TheStills skrev:
Vilket departement är det man ska kontakta för att lobba för en lag om detta kundpinne hanterande....?
Spontant skulle jag svara Ecklesiastikdepartementet, men det är avskaffat så nu vet jag inte riktigt.
 
KnockOnWood skrev:
Dessutom den första april av alla dagar :D
Haha, det tänkte jag inte på! Fru Ribbing satt nog med sitt allra busigaste leende när hon smidde sina aprilplaner och valde att skämta med sina läsare genom att posta den fånigaste frågan hon kunde komma på.
 
klonk skrev:
den fånigaste frågan hon kunde komma på.
Nu tycker jag du är lite respektlös mot TS. ;) Det är nog dags att hänvisa till reglerna som säger "4.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa.", fast det vete tusan... :p
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Hur som helst tror jag att vi här på BH är mer än kapabla att reda ut denna fråga själva.
Säg inte det! Jag skulle vilja lyfta fram den upplyftande lösningen från Cicci i Ribbings kommentarsfält:

"Idag få jag medge att jag gick lite för långt med kundpinnen. När jag i vanlig ordning inte lade upp den, och njöt av de högljudda suckarna bakom mig, så tog jag pinnen höll upp den mot bakomvarande och frågade: var vill du ha den här?

Cicci, 17:02, 4 april 2014."
 
klonk skrev:
Säg inte det! Jag skulle vilja lyfta fram den upplyftande lösningen från Cicci i Ribbings kommentarsfält:

"Idag få jag medge att jag gick lite för långt med kundpinnen. När jag i vanlig ordning inte lade upp den, och njöt av de högljudda suckarna bakom mig, så tog jag pinnen höll upp den mot bakomvarande och frågade: var vill du ha den här?

Cicci, 17:02, 4 april 2014."
Fast nu börjar vi återigen närma oss barnförbjudna saker som jag så felaktigt :surprised: nästan anklagade Mikael_L för redan i #27. Nej låt oss vara hövliga och behandla våra medkunder med respekt och vänlighet!
 
Mikael_L
klonk skrev:
Denna enormt viktiga samhällsfråga verkar ha diskuterats en del hos Ribbing redan:
[länk]
"Och vill du vara lite näbbig för att muntra upp dig själv, så kan du säga till kunden framför dig som inte lagt ut kundpinnen efter sina varor, ”gör det något om jag lägger dit den här?” och så gör du det."
(y) Klockrent.

Ja vem känner inte för att vara "lite näbbig" ... ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi kvinnor har i detta kundpinnedilemma redan insett att vi lägger en pinne både framför OCH bakom varorna utifall det står en karl bakom eller framför eftersom vi inte vill utsättas för alla dessa, intill nu, oförlösta testosteronattacker.
Och som en liten gest för "peace, love and understanding" i denna utomordentligt svåra fråga, har jag nu en avatar som förhoppningsvis blir som olja på vattnet...;)
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
TheStills skrev:
Vilket departement är det man ska kontakta för att lobba för en lag om detta kundpinne hanterande....?
Det borde väl vara antingen konsumentminister Birgitta Ohlsson eller integrationsminister Eric Ullenhag som hanterar det.
Bäst att det avgörs på ministernivå, det är för allvarligt att anförtros enkla departementstjänstemän.

Nej, nu åker vi ut och badar :)
 
Redigerat:
Har aldrig upplevt det som ett problem. Står det någon bakom i kö lägger jag upp pinnen för att markera att jag är klar. Står det ingen i kö förväntar jag mig att den som eventuellt kommer lägger upp pinnen.
 
Att sura för att kunden före inte lägger dit pinnen är trams, lägg bara dit den, fråga gärna om hen är klar, om det ser tveksamt ut. Är det kö bakom lägger man förståss dit en när man är klar också, för att nästa kund ska slippa samma dilemma.

Att välja att inte lägga dit pinnen för att spara monotona röselser är fel, pinnen går ju åt andra hållet jämfört med varorna och motverkar alltså monotona rörelser. Dessutom förhindrar det alla felslag pga att man inte ser tydligt var en kund slutar och nästa börjar. Påsen har maken redan gått till "lastkajen" med eftersom vi är ekonomiska och miljövänliga och använder tygkassar.

För att lätta upp i tråden kan jag ju berätta om min handling igår:
Bara tre före mig i kön: En svartklädd dam i 70-årsåldern som köper 10 påsar Black Velvet flytande tvättmedel. alla ställs NOGA och LÅÅÅÅNGSAMT upp på en lång rad med alla streckkoder åt exakt rätt håll. Efter det en ensam påse räkor. Ingen pinne.

Nästa kund (omkring 40-50 gissningsvis) väntar till föregående kund har betalat. då tar hon långsamt upp en vara i taget, vänder och vrider den så att streckkoden hamnar rätt och väntar sedan så att hon ser att kassörskan fick det rätt innan hon lägger upp nästa. Ganska mycket i korgen, och man ser hur kassörskan blir mer och mer frustrerad och börjar trumma med fingrarna. Kund tre och jag himlar med ögonen åt varandra.

Så fort hon lyckats lägga upp sin sista vara står kund tre beredd, men det dröjer innan kund två lämnar "fri väg". Hon slänger snabbt upp sina varor, med koden åt rätt håll, trots farten, slänger på en pinne och säger "Varsågod" till mig. Jag slänger på min wasabitub, på tvären med koden upp och nästa pinne, och säger glatt till kunden bakom mig "Varsågod, nu går det lite snabbare tror jag".

När jag sveper ut ur butiken med min tub står kund 2 fortfarande och packar sina stackars varor,
 
I Holland står det "Volgende klant" på pinnarna. Vore kanske passande här med ibland ;)
 
Brukar hålla till på ett forum GARAGET ,som handlar om bilar ,inläggen brukar vara pådrivande och uppmuntrande.Håller på och renoverar en Mustang från -68
Bra gjort ,va snyggt mm.
Inlägg man gör här är svar som är förnedrande ,spårar ur totalt mm.

Tror jag går ur den här klubben !!
 
Jag är inte rikigt på det klara med vilken typ av reaktion du förväntar dig?
Mitt svar är: Jag bryr mig inte, ligger där ingen pinne lägger jag dit en och jag brukar inte lägga dit den efter mina varor, de flesta här gör inte det. Verkar som om det är olika i olika landsändor.
Pinnarna är dessutom ett ganska nytt påfund, när jag var en liten palt på 70-talet fanns de inte, nu finns de och jag tror att de började förekomma allmänt i slutet på 80-talet.

Kika i projekttrådarna från medlemmarnas byggen och renoveringar så hittar du motsvarigheten till garaget-reaktionerna. (Sen kan man inte applådera allt, ser man ett uppenbart fel som kan leda till skador, personfara eller ekonomisk ruin kommer folk här att protestera.)
 
Jag lägger dit pinne både framför och bakom om det behövs och inte redan är gjort. Den efter lägger helst alltid själv då jag inte vill betala någon annans vara av misstag.

Håller med Fotografen om tonen här på forumet. Vill även tillägga att inlägg inte automatiskt blir förnedrande eller kränkande bara för att man inte håller med TS.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Jag är inte rikigt på det klara med vilken typ av reaktion du förväntar dig?
Mitt svar är: Jag bryr mig inte, ligger där ingen pinne lägger jag dit en och jag brukar inte lägga dit den efter mina varor, de flesta här gör inte det. Verkar som om det är olika i olika landsändor.
Pinnarna är dessutom ett ganska nytt påfund, när jag var en liten palt på 70-talet fanns de inte, nu finns de och jag tror att de började förekomma allmänt i slutet på 80-talet.

Kika i projekttrådarna från medlemmarnas byggen och renoveringar så hittar du motsvarigheten till garaget-reaktionerna. (Sen kan man inte applådera allt, ser man ett uppenbart fel som kan leda till skador, personfara eller ekonomisk ruin kommer folk här att protestera.)
Om du tittar på ett svar från tex ,mycke_nu, nr 13, hur tänker människan egentligen eller nr 11 (var bor du egentligen) är detta att vara trevlig /hyffs mot andra helt okända ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.