42 230 läst · 90 svar
42k läst
90 svar
Använda sin privata trädgård som arbetsplats/verkstad?
Visst. Men saken är den att de som stör oftast hävdar envist sin rätt att störa. Utifrån vad jag har läst i TS inlägg är inte grannen jättevillig att vidta åtgärder för att sågandet och slipning ska upphöra. Når jag själv var yngre och bodde i olika lägenheter har grannarna bara i ett fall visat förståelse. I alla andra fall sket de nästan fullständigt i, hävdade sin "rätt" att störa. Först när hyresvärden ingrep blev det lugnare. Men särskilt bättre är det inte bättre i villaområden kan jag intyga, mitt nästa boende kommer att vara ute på vischan någonstans. Jag har fått nog av respektlösa grannidioter som ska klippa gräs tidiga tider på dygnet, vars ungar ska hoppa och stoja på vår tomtsida (det heter ofta "det är barn, de ska bara springa förbi), osv.Okarlsson skrev:
Bortsett från "han skulle försöka hitta en lokal framöver och skulle under tiden flytta sig lite så att vi blir mindre lidande"?S Starship skrev:Visst. Men saken är den att de som stör oftast hävdar envist sin rätt att störa. Utifrån vad jag har läst i TS inlägg är inte grannen jättevillig att vidta åtgärder för att sågandet och slipning ska upphöra. Når jag själv var yngre och bodde i olika lägenheter har grannarna bara i ett fall visat förståelse. I alla andra fall sket de nästan fullständigt i, hävdade sin "rätt" att störa. Först när hyresvärden ingrep blev det lugnare. Men särskilt bättre är det inte bättre i villaområden kan jag intyga, mitt nästa boende kommer att vara ute på vischan någonstans. Jag har fått nog av respektlösa grannidioter som ska klippa gräs tidiga tider på dygnet, vars ungar ska hoppa och stoja på vår tomtsida (det heter ofta "det är barn, de ska bara springa förbi), osv.
Det du kalla för störa kallar andra för att leva. Min erfarenhet är att det finns lika många som stör överdrivet som kräver överdrivet lugn.
Intressant! Bor i villaområde och här är det jag som är skurken... Anledningen till varför vi köpte huset är den sociala uteplatsen med pool etc. Och att vi spelar musik. Inte direkt Rammstein utan mest chill musik. I normala fall så har vi låg volym men vid fester (2-3 st per år) så höjs volymen, folk skrattar, dansar och har kul! Inget märkvärdigt ljudsystem (Sonos) och det kanske dämpas/stängs av vid 01.00 som senast.
Tyvärr har vi en granne som i princip oberoende av volym och anledning (midsommar, kräftskiva etc) fullständigt tappar det. Skriker, gapar, vrålar. Förtalar, vägrar hälsa, etc. Hon är helt ur balans och har varit det sen vi flyttade in. Dom byggt ett staket cirka 2 meter högt mot vår tomt.
Personligen så skiter jag i henne nu. Känns som grav psykisk ohälsa där. Inte bara utifrån humör utan också hennes klädstil och vårdande av sitt utseende, i kombination med hennes yrke som bör kräva ett fräscht/representativt yttre. Visst kan jag ha viss förståelse för hennes situation men hon har dragit detta för långt. Rekommenderat henne att anmäla oss. (BTW - hon är yngre än oss)
Så med tanke på villaägare och grannar.... vad gäller där? Vilka regler och lagar styr t ex musikvolym och hur ofta man får spela musik på uteplatsen??
Tyvärr har vi en granne som i princip oberoende av volym och anledning (midsommar, kräftskiva etc) fullständigt tappar det. Skriker, gapar, vrålar. Förtalar, vägrar hälsa, etc. Hon är helt ur balans och har varit det sen vi flyttade in. Dom byggt ett staket cirka 2 meter högt mot vår tomt.
Personligen så skiter jag i henne nu. Känns som grav psykisk ohälsa där. Inte bara utifrån humör utan också hennes klädstil och vårdande av sitt utseende, i kombination med hennes yrke som bör kräva ett fräscht/representativt yttre. Visst kan jag ha viss förståelse för hennes situation men hon har dragit detta för långt. Rekommenderat henne att anmäla oss. (BTW - hon är yngre än oss)
Så med tanke på villaägare och grannar.... vad gäller där? Vilka regler och lagar styr t ex musikvolym och hur ofta man får spela musik på uteplatsen??
Den klassiska regeln "don't be a dick" känns applicerbar.Huggedugge1 skrev:
Intressant! Bor i villaområde och här är det jag som är skurken... Anledningen till varför vi köpte huset är den sociala uteplatsen med pool etc. Och att vi spelar musik. Inte direkt Rammstein utan mest chill musik. I normala fall så har vi låg volym men vid fester (2-3 st per år) så höjs volymen, folk skrattar, dansar och har kul! Inget märkvärdigt ljudsystem (Sonos) och det kanske dämpas/stängs av vid 01.00 som senast.
Du missar (säkert medvetet) att grannen i TS inlägg gick motvillig på att hitta en lösning. Det säger allt. Jag misstänker att du själv är en av dem som "lever". Det är en skillnad att leva och "leva". Civiliserat folk med någorlunda rimlig IQ tar hänsyn till sina grannar och tänker ett steg före innan de sätter igång med diverse sysslor som kan vara störande. Men på grund av att en del struntar i det har det stiftats lagar. Bra att du och jag inte är grannar...Okarlsson skrev:
Fest 2-3 gånger per år reagerar säkert ingen på. Men att ha slip och sågverk alldelles nära sig i 8 veckor skulle störa de flesta antar jag. TS skriver att det är fler som störs. Men antagligen säger de inget, svensken är känd att knyta näven i fickan och snacka runt. Jag skulle ta snacket med grannen direkt...Huggedugge1 skrev:
Jag utelämnade det för att det va en sån subjektiv beskrivning. Grannen gjorde det efter påpekande, det är det viktiga. Jag har inte stört mina grannar sen jag va singel, men då va jag ingen exemplarisk granne ens med mina mått.S Starship skrev:Du missar (säkert medvetet) att grannen i TS inlägg gick motvillig på att hitta en lösning. Det säger allt. Jag misstänker att du själv är en av dem som "lever". Det är en skillnad att leva och "leva". Civiliserat folk med någorlunda rimlig IQ tar hänsyn till sina grannar och tänker ett steg före innan de sätter igång med diverse sysslor som kan vara störande. Men på grund av att en del struntar i det har det stiftats lagar. Bra att du och jag inte är grannar...
Ingen påstår väl att det finns en objektiv gräns för störande?
Tyvärr inte... Kvinnan är rabiat. I början försökte vi ta hänsyn. Nu skiter jag i det.S Starship skrev:Fest 2-3 gånger per år reagerar säkert ingen på. Men att ha slip och sågverk alldelles nära sig i 8 veckor skulle störa de flesta antar jag. TS skriver att det är fler som störs. Men antagligen säger de inget, svensken är känd att knyta näven i fickan och snacka runt. Jag skulle ta snacket med grannen direkt...
Sen spelar det nog ingen roll om det är musik, höga röster, skratt eller vad det nu kan vara. Allt som inkräktar på hennes liv. Jo, fått info om att hon inte mår så bra. Vilket är i linje med hennes beteende.
Jag vet inte om du verkligen inte vill förstå. Grannen i TS inlägg har inte gjort/vidtagit några åtgärder än, han skulle göra det. Vilket är en väsentlig skillnad. Dessutom skriver TS att hen skulle göra det motviligt. Utifrån den erfarenhet som jag har (då jag även har medlat i vissa konflikter) så tror inte jag, tyvärr, att hen kommer att bättra på sig väsentligt. Därför skrev jag som jag skrev. Subjektiv eller objektiv har ingen betydelse. Lagen är ganska tydlig gällande både hyres- och bostadsrätter. Ordning, sundhet och gott skick ska iakttas. Du får inte utsätta grannarna för störningar som man skäligen inte bör tåla. Oavsett tid på dygnet. End of discussionOkarlsson skrev:
Villor då?
Störningar i villaområden faller under Miljöbalken. Till exempel reglerar 32 kap. buller från grannfastigheter.Huggedugge1 skrev:
Den som känner sig störd har möjlighet att polisanmäla händelserna till polisen. Du skulle även kunna testa att kontakta miljöförvaltningen i din kommun angående störningarna
Hur vet du det? Att du förutsätter att folk är idioter säger mer om dig än om mig.S Starship skrev:Jag vet inte om du verkligen inte vill förstå. Grannen i TS inlägg har inte gjort/vidtagit några åtgärder än, han skulle göra det. Vilket är en väsentlig skillnad. Dessutom skriver TS att hen skulle göra det motviligt. Utifrån den erfarenhet som jag har (då jag även har medlat i vissa konflikter) så tror inte jag, tyvärr, att hen kommer att bättra på sig väsentligt. Därför skrev jag som jag skrev. Subjektiv eller objektiv har ingen betydelse. Lagen är ganska tydlig gällande både hyres- och bostadsrätter. Ordning, sundhet och gott skick ska iakttas. Du får inte utsätta grannarna för störningar som man skäligen inte bör tåla. Oavsett tid på dygnet. End of discussion
Gång efter annan tycker jag mig också få bevisat att lagen tillåter mer störande än många individer tycker går att tolerera.
Så är det helt klart. Men undantag för vissa specifika områden som t.ex. arbetsmiljö och det som diskuteras här - vad som kan anses vara acceptabelt för en hyresgäst eller bostadsrättsinnehavare. Är störningen dessutom av tillfällig art finns det i princip inga gränser.Okarlsson skrev: