Fick vända på plattan som sitter i fästet - 180grader som sitter i fästet - Vet inte vad jag ska kalla den delen. , Styrplatta där korset till vredet kommer ut.

4. Hade problem med kalibreringen andra gången, då jag behövde montera om det. Löste det genom att kalibrera manuellt. Viktigt att man - Kalibrerar hela vredessekvensen, från max medurs till max moturs - kan man säga. Speciellt om man har 360graders lås som ni pratat om tidigare.

Så man kan bara vrida/låsa manuellt med u200 nu, för att slippa bekymmer i framtiden.

Mitt assa2002 har inte låsfunktion med att handtaget behöver slås upp förelåsning utifrån.
Tack för bilder, har precis likadant lås, men på bilden ser det ju ut som att du har kvar vredet på insidan?

S straffarbete skrev:
Tack för bilder, har precis likadant lås, men på bilden ser det ju ut som att du har kvar vredet på insidan?
Han kanske tagit bort vredpinnen så det inte fungerar längre.

S straffarbete skrev:
Yes vredet är kvar😊 Men tog bort pinnen på insidan så jag kunde behålla den täckplattan😊
Fungerar kanon än så
länge😅

• Gilla
straffarbete
  • Laddar…
Hej,

Tack för bilderna, jag har samma dörr som du och försöker nu få mitt U200 på plats. Har du möjlighet att förtydliga den här punkten?
1. Fick köpa till Låskors/vredkors, 1 Bricka samt 2 st skruvar ( långa cylinderskruvar)
Vilka produkter köpte du, har du några länkar/bilder? Jag har sett att några hänvisar till t.ex. denna men den verkar passa en oval cylinder, och min är rund.

P Polhemma skrev:
Tack för bilderna, jag har samma dörr som du och försöker nu få mitt U200 på plats. Har du möjlighet att förtydliga den här punkten?
1. Fick köpa till Låskors/vredkors, 1 Bricka samt 2 st skruvar ( långa cylinderskruvar)
Vilka produkter köpte du, har du några länkar/bilder? Jag har sett att några hänvisar till t.ex. denna men den verkar passa en oval cylinder, och min är rund.
Hej,

Skruvarnas längd för att sätta fast medbringarbrickan kan variera - Beror på vad du har för dörr osv, samt cylinder.

Mvh

• Illustration av montering av medbringarbricka med skruvar i olika längder, fokus på detaljerad samarbetning med dörrens låscylinder.
    Skapa konto
  • Bild på en vredmedbringare från Låskompaniet.se, en del av cylinderbeslag.
    Skapa konto
  • Bild av cylinderskruv från Låskompaniet, säljes i 2-pack. Används för cylinderinstallationer i dörrar.
    Skapa konto
  • Cylinderskruv från Låscompaniet, säljs i 2-pack.
    Skapa konto
Hej! Har köpt Aqara U200 som jag tänker montera på nya dörren till förrådet. Har enbart ASSA 410 samt handtag men ingen låscylinder än. Vad för låscylinder och mer behöver jag köpa för att det ska funka?

• Närbild på en dörrkarm med ett ASSA 410 låshus monterat, men utan låscylinder eller handtag.
    Skapa konto
  • Närbild av dörr med hål för låsinstallation, utan låscylinder men monterad med Aqara U200-kompatibla delar.
    Skapa konto
Det går bra med både ovalcylinder och rundcylinder. Är det förråd kanske det räcker med något billigare, om du inte har speciella säkerhetskrav. Du behöver en vredmedbringare också.

• Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
F Frsto skrev:
Det går bra med både ovalcylinder och rundcylinder. Är det förråd kanske det räcker med något billigare, om du inte har speciella säkerhetskrav. Du behöver en vredmedbringare också.
Är helt novis på området. Kan du skicka ett exempel på ett billigare och dyrare läs?
Å ena sidan behövs inge dyrt lås, men känns dumsnålt? att köpa en Aqara för 3000kr och sen skitlås :)

pdov
J Jimpalimpa83 skrev:
Vad för låscylinder och mer behöver jag köpa för att det ska funka?
Vad har du för lås på huset? Vill du inta ha samma nyckel till allt?
Jag rekommenderar att du kostar på dig cylinder med samma nyckel som till huset.

Kanske denna cylinder om du har Asa d13-nyklar idag.
https://www.laskompaniet.se/product/cylinder-1311-assa-d13?sku=1311-enl

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.