Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tja - jag studerade som ensamstående ung kvinna. I inte mindre än 5 år uppbar jag studiemedel och arbetade för 35 kronor i timman på sommaren. Jag klarade mig om än med hiskeliga studielån som jag nu betalar tillbaka på. Nu var ju inte detta igår... men studenterna har ju inte fått det så mycket bättre de senaste åren.

Vem är det som säger att en student inte är familjeförsörjare!!!??? Det är betydligt vanligare än man tror, även om den gällande bilden av en ung teknolog är en osnuten grabb som festar på gasquen och knappt blivit torr bakom öronen och åker hem till mamma med smutstvätten.

Nimajneb skrev:
Jag tycker nog likheterna mellan en polsk byggkille i sverige och en student är en helt förträfflig jämförelse.
Bla om du själv skriver:
- taskigt betalt
- bor i kollektiv
- käkar nudlar o grönsaker
- investerar i sig själva för framtiden.

jag upplever studentrabatterna som mycket sämre idag än när jag pluggade för att inte tala om boendet. Idag kostar ju ett studentrum på 15-20m2 runt 4000/månad.
Vilket betyder att du har 5000 att leva på. 500-1000 i litteratur så betyder det att som student ska du gå runt på en tusenlapp i veckan vilket helt uppenbart fungerar.
På det viset kan man ju jämföra liknelser förstås men det betyder ju inte att vare sig student eller arbetare har det bra/dåligt då dessa två har det som de har det på helt olika grunder och säkert i ett helt annat skede i livet också. Som sagt, leva bra och relativ fattigdom är en luddig tillvaro.

mariatherese skrev:
Tja - jag studerade som ensamstående ung kvinna. I inte mindre än 5 år uppbar jag studiemedel och arbetade för 35 kronor i timman på sommaren. Jag klarade mig om än med hiskeliga studielån som jag nu betalar tillbaka på. Nu var ju inte detta igår... men studenterna har ju inte fått det så mycket bättre de senaste åren.

Vem är det som säger att en student inte är familjeförsörjare!!!??? Det är betydligt vanligare än man tror, även om den gällande bilden av en ung teknolog är en osnuten grabb som festar på gasquen och knappt blivit torr bakom öronen och åker hem till mamma med smutstvätten.
Hur många familjer i åldern 25+ där båda vuxna studerar finns det i landet? Jag hade inga problem att leva spartanskt när jag var runt 18-20, jag hade ingen annan än mig själv att tänka på och kosthållningen var inte prio ett. Efter 25 och speciellt efter det jag skaffat ungar så ser det annorlunda ut, leva som student eller gästarbetare finns inte i min värld.

Men, när du studerade, hade du samma typer av utgifter som nu? Skulle du nu klara dig på dessa summor? Är inte du intresserad av att ha lön likvärdig de andra som gör samma arbete som dig? Det är alltså där jämförelsen ska ligga, typ samma lön för samma arbete. MEN om man väljer att jobba för lägre lön än alla andra så är det ju upp till var person och just där tycker jag facken inte ska in och peta, de ska helt enkelt ge fan i folk som inte är medlemmar för de som väljer att inte vara medlem gör det av en orsak......jag hoppade själv ur SEF bland annat pga att jag ansåg att politisk ideologi gick före arbetet för medlemmarnas bästa.

Mikael_L
Vad är du ute efter glufsen?
Anser du att Polacker, Letter och Rumänerna som kommer hit inte vet vad dom gör, att du vet bättre vad dom borde göra.
Jag antar att dom dom väljer att komma hit och jobba för 8000:- i månaden så har dom väl räknat ut att det går runt på något vis, och att det är bättre än andra alternativ dom har.

Dom får väl ansluta sig till facket så dom går under samma kollektivavtal som alla andra, om dom inte tycker det passar.

Mikael_L skrev:
Vad är du ute efter glufsen?
Anser du att Polacker, Letter och Rumänerna som kommer hit inte vet vad dom gör, att du vet bättre vad dom borde göra.
Jag antar att dom dom väljer att komma hit och jobba för 8000:- i månaden så har dom väl räknat ut att det går runt på något vis, och att det är bättre än andra alternativ dom har.

Dom får väl ansluta sig till facket så dom går under samma kollektivavtal som alla andra, om dom inte tycker det passar.
Frågan är nog snarare vad du är ute efter egentligen.
Du vet mycket väl vad mitt förhållande till arbetare från andra länder är både yrkesmässigt och privat för jag vet att du läst mina inlägg i trådar liknande denna.
Märkligt att du missat totalt att jag återkommande skrivit att de är här just pga att även om de tjänar dåligt i svenska mått mätt så tjänar de bra i jämförelse med hemlandet samt att de hellre spenderar några månader här med arbete än att vara kvar hemma arbetslösa. Att de går runt på något vis har ju helt med att göra att de inte lever med samma omkostnader som en svensk som utför samma arbete och lever i Sverige, om man ser till samma arbete och samma privata förhållanden. De har helt enkelt inte råd.

Så åter igen, vad var det du var ute efter?
Tycker du att bara för att man kan överleva så spelar det ingen roll om det är boende på en dammig byggarbetsplats, 6 st vuxna i en tvåa eller vad?
Eller var det något politiskt du störde dig på och blev förblindad över vad jag egentligen skrivit?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Men, när du studerade, hade du samma typer av utgifter som nu? Skulle du nu klara dig på dessa summor? Är inte du intresserad av att ha lön likvärdig de andra som gör samma arbete som dig?
Eh? Man måste rätta munnen efter matsäcken? Och ja, det skulle jag kunna göra. Jorden skulle inte gå under om jag var tvungen att sälja några av mina värdsliga ting. Du kan väl inte räkna med att få en viss lön för att du har vissa utgifter - de sk*ter väl din arbetsgivare högaktningsfullt i?

Tja, gästarbetarna talar inte svenska - men du vill att de skall ha lika mycket betalt som någon som kan det? Nej, det är väl vettigt att det finns en skala mellan svensktalande byggjobbare och icke svensktalande byggjobbare (eller engelsktalande).

Redigerat:
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
För övrigt är relativ fattigdom ett idiotbegrepp. Man blir väl inte mer fattig för att grannens ungar har en ipad, eller mindre fattig för att grannens ungar inte längre har råd med sin? Idioti! Jag vill hävda att vi inte saknade något när jag pluggade (trots att jag tror att vi levde strax under existensminimum). Visst fick vi hjälp av släktingar med ärvda kläder, men vi åt helt okej och hände det något oväntat så kunde vi fixa det också.

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
Och? Menar du att vi bör sänka vår levnadsstandard för att kunna konkurrera mot utländsk arbetskraft? Temporärt eller permanent?

Till viss del håller jag med, om vi inte hittar andra sätt att konkurrera på. För vi försöker väl inte propagera för någon ytterlighet här? Lagom är bäst...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mina frågor var av ren nyfikenhet. Vill veta hur folk tänker mer eller mindre i dessa frågor.
Ett par saker i ditt svar ställer jag mig lite frågande till dock. För det första, var hittar du någonting som påvisar att jag menar på att lönen ska baseras på löntagarens utgifter? Det jag påvisar är att den lön dessa utländska arbetar får inte räcker till att leva med i jämförelse med de omkostnader en svensk arbetare med svensk kollektivlön får. Svårare än så var det inte och det är väl där någonstans facken håller på att rota för att stävja det som de kallar lönedumpning.

Det andra är den där skalan du påvisar, betyder det också att du utan problem anser att mellan könen är ok med olika löner för lika arbete/samma resultat?
En svensk medborgare som inte kan svenska (än) som jobbar som hjärtkirurg har inte alls behovet att ha samma/liknande lön som svensktalande läkare eller handlar det bara om medborgarskapet?
Vad försöker du påvisa egentligen? Jag hänger inte med här.

Bo.Siltberg skrev:
Och? Menar du att vi bör sänka vår levnadsstandard för att kunna konkurrera mot utländsk arbetskraft? Temporärt eller permanent?

Till viss del håller jag med, om vi inte hittar andra sätt att konkurrera på. För vi försöker väl inte propagera för någon ytterlighet här? Lagom är bäst...
Jo vi lever väl i landet lagom så.....

Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Frågan är nog snarare vad du är ute efter egentligen.
Jag missuppfattade dig bara då.
Jag fick för mig att du tyckte att dessa gästarbetare gör fel som kommer hit, och lever lika risigt som en student, trots att dom faktiskt är byggnadsarbetare.
Sorry.

Mikael_L skrev:
Jag missuppfattade dig bara då.
Jag fick för mig att du tyckte att dessa gästarbetare gör fel som kommer hit, och lever lika risigt som en student, trots att dom faktiskt är byggnadsarbetare.
Sorry.
Inga problem.....vi är på ett forum med skriven text som man lätt kan missa nyanser i...det vet vi ju alla men få erkänner det (y).....i annat fall så ger det ju alltid lite upphov till "MEN VA FAN SÄGER DU" :p

Vad blir nästa stickspår? Varför Svenska byggnadsarbetare tjänar så ruskigt mycket mer än deras studerande kompisar?
Då finns det väl två spår att gå, sänk lönerna eller höj studiebidragen... för alla måste ju vara lika eller hur...:rolleyes:

Bo.Siltberg skrev:

Skall man vara rent krass så tror jag att det finns risk att vi kommer dithän vad det lider, men det gäller i såfall alla. Samtidigt verkar kostnadsnivån anpassa sig lite så det kanske inte svider så mycket.

Om en hjärtkirurg inte kan svenska anser jag nog inte att han skall arbeta på samma sätt som en svensktalande alls... det är alldeles för viktigt att teamet som opererar kan kommunicera. Förmodligen leder det till att han har mindre betalt - förutsatt att alla andra kvalifikationer är uppfyllda.

Det är inte lika lön mellan könen heller. I det läge där könstillhörigheten i sig är en kompetens så anser jag att det bör spegla sig i lönekuvertet - ja. Är det så konstigt? Jag förstår inte varför man skall sträva efter så platt lönesättning?

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Vad blir nästa stickspår? Varför Svenska byggnadsarbetare tjänar så ruskigt mycket mer än deras studerande kompisar?
Då finns det väl två spår att gå, sänk lönerna eller höj studiebidragen... för alla måste ju vara lika eller hur...:rolleyes:
I ett solidariskt och rättvist samhälle med medborgarlön tänkte du? :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.