2 877 läst · 34 svar
3k läst
34 svar
Antal faser på ny spishäll
Tack för alla svar!
Ska mäta och kolla också.
Men, tolkar lite olika utifrån svaren här.
Jag är med på att nollorna fortsatt ska vara byglade. Men ska L1 och L2 vara byglade?
Gamla hällen, som är samma modell, var ej byglad mellan faserna. Och kördes på L1 och L2. Antar att jag då har 2 fas ut från väggen..?
Jag är med på att nollorna fortsatt ska vara byglade. Men ska L1 och L2 vara byglade?
Gamla hällen, som är samma modell, var ej byglad mellan faserna. Och kördes på L1 och L2. Antar att jag då har 2 fas ut från väggen..?
Jag har 3 säkringar som står spis, men då har jag också en ugn på det.. Så antar att 2går till höll oxh en till ugn..M mojjen skrev:Utifrån hur ditt Periflexuttag avr kopplat så är det kopplat rätt till L1 och L2 här. Brun kabel sitter mot den tomma i uttaget, och gör ingen skillnad.
Du måste säkerställa att du har rätt spänning. Har du inte så skaffa en multimeter. Kostar nästan inget.
Du skall ha 230V mellan Blå och L1 samt mellan blå och L2.
Du skall ha 400 V mellan L1 och L2. Har du det så har du problem med hällen.
Vad säger dina säkringar? Har du 2 st Säkringar till spisen? Är de hela/påslagna? (Dumma frågor, men ibland är det så enkelt).
Sen kan du ka riktigt dålig kontakt. Du har skalat kabeln livsfarligt kort. Det skall vara frilagd koppar innan skruven. (Se hur dets er ut på blå och svar på pluggen på din vänstra bild) Du kan mycket väl ha dragit åt en skruv i plasthöljet, och därmed inte har full kontakt. Det kan skapa brand när det blir belastning.
Nej bygla inte. Det skall man bara göra om man skall mata med 1 säkring. Vilket ger begränsad effekt.K Kingedvard89 skrev:Tack för alla svar!
Om det är två olika faser (vilket det brukar och borde vara i en sådan kontakt om ingen mixtrat med den) så blir det ren kortslutning i spisens anslutning om du har kvar byglingen mellan L1 och L2. Om du där emot bara ansluter spisen med en fas och inte två (en kabel bort i kontakten och/eller spisen) så kan du ha kvar byglingen men då kräver spisen/hällen en kraftigare säkring för att vara lika effektiv som om den matas med två faser.
Tack alla för snabba och bra svar! Nu kände jag mig säker och förstod vad jag gjorde.
Jag klippte och gjorde snyggare kopplingar och kopplade in utan bygel på faserna. Allt funkar perfekt.
Grymt ställe att få så mkt och framförallt snabba svar på!
Jag klippte och gjorde snyggare kopplingar och kopplade in utan bygel på faserna. Allt funkar perfekt.
Grymt ställe att få så mkt och framförallt snabba svar på!
Produkter som diskuteras i tråden